Gå til innhold

Er det mulig å lage runde hjørner på en container i css?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan gjøre det med CSS3, men er kun Firefox og Safari som foreløpig støtter dette: http://www.css3.info/preview/rounded-border/

Desverre så er støtten heller rusten. Og det er den diplomatiske måten å si det på.

Jeg testet dette under Ubuntu for rundt to uker siden (web-kit, Opera 10, FF, men ikke Safari). Problemet er klipping av forgrunds elementer, og om dette skal klippes. En annen er at det ikke støttes to variable i hjørner.

Klipping er ett stort problem, og kantlinje klipping så ikke ut til å fungere i det hele tatt.

I korte trekk så er vi ikke der enda, men det virker som om dette kommer om ikke altfor lenge.

Frode

Lenke til kommentar

Som det vart nemnt her må du nok, og bør nok bruke bilder. Internet Exporer er framleis mykje brukt, og den har såvidt støtte for å surfe på sider utan Microsoft i adressa og egenoptimalisert kode. Men du må nesten bere tenke det kva som er enklast. Eg broker mye å ha eit heilt bilde oppe (med hjørner på kvar side), og eit nede. Du kan naturligvis ha noko i kvart hjørne, men to bilder framfor fire sparer deg for mykje tid. Då kan berre skrive slik:

#boksmedhjorner {
background:url(bgmedhjorner.png) top #ccc;
width:800px;
height:500px; 
}

Arrester meg om eg skriv feil no - det er framleis tidlig for meg!

Redigert: Då kjem altså hjørnene på toppen. Om du kan ha fleire bakgrunn-url'ar på ein div er eg ikkje sikker på, men du kan jo uansett berre lage ein class nederst i diven du allereie har om du forstår?

Lukke til!

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...