Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST] Jeg leter etter en litt sportslig bil? (200-300k)

Blabla1

Anbefalte innlegg

Har spart en god stund til bil og mangler bare oppkjøringen, som jeg tar i April om jeg består. Er ute etter en litt kul "ungdomsbil". Men ikke med mer enn 175 hk, ellers går jeg konk på forsikring? Er ikke ute etter noe funksjonelt så lenge det er forhjulsdrift, sånn at jeg kommer frem om vinteren. Jeg selv har ikke så mye peiling på bil så lurte på om dere hadde noen bra forslag.

Tenkte noe i denne duren:

Mini Cooper S

Golf GTI mk5 (-Alt for mye forsikring vil jeg tro..)

Mercedes CLK (-bakhjulsdrift)

Polo GTI

Audi TT

Bmw Z4

Mercedes SLK

Smart Roadster

Takk for svar =)

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å gå inn på hva du bør kjøpe, så vil jeg bare si at å kjøpe noe 'moro' i tidlig alder gjør det nærmere sagt umulig å forsikre. Kommer rett og slett til å koste skjorta.

Av alle du har listet opp så ser jeg Cooper S som den morsomste kandidaten.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du trenger så veldig stor bil så kan vel kanskje Fiat Grande Punto Abarth, Opel Astra GTC eller Peugeot 207 GT være noe for deg? Hvis du vil gå litt med strømmen kan vel kanskje Golf GT være noe for deg? Hvis du vil ha større bil så finnes det flust av diverse Audier og BMWer med gode motorer og sportsunderstell i din prisklasse, men da må du enten gå ned i årsmodell eller opp i km.stand for å få noe tilsvarende småbilene.

Jeg vil tro at feks Fiaten relativt lav forsikring. Ring litt rundt på diverse biler så finner du fort ut prisforskjeller. Kan jo til slutt være det som avgjør bilvalget om det er ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
BMW 330Ci ? http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2090860

Mazda MX-5? http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2088028

Alfa Romeo GT: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1857406 Denne spesielt tror jeg passer bra for deg. 165 hk og ganske sporty

BMW 330 vil jeg si er litt overkill til å være førstebil, 320 syns jeg heller er en mye mer passende motor med tanke på forbruk forsikring at han ikke kjører seg ihjel osv.

ellers kan en audi a4 være en kjekk bil. denne for eksempel. der har du dobble eksospotter :love: , QUATTRO 4x4 drift, sportseter, sportsratt og mye mer

eller er du ute etter en 2-seters sportsbil?

Endret av Markelure
Lenke til kommentar

Oi, takk for mye tilbakemelding. Ja, er vel noen på lista der med bakhjulsdrift. Hadde det ikke hvert så høy forsikring på disse hadde jeg gått for BMW 330Ci!

Jeg skal ta research på disse i løpet av dagen. Bmw 320, Alfa Romeo GT, Audi a4, Hundai Coupe(stilig design) og Opel Astra GTC (+150 diesel hester). Hadde du gått for stor eller liten bil?

Vurderer også Cooper S. Har hørt at det er som en gokart, men blir vel dyrere i forsikring enn de over.. Hva kommer forsikringen +- til å koste? Hvis det ikke er umulig å bergne uten en kalkulator =p

Lenke til kommentar
Oi, takk for mye tilbakemelding. Ja, er vel noen på lista der med bakhjulsdrift. Hadde det ikke hvert så høy forsikring på disse hadde jeg gått for BMW 330Ci!

Jeg skal ta research på disse i løpet av dagen. Bmw 320, Alfa Romeo GT, Audi a4, Hundai Coupe(stilig design) og Opel Astra GTC (+150 diesel hester). Hadde du gått for stor eller liten bil?

Vurderer også Cooper S. Har hørt at det er som en gokart, men blir vel dyrere i forsikring enn de over.. Hva kommer forsikringen +- til å koste? Hvis det ikke er umulig å bergne uten en kalkulator =p

Finn frem en annonse og ring et par forsikringsselskaper og hør hva de skal ha. Sikkert andre som har mer peil enn meg, men det blir vel fort over 2.000 i mnd?

Lenke til kommentar

her er vel tipset å se etter "sikre" merker, lav vekt og liten motor str.

