Mapster Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Når jeg henter feltdata fra en mysql database og skrive de ut i html ved hjelp av php, så ender æ,ø, å som ?-tegn. Jeg forstår ikke hvor problemet ligger :S mysql serveren har standard tegnsett til utf-8, de spesifikke feltene det gjelder har utf-8-general-ci. Når jeg ser på teksten i feltene via phpMyAdmin, så ser jeg æ,ø,å slik de skal, men riktignok så vises ikke æ,ø,å slik de skal i phpMyAdmin sitt brukergrensesnitt :S... Det fungerer også fint å kjøre echo "æøå"; Må vel kansje nevne at jeg kjører apache, phpserver, og mysql på min egen pc (ubuntu 8-10). Noen som kan bistå? edit: så nettopp at det er en sticky på akkuratt dette, så leser den nå.. og oppdaget da noe spesielt... ved å bytte til iso-8859-10 i nettleser så kunne jeg lese det som er hentet fra database, men ikke det fra html-filer. :S edit2: nettleseren bruker nå utf-8, php.ini er satt til utf-8, databasen bruker nå utf-8, og når jeg bruker mb_detect_encoding() på feltene får jeg UTF-8 returnert. (Det er forresten snakk om ? i firkanter) Løst, men ikke fornøyd med løsningen. brukte mysql_query("SET NAMES 'utf8'"), finnes det en løsning hvor man ikke må bruke den før querys i hvert script? Endret 26. februar 2009 av Mapster Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg regner med du har en fil du inkluderer for å koble til databasen. I så fall kan du bare legge til SET NAMES-spørringen der, så kalles den automatisk hver gang du kobler til. Lenke til kommentar
ymsefisen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Du sender nok feil header til nettleseren. Prøv med dette: header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); Ellers kan du også sende med følgende META tag i <head>: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> En annen ting. Benytt utf8_danish_ci istedenfor utf8_general* i mysql. Du vil merke forskjell når du sorterer på ÆØÅ. Lenke til kommentar
Yearbogen Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei! Prøv med: <?php mysql_query('SET NAMES `utf8`'); ?> Like etter at du har koblet til databasen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå