Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blå resept - på nærings drikk pga. spiseproblem ?

Qumad

Anbefalte innlegg

En i familien har spiseproblem og nå har legen oppjustert mengden med nærtings drikk som må intas i store mengder hver dag.

På apoteket så nevnte de at en kunne søke om og få det på blå resept. Vi har tatt vare på kviteringene og beholderene, men legen var ikke særlig behjelpelig.

Kun nærings drikken utgjør ca. 5060,- pr. måned så kommer en del andre vitaminer og jærn-tabletter i tillegg.

I en ellers veldig stram økonomi så sier det seg selv at med en ekstra utgift på over 5k i måneden så må man kutte ut mange ting og gjøre en del tiltak.

Hva er det som bestemmer om man kan få dekket disse utgiftene? "Problemet" er jo at det ikke er medesiner men næringsdrikker som hvem som helst kan kjøpe på apoteket.

Er det legen vår som er vanskelig eller kan vi rett og slett ikke få dekket disse store ekstrakostnadene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er legen som må skrive søknadsunderlag, og det er i stor grad diagnosen som bestemmer om man får et vedtak på dekning fra NAV. Hvis vedkommende har nedsatt funksjonsevne, og dette resulterer i behov for ekstra næringsinntak skal det mye til for at dere ikke får innvilget søknaden.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Det er legen som må skrive søknadsunderlag, og det er i stor grad diagnosen som bestemmer om man får et vedtak på dekning fra NAV. Hvis vedkommende har nedsatt funksjonsevne, og dette resulterer i behov for ekstra næringsinntak skal det mye til for at dere ikke får innvilget søknaden.

Nedsatt funksjonsevne?

Hos legen i går så ble som sagt doseringen på disse drikkene oppjustert til dobbel dose (6 enheter til dagen nå), og vi måtte gå til innkjøp av en god del andre tabletter også.

Det var ikke jeg som var med til legen det var moren, så jeg kan ikke ta igjen helt hva hun sa at legen hadde sagt, men blodprøvene viste at det var for lite av det ene og andre og at det var ett eller annet i urinen også hvis jeg ikke husker helt feil.

Barnet går rundt og sier det blir svimmel. Har fått beskjed av legen at fotballtrening er utelukket til en har ett akseptabelt nivå igjen.

Er det kun fastlegen til barnet som kan søke om og få dette dekket? Kan min lege eller mor sin lege(mulig at de har samme lege), eller noen andre leger søke om dette for oss?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

Den legen som har undersøkt vedkommende må gjøre det.

Og med nedsatt funksjonsevne mener jeg f.eks. at man er funksjonshemmet og derav har ernæringsproblemer/nedsatt svelgfunksjon osv., som gjør at man har vanskeligheter med vanlig matinntak - og at man derfor må ha ernæringsdrikker for f.eks. å øke vekt eller å få i seg tilstrekkelig næring, eller at ernæringsdrikken underletter næringsinntaket.

Man får nok ikke blåresept på ernæringsdrikker fordi at man f.eks. mangler enkelte vitaminer eller lignende.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hva slags spiseproblem?
Spiser lite til ingenting. Og ble ikke enklere når helsesøster på skolen sa at en ikke kunne tvinge noen til og spise. (Dette bir selvfølgelig brukt for alt det er verd.) Etter jevnlig kontroll hos helsesøster hvor vekten ikke gikk opp igjen og en har besvimt på skolen så har en blitt sendt til legen. Hvor han har hatt oppfølging.
Lenke til kommentar

Og med nedsatt funksjonsevne mener jeg f.eks. at man er funksjonshemmet og derav har ernæringsproblemer/nedsatt svelgfunksjon osv., som gjør at man har vanskeligheter med vanlig matinntak - og at man derfor må ha ernæringsdrikker for f.eks. å øke vekt eller å få i seg tilstrekkelig næring, eller at ernæringsdrikken underletter næringsinntaket.

Man får nok ikke blåresept på ernæringsdrikker fordi at man f.eks. mangler enkelte vitaminer eller lignende.

Så her vil ikke vi få noe hjelp via blå resept altså?

Altså - snakker vi om spisevegring eller anoreksi eller.....?

Si det, jeg er ikke så inne på dette. Hva er forskjelden?

Men det begynte da barnet fikk kommentar fra en voksen i familien om at en var tykk (eller noe slikt) Etter dette så har det vært lite til ingen spising.

Lenke til kommentar

Så her vil ikke vi få noe hjelp via blå resept altså?

Nei - ikke hvis det er snakk om mangel på vitaminer osv.

Altså - snakker vi om spisevegring eller anoreksi eller.....?

Si det, jeg er ikke så inne på dette. Hva er forskjelden?

Men det begynte da barnet fikk kommentar fra en voksen i familien om at en var tykk (eller noe slikt) Etter dette så har det vært lite til ingen spising.

Ja, da tyder jo det på noe ala spisevegring/anoreksi - og da er det jo mer et psykologisk spørsmål, siden du sier at det hele startet pga. at noen sa at barnet var tykt, og at barnet dermed begynte å spise lite/ingenting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sliter selv med alvorlig anoreksi, og nå etter seks innleggelser, inn og ut av sykehus x antall ganger, har jeg fått næringsdrikk på resept som tas i bruk når jeg kommer ut fra sykehuset denne gang (er innlagt i skivende stund). Nå har det seg sånn at jeg faktisk prøver å få et normalt forhold til mat, men når man har vært så langt nede i en spiseforstyrrelsen og veid under 30 kg, så er det ikke "bare, bare". Men altså tilbake til tema; Dere kan søke. Ta kontakt med en eller annen poliklinikk, eller aller helst, ta kontakt med barne og ungdomspsykriatisk avdeling ved lokalt sykehus. Det høres ut som om vedkommende trenge en innleggelse for å overleve dersom mengden nutri er såpass høy. Kanskje noen runder med sondenæring til å begynne med også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Ayla_*

Jeg har næringsdrikker på blå resept. Har hatt alvorlig anorexi i 12 år nå og har utviklet en temmelig ødelagt tarm.

Det som er nytt nå hos NAV er at de har fått et nytt punkt i loven. §6 punkt 4. Da kan man få dekket næringsmiddler på blå resept om man har en sykdom som gjør at man trenger næringstilskudd

http://www.nav.no/page?id=353

Der kan du se selv. Så det er fra i år mye lettere å få det innvilget på blå.

Jeg fikk det på grunnlag av

sykelige prosesser i munn, svelg, spiserør, mage eller tarm som hindrer tilførsel eller opptak av vanlig mat

men dem med eks anorexi kan få det på grunnlag av:

annen sykdom som medfører sterk svekkelse

Dere har loven på deres side!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...