Min bil er vel ganske nærme det. Toyota Celica 2000 mod med 143hk. Drar lett BMW 325 f.eks. Min anbefalig hadde vært å kjøpe Celica 2000 mod og nyere og T-sport utgaven,

f.eks:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2074716

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2089997

Verdt å nevne kanskje at denne bilen holdt banerekorden til en av banene hvor autofil kjørte, der hadde den bedre tid enn mange andre biler.

autofil reportasje: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/12083

edit: glemte å si at celicaen veier 1100kg, og gjør 0-100 på 7,2sek. T-sport utgaven har 192hk istedenfor 143hk som den vanlige utgaven har.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Smart Roadster har bakhjulstrekk.

men, jeg har aldri hatt noe større problem med å komme meg frem om vinteren, selv om off-road ikke er å anbefalle.

billig forsikring og veldig festlig å kjøre, passer godt til "kreativ" kjøring rundt oslo :p

edit: og det er cabriolet, stor fordel når solen steker på sommeren.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

men, jeg har aldri hatt noe større problem med å komme meg frem om vinteren, selv om off-road ikke er å anbefalle.

billig forsikring og veldig festlig å kjøre, passer godt til "kreativ" kjøring rundt oslo :p

for det er jo veldig ofte :p

siden vi bor i norge ville jeg valgt en bil med tak. smart er vel ikke en akkuratt verdens sikkreste biler heller, av de jeg har sett værtfall.

Lenke til kommentar

for det er jo veldig ofte :p

siden vi bor i norge ville jeg valgt en bil med tak. smart er vel ikke en akkuratt verdens sikkreste biler heller, av de jeg har sett værtfall.

bør vite hva du snakker om før du uttaler deg om sikkerhet.

Smart Fortwo har 4 stjerner i NCAP, 28 poeng.

http://www.euroncap.com/tests/smart_fortwo_2007/303.aspx

til sammenligning Mercedes SLK har 4 stjerner, 26 poeng.

http://www.euroncap.com/tests/mercedes_ben...k_2002/122.aspx

i følge NCAP er Smart fortwo sikrere enn mercedes SLK.

Smart Roadster er "samme" bil, bare at det er litt lengre deformings-sone og derfor bør den være enda litt sikrere, NCAP har ikke testet roadstern

Lenke til kommentar
I krasjtester generelt testes bilene mot lignende biler av sin egen størelse, noe som betyr at en Smart Roadster vil bli testet mot en mindre bil enn Mercedes Slk (jeg regner med at Mercedesen er større?).

:)

de tester mot en stål-konstruksjon som står stille.

trykk på linken jeg sendte postet, så kan du se film og bilder av testen.

edit:

Euro NCAP’s frontal impact test simulates a car crashing into another of similar mass and structure. In real life, when two cars collide the vehicle with the higher mass has an advantage over the lighter one. Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable.

men, ja, de sammenligner med ca like biler.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Her er fra linken du la ved:

Each car tested is subjected to an offset impact into an immovable block fitted with a deformable aluminium honeycomb face. This impact is intended to represent the most frequent type of road crash, resulting in serious or fatal injury. It simulates one car having a frontal impact with another car of similar mass. As most frontal crashes involve only part of the car’s front, the test is offset to replicate a half width impact between the cars. In the test, this is replicated by having 40 percent of the car impact the barrier. The barrier face is deformable to represent the deformable nature of the cars. This test is a severe test of the car’s ability to survive the impact without suffering passenger compartment intrusion.

Altså kan man ikke bruke resultatene til å sammenligne mellom to forskjellige bilklasser, men kun mellom bilene innad i hver klasse.

Edit: Ser du, der fant du det selv.

;)

Endret av galro
Lenke til kommentar
vil nå si at en smart roadster er mer en konebil en en kul ungdomsbil, synes jeg da.

Det er selvsagt opp til deg å mene, men jeg vil påstå at du isåfall har en barsk kone. Smart Roadster er relativt trang og ukomfortabel, og egner seg ikke til den bruken jeg typisk ser for meg en konebil blir brukt til. Skulle jeg kjøpt en moderne sportsbil (selv om det er relativt utenkelig), ville jeg ha sett på den, men ikke pg.a. sikkerhetshensyn. Renault Spyder er annen bil av interesse (i hvert fall for meg).

Endret av galro
Lenke til kommentar
vil nå si at en smart roadster er mer en konebil en en kul ungdomsbil, synes jeg da.

kanskje en mazda rx8 kan være noe? liten kjapp og tøff bil.

verken moren eller faren min vil å kjøre min smart roadster, begge sliter med å komme seg inn og ut, samt at de ikke liker å kjøre den.

nei, de er ikke så alt for gamle, godt under 50 år begge to.

så at det er en konebil får du bare syntes, men du er nok ganske alene om det synspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...