Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekst i puberteten

bruker9842

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva normal høyden er når man er 15 år(gutter)? Jeg er 1.67 og har ikke vokst på 2-3-4 mnd nå. På mamma sin side er folk fra 175 til 185 ca, og på pappa sin sider er folk fra ca 170 til 180. Vil altså bli høyere enn det jeg er :(

Endret av krislol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller ikke vokst siden konfirmasjonen (14 år siden, 184 cm for de nysgjerrige). Som Partlow sier, kan man ved å studere røntgenbilder finne ut noe mer om hvor langt du har kommet i vokseprosessen. 1,67 er ikke høyt, men det er ikke noe stort handikap heller. Det er andre ting enn høyde over havet som betyr noe her i livet  :)

Lenke til kommentar
Gutter blir ca like høy som faren sin +/-, selvfølgelig med unntak. Er du bekymret, spør legen din. Han kan finne ut hvor langt du er i vokseprosessen ved å ta røntgenbilde av håndleddet. (Tror det er håndleddet)

Mener det er feil; morens gener bestemmer også høyde. Det er en som bestemmer mest, men ikke nødvengivis faren, kan likeså godt være mora. Altså, gutter blir naturlig høyere enn kvinner, og hvis du har din mors høyde blir det +/- 13 cm høyere.

Noen som vet hva normal høyden er når man er 15 år(gutter)? Jeg er 1.67 og har ikke vokst på 2-3-4 mnd nå. På mamma sin side er folk fra 175 til 185 ca, og på pappa sin sider er folk fra ca 170 til 180. Vil altså bli høyere enn det jeg er

Altså, det varierer veldig når du vokser. Man vokser i 'bølger' og du kan sikkert komme i en ny en. Det er vanskelig å anslå en normalhøyde, fordi akkurat i denne alderen varierer det mye. Noen vokser til de er over 20 mens noen ikke vokser nesten etter 15. Det er også sann at det virker som om høyden ikke blir høyere fordi du måler med for små mellomrom. I puberteten er det perioder med 10cm vekst i året. Fordelt på 12 måneder er det cirka 0,8cm i måneden. Hvis du er i en rolig periode stemmer ikke det så dårlig. Normal høyde er også vanskelig å anslå fordi vi vokser VELDIG ulikt. Noen har sterk vekst når de er 16 mens noen vokser mest når de er 12. Jeg har selv vokst mest fra jeg var 13-14 år, vokste fra 154 cm til 175 cm i løpet av 2 1/2 år. Derfor kan jeg anta at veksten har roet seg ned, og jeg vil antakelig vokse i rolig tempo en del år til. Fra forrige vinter til sommer vokste jeg 5 cm, men fra sist sommer til nå har jeg vokst 2 cm. Det er vanlig å vokse 20-30 cm i løpet av disse vekstbølgene. Hvis du har vokst veldig mye i noen år tror jeg det er mulig å anta at veksten har roa seg ned. Men det er vanskelig å si noe sikkert, fordi det er store variasjoner. Hvis du virkelig er bekymra så kan du gå til legen og ta røntgen av håndleddet som tidligere sagt. Du kan da se om veksten har stagnert (noe jeg tviler på). Du vil nok vokse i hvert fall noen centimeter til. Kan sikkert si noe litt mer sikkert om du oppgir når du vokste mye, hvor lenge du har vært i puberteten osv. Det er dessverre ikke noe å gjøre hvis man er lav, du kan få hormoner, men du får nok ikke det med mindre du er langt under snittet og har hormonmangel. 1.67m er sannsynlig for høyt for å gi hormonpiller, men det gjelder å lære å leve med høyden man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...