enden Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Jeg har et hus bygget på 60-tallet. Snølaget på mitt tak er 10-15 cm, mens naboene med nyere hus har 30-40 cm snø. Istappene er også et tydelig tegn på gammelt og dårlig isolert tak. Huset har ikke loft, så innvendig himling er yttertaket. Taket er kledd med shingel og takvinkelen er ganske liten, så noen som tror de har peiling mener jeg ikke kan ha stein på. Innvendig har jeg lite å gå på i forhold til vinduer for å isolere ned. Dermed høres det mer fristende ut å kunne isolere fra utsiden. Shingelen er gammel og må nok skiftes i løpet av noen år uansett, så noe jobb blir det på taket. Vil det være mulig å isolere det oppover samtidig? Endret 26. februar 2009 av enden Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dette høres kjent ut: Jeg vokste opp i et hus fra 1962 med 12o helling på taket og masse istapper. Det kan være to årsaker til istappene: For lite isolasjon som du sier, og for lite lufting mellom isolasjonen og yttertaket. Og kombinasjonen av disse. Og når det ligger snø på taket, presses taket ned og gjennomluftingen blir enda dårligere. Når det dannes is og istapper hele veien langs takkanten forsvinner luftingen helt. Ja, du kan isolere taket fra utsiden. Men det er en stor jobb sammenliknet med å gjøre det fra innsiden, og det bør nok søke byggetillatelse. Jeg vil tro det regnes som en fasadendring, huset blir høyere, det kan i verste fall påvirke naboens utsikt og/eller solforhold, hvis du slår til med en halvmeter ny isolasjon. Taket er mye sannsynlig bygd opp slik: Yttertak (som i teorien er kaldt) Lekting uten isolasjon (ventilasjon) Undertak, plater eller bare papp Takbjelker med isolasjon Innertak, himling Ytterste tak med papp må fjernes, slik at du kommer til det nivået som i dag er lufting og får lagt isolasjon ned på nåværende undertak eller rett på nåværende isolasjon - du vil ikke ha lufting mellom det gamle og nye isolasjonslaget. Det må lektes opp for isolasjonen, og så legges nytt undertak, lekter for avstand (lufting) og nytt yttertak. NB: Jeg er ikke byggmester eller tømrer, korriger meg hvis jeg tar feil. På mitt barndomshjem valgte min far en billigere løsning som hjalp på isdannelsen, men ikke noe særlig på isolasjonen da den originale pappen skulle byttes med noe nytt: Utenpå den originale pappen ble det lagt lekter, så plater, og så nytt belegg. Dermed fikk man et ekstra lag lufting, slik at yttertaket ble kaldere, og det ble sjeldnere isdannelse. Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Å lekte opp til nytt platelag vil jo forsåvidt hjelpe på skadene smøsmelting kan forårsake, men jeg kunne jo tenke meg å spare litt fyringsutgifter hvis jeg først skal ta jobben. Jeg regner med at dårlig isolasjon er en vesentlig faktor. Lekting virker i så måte som å behandle symptomer, ikke årsak. Slik du forklarer det synes jeg ikke det høres så mye værre ut å isolere ovenfra i forhold til nedenfra - i alle fall ikke værre enn at det er verdt det. Regnes det som fasadeendring er det jo kjedelig, men jeg har heldigvis ingen naboer som vil bli nevneverdig sjenert Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) ang shingelen på taket vs takstein, det er ikke sikkert du kan legge takstein, det spørs veldig på hvor sterke taksperrer du har. hvis du overbelaster en gammel takkonstruksjon kan det få katastrofale følger. Det blir ganske mange tonn på taket ditt hvis du både legger takstein pluss snølasten. Det du kan vurdere er å slå sløyfer pluss lekter rett oppå shingelen og så legge powertec plater oppå, det er stålplater som ser ut som takstein og tåler vesentlig mye mer. Slik får du lufting mellom powertecplatene og shingelen. Da vil mesteparten av istappene forsvinne. Btw, det hjelper ikke å isolere masse hvis man ikke har lufting, istappene vil komme tilbakje uansett hvor mye isolasjon du har i taket, hvis du ikke har nok lufting under takplatene. Hvis du er interisert