skisser Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Er det noe som kan svare meg i hvilken grad bidrar mennesket til sin egen frigjøring, ifølge buddhismen? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Søk på google om budismen da vel... Gjør en liten innsats ihvertfall.. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Mennesker søker jo etter å oppnå sannheten gjennom meditasjon i følge buddhismen. Sin egen frigjøring (slik jeg tolker det) vil da si at når en buddhist mediterer så bidrar han til sin egen frigjøring gjennom å oppnå sannheten for å kunne oppleve nirvana. Buddhister tror jo på gjenfødelse og når en buddhist opplever nirvana så kommer han ut av denne livssirkelen. ergo er han blitt "fri" Kan det stemme tror du ? RWS .. du og dine innlegg ang religion.. Endret 26. februar 2009 av Phinex Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 RWS .. du og dine innlegg ang religion.. Hva er det med meg og mine innlegg? Begynner å bli litt lei av at folk kommer hit for å få ferdig sine lekser og ikke skal gjøre dem selv jeg da...... Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Neie, det er bare det at du er så SINNSYYKT vilt imot religion og alt som har med det å gjøre at det er ikke vanskelig å legge merke til når jeg leser på forumet. :!: Litt som med signaturen din, ikke bestandig rett, men aldri feil . Den holdningen merker jeg av og til i religionskritiske eller religionspørrende tråder. . Men ikke tenk på det, vi er jo alle forskjellige. Ville bare si det . Og for all del så skjønner jeg hva du mener, det er en sabla dårlig utvei. Juks vil jeg jo egentlig kalle det. Folk må begynne å lese litt selv, noe jeg selv må gjøre nå til en historie prøve imorgen. Og sånn sett, tror jeg trådstarter fikk svar på spørsmålet sitt? Nok OT da. regner jeg med. trond:) Endret 26. februar 2009 av Phinex Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Neie, det er bare det at du er så SINNSYYKT vilt imot religion og alt som har med det å gjøre at det er ikke vanskelig å legge merke til når jeg leser på forumet. :!: Litt som med signaturen din, ikke bestandig rett, men aldri feil . Den holdningen merker jeg av og til i religionskritiske eller religionspørrende tråder. . Men ikke tenk på det, vi er jo alle forskjellige. Ville bare si det . Og for all del så skjønner jeg hva du mener, det er en sabla dårlig utvei. Juks vil jeg jo egentlig kalle det. Folk må begynne å lese litt selv, noe jeg selv må gjøre nå til en historie prøve imorgen. Og sånn sett, tror jeg trådstarter fikk svar på spørsmålet sitt? Nok OT da. regner jeg med. trond:) No harm done Syntes tvert i mot at det er godt at noen er SINNSYKT i mot religion da vi jammen har mange nok som er SINNSYKT for galskapen både her inne og andre steder i verden. På tide å behandle religion som den overtroen det faktisk er syntes jeg og ikke tillegge dem denne sinnsvake bukke/skrape respekten de i alt for mange år har nydt godt av.... Derfor er jeg noen ganger litt skarp i kantene... Avataren er jo bare tull da, jeg refererer bare det en gammel sjef jeg hadde sa... Og er enig med deg med juks, for de gidder som regel ikke å google det engang, bare dropper noen linjer her på forum og skal ha gjort leksene sine på en enkel måte med klipp og lim og det er jeg litt lei av, derfor svarte jeg som jeg gjorde.. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Er det noe som kan svare meg i hvilken grad bidrar mennesket til sin egen frigjøring, ifølge buddhismen? I følge Budah oppnår man Nirvana (den høyeste himmel) ved å selv bryte forbindelsen med alt inkl. seg selv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Er det noe som kan svare meg i hvilken grad bidrar mennesket til sin egen frigjøring, ifølge buddhismen? I følge Budah oppnår man Nirvana (den høyeste himmel) ved å selv bryte forbindelsen med alt inkl. seg selv. Ligner i så måte litt på kristendom, der du må bryte all forbindelsen med bla logikk.... (Sorry, klarte bare ikke å la være, de lå DER liksom.....) Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Buddhimsen er en religion, om en kan kalle den det, totalt forskjellig fra hva man er vandt til. Synes mer det er et livssyn egentlig, og alle, absolutt alle har et livssyn. Enig med de andre her, tror nok det hjelper å bruke Google her. Endret 2. mars 2009 av Vielleicht Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Er det noe som kan svare meg i hvilken grad bidrar mennesket til sin egen frigjøring, ifølge buddhismen? I følge Budah oppnår man Nirvana (den høyeste himmel) ved å selv bryte forbindelsen med alt inkl. seg selv. Ligner i så måte litt på kristendom, der du må bryte all forbindelsen med bla logikk.... (Sorry, klarte bare ikke å la være, de lå DER liksom.....) Ser din kunnskap om kristendom = 0 I motsettning til budismens selvutslettelse går kristendomen inn for menneskets fulkommengjørelse. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Flyttes til Skole-Leksehjelp kategorien. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Ligner i så måte litt på kristendom, der du må bryte all forbindelsen med bla logikk.... No shit ... Hvordan skal man ellers få plass til to av alle verdens dyr, mange tonn med mat og vann og tilstrekkelig plass til å holde dyrene adskilt (slik at krokodillene ikke spiser isbjørnene, eller at gorillaene spiser kenguruene) i en liten båt. Etterpå, når man er i land og syndefloden er over, skal man forhindre inanvl samt spre dyrene utover hele jordkloden. For all del ... Endret 2. mars 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
TolLefsa Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Nirvana eller oppvåkning Det som da er meningen med buddhismen er Nirvana. Nirvana er ”himmelen” for buddhistene. Nirvana er ikke en plass, men en tilstand. For å komme dit må de bli oppvåknet. For å bli oppvåknet må menneske bryte Samsara, den gjentatte runden med fødsel og død. De som blir gjenfødt kan bli mennesker, andre ganger kan de bli dyr, og de kan til og med guder. Alt avhenger av hvilken karma en har. Har man en god karma blir det neste livet å bli bedre enn det forrige. Målet til buddhistene er å bli fri fra gjenfødelsens sirkel. Det er dette Buddhas lære går ut på. Å finne veien til oppvåkning eller nirvana. Slik jeg Tolker det utfra det jeg har lest, inkludert tekseten ovenfor. Så bidrar menneseket helt alene for å bryte samsare, altså kunne oppnå Nirvana Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå