Gå til innhold

æøå fra mysql ut i html via php

Anbefalte innlegg

Når jeg henter feltdata fra en mysql database og skrive de ut i html ved hjelp av php, så ender æ,ø, å som ?-tegn. Jeg forstår ikke hvor problemet ligger :S

mysql serveren har standard tegnsett til utf-8, de spesifikke feltene det gjelder har utf-8-general-ci.

Når jeg ser på teksten i feltene via phpMyAdmin, så ser jeg æ,ø,å slik de skal, men riktignok så vises ikke æ,ø,å slik de skal i phpMyAdmin sitt brukergrensesnitt :S...

Det fungerer også fint å kjøre echo "æøå";

Må vel kansje nevne at jeg kjører apache, phpserver, og mysql på min egen pc (ubuntu 8-10).

Noen som kan bistå? :)

edit: så nettopp at det er en sticky på akkuratt dette, så leser den nå..

og oppdaget da noe spesielt... ved å bytte til iso-8859-10 i nettleser så kunne jeg lese det som er hentet fra database, men ikke det fra html-filer. :S

edit2: nettleseren bruker nå utf-8, php.ini er satt til utf-8, databasen bruker nå utf-8, og når jeg bruker mb_detect_encoding() på feltene får jeg UTF-8 returnert.

(Det er forresten snakk om ? i firkanter)

Løst, men ikke fornøyd med løsningen. brukte mysql_query("SET NAMES 'utf8'"), finnes det en løsning hvor man ikke må bruke den før querys i hvert script?

Endret av Mapster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du sender nok feil header til nettleseren. Prøv med dette:

header('Content-type: text/html; charset=utf-8');

Ellers kan du også sende med følgende META tag i <head>:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

En annen ting. Benytt utf8_danish_ci istedenfor utf8_general* i mysql. Du vil merke forskjell når du sorterer på ÆØÅ.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...