i å isolere mer, noe som ikke alltid er verdt pengene vs fyringsutgifter kan du også vurdere å rive av shingelen og undertaket, (antagelig rupanel), for så å fore på 5-10 cm med isolasjon, kansje også bytte den gamle isolasjonen hvis det er brukt sagflis til isolering. legge på nytt undertak, sløyfe, lekte og så legge på powertecplater ps. jeg har svennebrev, men jeg kan også ta feil. Endret 27. februar 2009 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg har forsåvidt godtatt at jeg ikke kan ha stein på taket. Alternativene får jeg se på når jeg kommer så langt, men det er greit å vite at man faktisk har alternativer Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) sånn jeg ser det så virker det som taket ditt ikke har noe form for lufting i det hele tatt. Noe sånn som dette: Endret 27. februar 2009 av Tøffe-Tetra Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Nja, det kan være lufting ,men den sansynligheten er litt liten. Så vi går for det andre (som er ikke lufting). Jeg ville ha fjernet gammel yttertekking (shingel, sutak/undetak) helt ned til du ser isolasjonen. Hvis den er ok, la den ligge, hvis ikke bytt den ut. Er det mindre enn 100mm isolasjon vil jeg på det sterkeste har isolert med mer. Du trenger neppe noen byggemelding for dette så sant ikke mønet blir vesentlig høyere enn det er idag og du endrer teking til takstein eller blikk, da må du muligens det. (forkjellig fra kommune til kommune, ring og hør isåfall) Hva ønsker du på nytt tak? shingel, stein, blikk, presenning, glasurstein eller papp? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Regnes det som fasadeendring er det jo kjedelig, Sjekk med kommunen, det er mulig jeg tar feil, men huset blir uunngåelig litt høyere enn det var i den opprinnelige byggetillatelsen. Det er uansett en liten fasade-endring, med et svært fornuftig formål, spare energi. Det bør være lett å få tillatelse, og kanskje kan du også få enøk-midler? Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Uff, har glemt tråden. Sånn er det når det er mye på jobb Basert på takhøyden er det nok ikke mye lufting om det er noe. Det blir vel å rive av taket til sommeren for å se på hva som egentlig ligger av isolasjon. Er jeg helding lekter vi opp og legger ny shingel (hvis ikke noe annet viser seg mer hensiktsmessig). Må det isolasjon til så er jo ikke det all verden med merjobb når man først står der med undertaket bart. Noen som har et brukbart estimat på pris hvis jeg sier at taket har ca 12 graders vinkel og grunnflaten på huset er 90 kvadrat? Jeg tror jeg foretrekker fagfolk på taket fremfor å leke med vannskader selv Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 ... legger ny shingel (hvis ikke noe annet viser seg mer hensiktsmessig). ... taket har ca 12 graders vinkel og grunnflaten på huset er 90 kvadrat? Jeg tror jeg foretrekker fagfolk på taket fremfor å leke med vannskader selv På Icopals websider ser man at shingel anbefales ned til 15 eller 18 grader (avhengig av underlag etc.) Decra takpanner kan brukes ned til 10 grader og TopSafe hel papp mned til tre grader. Men, dersom du bruker fagfolk, kan de sikkert anbefale hva som egner seg til ditt tak. Jeg mener å huske at min far kontaktet Icopal både for å få råd om hva som kunne brukes, og å få folk til å legge taket. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 takstein skal ha min 15 graders vinkel i følge byggforsk så det er ikke anbefalt. Når du først river opp taket kan du jo bla litt i trehusboka for tips til hvordan det burde se ut, og ja lufting er viktig det er nok dette som gjør at det går galt. Snømengden er som du sier en god indikasjon på om taket er ok. http://www.sintef.no/Byggforsk/Publikasjon...hus-siden-1952/ denne er en sammendrag fra byggforsk om trehuskonstruksjoner , den og byggforsk kan du sikkert titte i hos nærmeste universitetsbibliotek om du har det i nærheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå