Chosen_One Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Kjære pc-spesialister Skal gå til innkjøp av en stasjonær og laptop nå i løpet av noen uker, og disse to modellene har fanget min interesse. (HP Touchsmart IQ514sc og HP Pavilion TX2510US) Har dog noen spørsmål til de som har hakket mer peiling på pc enn meg (som på godt norsk kan beskrives som newb) Er disse noe modellene tess? Notebooken vil i all hovedsak bli brukt i jobbsammenheng, så den vil i utgangspunktet dekke mine behov, men den stasjonære vil bli brukt utelukkende til privatbruk. Snakker da spill, video, lyd etc... Alt det vanlige Tidligere når jeg har kjøpt meg pc, har den vært MER en utdatert innen kort tid, særlig innenfor spill. Jeg legger ikke skjul på at det er touch-screen teknologien som står for appelleringen her, men for meg er det også viktig at jeg kan spille spill som også kommer om et år, uten å måtte redusere for mye på grafikken og slippe lagg. Jeg vil helst slippe å ha en årlig utgift på 10 laken for å holde meg oppdatert med teknologien. Så hvis noen har noe smart å skyte inn her, evt om de har noen alternative pcer med touchscreen og anbefale, så skyt inn Personer med førstehåndserfaring er mest interessant, men har du noen glupe ord, så kjør på Edit: Her er forresten specs på den stasjonære: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...37-3807184.html Endret 26. februar 2009 av Chosen_One Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Ingen her som har noe smart å komme med? Lenke til kommentar
SveinAtle Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Er ikke noen data ekspert men vis eg skulle kjøpt HPen med Touch screen så ville eg valgt Den hakke større IQ820 Forskjell IQ820 koster 5000kr meir IQ820 har større skjerm 25.5" IQ820 har større prossesor OSV Her har du ei side med samenlikning http://h10010.www1.hp.com/wpa/comparetool/compareProds.do Endret 27. februar 2009 av SveinAtle Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke er ekspert på touch-teknologi, men det skjermkortet er veldig utdatert. Skal du ha noe som helst skjermkort så må du i dag minimum ha et HD 4830 eller 9600 GT - disse er absolutt minimum. I prinsippet bør du velge minimum 9800 GTX+ eller HD 4850. Disse kortene starter på ca 1200,-. T7250 er en prosessor for mobil teknologi på 2,0 Mhz,. 2,0 Mhz er veldig lite og den yter ikke noe særlig. Som sagt har jeg ikke noe greie på touch-typer, men den ser ut som om den har spesifikasjoner som en bærbar - vel i prinsippet er den vel det også; en bærbar med stor skjerm? Muligens jeg har misforstått noe her - men som sagt 9300 GS og T7250 holder ikke for en "ordentlig" stajonær PC. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke er ekspert på touch-teknologi, men det skjermkortet er veldig utdatert. Skal du ha noe som helst skjermkort så må du i dag minimum ha et HD 4830 eller 9600 GT - disse er absolutt minimum. I prinsippet bør du velge minimum 9800 GTX+ eller HD 4850. Disse kortene starter på ca 1200,-. T7250 er en prosessor for mobil teknologi på 2,0 Mhz,. 2,0 Mhz er veldig lite og den yter ikke noe særlig. Som sagt har jeg ikke noe greie på touch-typer, men den ser ut som om den har spesifikasjoner som en bærbar - vel i prinsippet er den vel det også; en bærbar med stor skjerm? Muligens jeg har misforstått noe her - men som sagt 9300 GS og T7250 holder ikke for en "ordentlig" stajonær PC. Ok. De tallene sier meg i grunn veldig lite, men tror jeg skjønner noe av det du er inne på her. Går det i så fall an å oppgradere skjermkortet? altså bytte det til et av de bedre? Har i grunn såpass romslig økonomi at å spytte inn et par laken til i bedre skjermkort kan jeg unne meg, om det virkelig er verdt det. Her har du ei side med samenlikning http://h10010.www1.hp.com/wpa/comparetool/compareProds.do we're very sorry! The page you requested can not be found. