P0nduz Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei Lurer ganske enkelt på om det ermulig å lage runde hjørner i css uten å bruke bilder? På forhånd takk for svar:) Mvh Jan Christer Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Du kan gjøre det med CSS3, men er kun Firefox og Safari som foreløpig støtter dette: http://www.css3.info/preview/rounded-border/ Lenke til kommentar
Dieter Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Som nevnt kan du bruke css3 men du kan også bruke jquery som her: http://www.atblabs.com/jquery.corners.html Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Takker da får jeg det sikkert til. er helt nybegynner på dette så kommer sikkert flere spørsmål. mvh Jan Christer Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Du kan gjøre det med CSS3, men er kun Firefox og Safari som foreløpig støtter dette: http://www.css3.info/preview/rounded-border/ Desverre så er støtten heller rusten. Og det er den diplomatiske måten å si det på. Jeg testet dette under Ubuntu for rundt to uker siden (web-kit, Opera 10, FF, men ikke Safari). Problemet er klipping av forgrunds elementer, og om dette skal klippes. En annen er at det ikke støttes to variable i hjørner. Klipping er ett stort problem, og kantlinje klipping så ikke ut til å fungere i det hele tatt. I korte trekk så er vi ikke der enda, men det virker som om dette kommer om ikke altfor lenge. Frode Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det kan fungere til veldig enkle sider, men jeg er enig i at det langt ifra fungerer godt. Ønsker man samtidig at siden ser lik ut på flest mulig nettlesere så har man jo egentlig ikke noe annet valgt enn CSS2 med hjørnebilder. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Som det vart nemnt her må du nok, og bør nok bruke bilder. Internet Exporer er framleis mykje brukt, og den har såvidt støtte for å surfe på sider utan Microsoft i adressa og egenoptimalisert kode. Men du må nesten bere tenke det kva som er enklast. Eg broker mye å ha eit heilt bilde oppe (med hjørner på kvar side), og eit nede. Du kan naturligvis ha noko i kvart hjørne, men to bilder framfor fire sparer deg for mykje tid. Då kan berre skrive slik: #boksmedhjorner { background:url(bgmedhjorner.png) top #ccc; width:800px; height:500px; } Arrester meg om eg skriv feil no - det er framleis tidlig for meg! Redigert: Då kjem altså hjørnene på toppen. Om du kan ha fleire bakgrunn-url'ar på ein div er eg ikkje sikker på, men du kan jo uansett berre lage ein class nederst i diven du allereie har om du forstår? Lukke til! Endret 28. februar 2009 av steffenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå