Gå til innhold

Religionskritisk litteratur før Darwin

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha religionskritisk litteraturs utvikling, som tema i særemne i norsk (Vg3). Trenger derfor noen bøker å lese.

Har til nå <<The God delusion>> av R. Dawkins, <<Kristendommen, den tiende landeplage>> av A. Øverland, og <<The Antichrist>> av F. Nietzsche. Trenger en bok til, og da (helst) før Darwin kom ut med <<The origin of species>>.

Poenget med dette er for å kunne se hvordan kritikken var før evolusjon ble sett på som et faktum. Boken/teksten kan godt være på engelsk, og det er en fordel om den er kort.

Har blant annet tenkt litt på Voltaire, men sliter med å finne ut om han har noen lengre tekster hvor han kritiserer religion (og som har blitt oversatt til norsk/engelsk). Har til nå bare funnet noen sitater av Voltaire, men finner ikke ut hvor de er ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Gratulerer med et glimrende valg av særemne! Hadde jeg hørt om Dawkins og gutta da jeg gikk på VGS, skulle jeg valgt det samme! Norsklæreren min var hard kristen, så det kunne blitt interessent :)

Du bør sjekke ut flere forfattere, som Sam Harris, Daniel Dennett og Christopher Hitchens. Disse er av nyere tid.Av eldre litteratur gjør du lurt i å lete i opplysningstiden, eller kanskje de gamle naturfilosofene fra oldtiden har noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Hadde "Om religion" av David Hume vært noe?

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=0...&kid=biblio

Den ser lovende ut, ja. Vurderer å velge den.

Du bør sjekke ut flere forfattere, som Sam Harris, Daniel Dennett og Christopher Hitchens. Disse er av nyere tid.Av eldre litteratur gjør du lurt i å lete i opplysningstiden, eller kanskje de gamle naturfilosofene fra oldtiden har noe å bidra med?

Vurderte i starten å kun se på nyateistenes bøker, men fant ut at det hadde blitt for vanskelig å sammenligne. Fordelen med å ta én tekst fra før 1850, én fra ca. 1900 (Nietzsche + Øverlands tale) og én fra ca. 2000 (nyateistene), er jo at det blir lettere å f.eks. poengtere at kritikken har blitt mer direkte og "grov" opp gjennom årene, for så å koble dette opp mot at samfunnene har blitt mer sekulære.

Lenke til kommentar

Anbefaler å sjekke "How the Mind Works" og "The Blank Slate" av Steven Pinker også, det vil være en fin inngangsportal for innsikt i de psykologiske aspektene ved fenomenet religion.

Tips; lydbøker er fine når en trener sitter på bussen mm ;)

Lenke til kommentar

Du burde sjekke ut dokumentaren av Jonathan Miller:

"Atheism: Jonathan Miller's Brief History of Disbelief"

Ligger på Google Video i to deler. Den er fantastisk bra, og går igjennom historien til gudskritikk helt tilbake til grekernes tid. Den burde være bullseye for en slik oppgave.

I korte trekk så er det mange filosofer som har sett at Kristendommen ikke var en særlig sammenhengende eller tilfredsstillende forklaring, men man har slitt med å finne en veldig bra alternativ forklaring. Dette før Darwin kom på banen.

S,

Lenke til kommentar

Må bare få si takk for hjelpen til alle som har svart, men spesielt takk til Gronko som kom med det tipset jeg ende om med å velge, <<Om religion>> av David Hume.

Om noen lurer, så endte jeg opp med å få 6 på særemnet. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...