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Jeg et ikke om noen andre enn HP som leverer de (MAC har vel noe?), men alternativet er kanskje en type medisenter som du kan se feks på Komplett under stasjonære med fjernkontroll som du kobler til TV evt en større skjerm. Men som sagt jeg tror ikke jeg kan bidra så mye mer nå. De fra HP hadde ingen konfigurasjoner som jeg kunne endre. Det alternativet som ikke mange tenker på er å spytte alt inn i en kjempe Bærbar - under forutsetning at det er du som bruker både den bærbare og stasjonære. Da har du en dockingstasjon m/flott skjerm hjemme som du bruker når du skal spille litt avansert. Den bærbare trenger ikke å være større enn 13-14", men må ha det beste skjermkortet og den beste prosessoren. De beste bærbare har ihvertfall prosessorkraft og sjkjermkort til å spille det meste på medium. Det holder for meg. Jeg har testet litt med det skjermkortet jeg har, 8800 GS og det drar jo litt (1280-1024 men allikevel) Dersom de andre hjemme trenger å surfe, putter du en stasjonær til 2500,- når du har fjernet den bærbare. Bare en tanke selvfølgelig men et altenativ til både ha en super stasjonær og en super bærbar. Endret 27. februar 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg et ikke om noen andre enn HP som leverer de (MAC har vel noe?), men alternativet er kanskje en type medisenter som du kan se feks på Komplett under stasjonære med fjernkontroll som du kobler til TV evt en større skjerm. Men som sagt jeg tror ikke jeg kan bidra så mye mer nå. De fra HP hadde ingen konfigurasjoner som jeg kunne endre. Det alternativet som ikke mange tenker på er å spytte alt inn i en kjempe Bærbar - under forutsetning at det er du som bruker både den bærbare og stasjonære. Da har du en dockingstasjon m/flott skjerm hjemme som du bruker når du skal spille litt avansert. Den bærbare trenger ikke å være større enn 13-14", men må ha det beste skjermkortet og den beste prosessoren. De beste bærbare har ihvertfall prosessorkraft og sjkjermkort til å spille det meste på medium. Det holder for meg. Jeg har testet litt med det skjermkortet jeg har, 8800 GS og det drar jo litt (1280-1024 men allikevel) Dersom de andre hjemme trenger å surfe, putter du en stasjonær til 2500,- når du har fjernet den bærbare. Bare en tanke selvfølgelig men et altenativ til både ha en super stasjonær og en super bærbar. Når det kommer til den bærbare er det litt hipp som happ, siden jeg stort sett trenger den til fremvisning av reklamevideoer, ppt-presentasjoner, word etc.. Så den trenger ikke å være super, bare fungere greit. Det er skjerm-løsningen som er hovedgrunnen til at jeg velger den pcen. Men går det an å bytte skjermkort??? Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg må innrømme at jeg ikke er ekspert på touch-teknologi, men det skjermkortet er veldig utdatert. Skal du ha noe som helst skjermkort så må du i dag minimum ha et HD 4830 eller 9600 GT - disse er absolutt minimum. I prinsippet bør du velge minimum 9800 GTX+ eller HD 4850. Disse kortene starter på ca 1200,-. T7250 er en prosessor for mobil teknologi på 2,0 Mhz,. 2,0 Mhz er veldig lite og den yter ikke noe særlig. Som sagt har jeg ikke noe greie på touch-typer, men den ser ut som om den har spesifikasjoner som en bærbar - vel i prinsippet er den vel det også; en bærbar med stor skjerm? Muligens jeg har misforstått noe her - men som sagt 9300 GS og T7250 holder ikke for en "ordentlig" stajonær PC. Her fant jeg en litt mer oppgradert versjon: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...64-3849080.html Er denne no tess? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei det hjelper litt, men skjermkortet vil ikke fungere noe særlig. Skal du spille litt og kanskje ha den i 2-3 år - nei dessverre det holder ikke. Til en lav oppløsning 1280-1024 holder kortet til noe medium spill i dag. Sorry. Til fremvisning av film, surfing og slikt er det helt ok. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Hei det hjelper litt, men skjermkortet vil ikke fungere noe særlig. Skal du spille litt og kanskje ha den i 2-3 år - nei dessverre det holder ikke. Til en lav oppløsning 1280-1024 holder kortet til noe medium spill i dag. Sorry. Til fremvisning av film, surfing og slikt er det helt ok. Ok takk for svar. Regner med å gå for laptopen og heller kjøpe spill-pc fra et annet sted.(jepp, ny tråd vil komme ) Litt pussig, men ringte HP norge i dag, og de hadde ikke hørt om modellene en gang... Selv når de reklamerer for den på sine nettsider. Hva er det med å sette 16 år gamle jenter på kundesupport egentlig? hehehe Slik som det blir, så får jeg en kompis fra USA til å kjøpe laptopen for meg, så sender han den til Norge. Dermed sikrer jeg at jeg faktisk får den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå