Gå til innhold

Alle spill kræsjer under Vista

Anbefalte innlegg

Har nå ganske lenge prøvd å få alle spill til å virke på den nye maskina jeg mottok den 09.01.09, og som jeg har hatt problemer med bla. flere blåskjermer (skrev ikke ned feilkoden, noe med minne).

Det største problemet er derimot at absolutt alle 3D-spill av alle typer kræsjer etter alt fra 0 minutter (starter ikke opp) til at de virker helt til jeg avslutter de selv.

Alle spill jeg har prøvd med så langt har kræsjet en eller annen gang med en helt generell feilmelding om at "(navn på spillet) har sluttet å virke" uten noe mer informasjon.

Forceware, Vista og DirectX er oppdatert til nyeste versjon og har prøvd å installere DX9.0c uten resultat. Si ifra om det er noe jeg skal laste opp/tester jeg skal kjøre o.l.

DxDiag.txt

Specs:

Dell XPS 630i

Prosessor: Q9400@2,66 GHz (stock)

Minne: 4GB to-kanals DDR2@800MHz (ukjent produsent)

Grafikkort: To Nvidia 9800GTer i SLI (stock på begge to, normale temperaturer på rundt 60 grader på begge)

Strømforsyning: 750 W

Lydkort: Creative SB X-Fi

-

Annet:

Ageia PhysX-kort

1 TB harddisk @ 7200 RPM

Endret av Multiverse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

last ned en memory test og skjekk minnebrikkene, kansje en ikke er satt helt fast nedi sporet'?

det kan jo også tenkes at det er en kompabilitetsfeil mellom hk og minne?

eneste andre jeg kommer på er å skjekke at de to skjermkortene trekker strøm fra to forskjellige "rails" på strømforsyningen.

andre ting som kan føre til slike blåskjermer etter x tid er :

dårlig festet cpu kjøler.

løst satt kort.

dårlig strømforsyning.

ps post en feilmelding eller to.

Endret av minimum payne
Lenke til kommentar
Hvis du i tillegg har hatt flere blåskjermer vil jeg tro det kan være en hardware feil. Har du prøvd å fjerne alle minnebrikkene utenom 1 o og se om spillene fortsatt krasjer?

Også kan det være en i idee og skrive ned feilmeldings koden,, og søke den opp! er en grunn til bsod kommer, selv om ingen liker den

og i og med at du har en dell pc, kan du ringe support å være sur kunde!

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

http://www.memtest86.com/

Last ned, brenn CD, og start PCen med denne CDen. Kjør de 7 første testene. Hvis du får en feilmelding, så er det noe galt med minnet. Kjør i så fall testen med en og en minnebrikke, gjerne med å skifte deres plassering på hovedkortet. Da finner du fort ut om det er en bestemt minnebrikke det er noe galt med, eller om det er hovedkortet.

Du kan alternativt reparere Vista-installasjonen, med installasjons-CDen.

Lenke til kommentar
http://www.memtest86.com/

Last ned, brenn CD, og start PCen med denne CDen. Kjør de 7 første testene. Hvis du får en feilmelding, så er det noe galt med minnet. Kjør i så fall testen med en og en minnebrikke, gjerne med å skifte deres plassering på hovedkortet. Da finner du fort ut om det er en bestemt minnebrikke det er noe galt med, eller om det er hovedkortet.

Du kan alternativt reparere Vista-installasjonen, med installasjons-CDen.

Kjørte nettopp en feilfri Memtest.

Deaktiver SLI, og se om det har noen effekt.

Prøver det nå.

EDIT: Ingen forskjell, men det virker som det kræsjer litt seinere enn med to. Finner ingen innstillinger i spill som gjør at det kræsjer oftere e.l. heller.

Jeg ville også testet med forskjellige drivere til grafikk kortet.

Detaljer? Aldri prøvd før, men regner med at det er så lett som å laste ned og innstallere fra Nvidia.

Takk for all hjelp så langt, folkens!

EDIT: Skal teste med en og en minnebrikke i morra. Har en anelse at det kan være X-Fi-lydkortet sin feil.

Endret av Multiverse
Lenke til kommentar

UPDATE: Vel. Har ikke fått prøvd med en og en minnebrikke enda, heller ikke eksprimentert noe særlig med lydkortet som jeg vet har dårlige drivere/ikke virker ordentlig under Vista.

BSoDen kom dessuten en gang til (ikke at jeg rakk å skrive ned feilkoden) men feilmeldingen var: MEMORY_MANAGEMENT.

Skal se om det står noe i hendelsesliste.

EDIT: Eks. på feilmelding: Program med feil fsx.exe, versjon 10.0.61355.0, tidsangivelse 0x4643ee0a, modul med feil nvd3dum.dll, versjon 7.15.11.7744, tidsangivelse 0x48801cdf, unntakskode 0xc0000005, feilforskyvning 0x000dd5cc, prosess-ID 0x8d4, starttid for program 0x01c99c0ce8e3261a.

Endre filtype på vedlegget til .evtx, kunne ikke laste den opp i orginalt format.

Hendelsesliste.txt

:mad:

EDIT2: Bios oppdatert til versjon 1.0.12 fra Dell.

Endret av Multiverse
Lenke til kommentar
Har samme problemet med Vista! Har bærbar pc! MÅ vel i grunnen bare være sånn vista er :mad:

Ja, helt klart vista sin feil, for det kan jo overhodet ikke være noe annet...

Og til trådstarter. Hvis du ikke har prøvd med en og en minnebrikke, så gjør det. Hvis det er ingen endring med det så dra ut det Phys-X kortet ditt. Du sier det skjer når du starter spill, mulig det kortet ikke virker helt.

Gjør ting enkelt, ikke vanskelig. Du har jo bare gjort feilsøking innen software hittil. Hjelper lite hvis du har noe dårlig hardware. Dra ut alle tilleggskort du har og begynn å feilsøk på den måten. Tar deg 5 minutter å gjøre det. Finner du ikke feilen da så sender du PC'n inn til reperasjon, for Vista er nemlig ikke problemet.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

OPPDATERING: Skal sende den til tech support hos Dell, de vil gjerne kjøre en hardware-test på den etter at jeg snakket med de. Virker som det er noe feil med et skjermkort/minne (overraskelse!), så jeg får vel bruke garantien. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...