Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med oppstart.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk et problem i går som jeg rett og slett ikke ser ut til å være i stand til å løse.

Pc'n hengte seg helt opp, jeg slo den av ved å holde inn av\på knappen, og når jeg forsøkte å starte den på nytt fikk jeg en vakker "Bluescreen", med beskjeden "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME".

Blåskjermen klarte jeg å bli kvitt, men problemet ble visst bare verre.

Jeg prøvde først å boote opp med en norsk winxp cd, men den sa at det ikke fantes noen disk innstallert på systemet, deretter prøvde jeg å boote med en engelsk cd, og den fungerte. Prøvde både "Fixboot", "Fixmbr", og å starte "chkdsk /R".

Problemet er bare at chkdsk'en aldri ser ut til å bli ferdig, den har stått mer eller mindre konstant på 34%.

I frustrasjon innstallerte jeg en ny windows xp på en annen partisjon som var tilgjengelig på samme disk som den som henger, og den virker helt fint, men jeg har på en måte en god del data som jeg skulle hatt tak i på den andre. Jeg kan lese "C:\" ( Som er problem-partisjonen ), og kan skrive til den. Har prøvd å kjøre chkdsk i den ny opprettede windows'en, men med samme problemet.

Er det noen her som har vært borti noe lignende, og som evt har gode råd til hvordan dette kan løses?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det kan høres ut som harddisken synger på siste verset. Dersom det er saken burde du nok få ut alt, noe som kan gå dersom du allerede kan lese C:\ partisjonen. Når du har fått kopiert over all viktig data tror jeg at jeg ville ha tatt ut harddisken og satt den i en annen maskin for å kontrollerer den mer nøye der. Med andre prøve å legge inn XP der og se hva som skjer.

Ellers kan du bruke den som en HD nr. 2 i samme maskin og kjøre diagnoseprogrammer på den der. Ved hjelp av OSet du legger inn på den nye harddisken du setter inn. Jeg har opplevd noe liknende selv, og det betyr gjerne at HD begynner å synge på verset. Er den gammel og slitt?

Lenke til kommentar

Hmm, den skal egentlig ikke være det heller.. Ca et halvt år gammel, som fulgte med laptopen når jeg kjøpte den - så synes det er rart at den skal "dø" allerede nå.. Men samtidig er det rart at den ikke vil fullføre chkdsk, nå har den stått siden 9 i går kveld på 34 %.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som får meg til å tenke sånn. Det virker som den har hengt seg opp på et bestemt område på harddisken-platen. Du hører ingen merkelig lyder fra harddisken? Klikkelyder o.l kan indikere at leserhodet sitter fast. Ellers kan du jo prøve å kjøre chkdsk en gang til og se om den kommer noe lengre da. Du har vel ikke prøvd noen av mine andre tips?

Synes også det er rart at den dør allerede, kanskje du skal ta kontakt med leverandøren eller de du kjøpte laptopen av, for å evt. høre om reklamasjonsmuligheter/få ny HD.

Lenke til kommentar

Har ikke fått prøvd noen av tipsene dine enda, men siden jeg kan lese disken fra den andre windows'en, er det jo mulig og bare kopiere alt innhold over på en nettverksdisk som jeg tilfeldigvis har stående.. Hører ingen lyder fra HD nei, og har forsøkt flere ganger å starte den på nytt, men uten noe annet resultat. Får nok ringe ned på elkjøp på mandag og ta det opp med dem ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...