Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumenterende artikkel om at bare 70% fullfører vgs, hjelp


Anbefalte innlegg

Hei, har i oppgave til i morgen om å skrive en argumenterende artikel om hvorfor bare 70% fullfører videregående opplæring.

 

Oppgaven lyder som dette:

"De siste årene har bare 70% av elevene fullført den videregående opplæringen. Grunnen til dette mener mange er at ungdommene er slappe og late. Drøft denne påstanden og lag overskrift selv."

 

Hører kanskje enkelt ut for noen, men ikke for meg.

 

Noen som har noen gode ideèr til hvordan å begynne oppgaven bra, en hoveddel og en konklusjon/avslutning, uten formye gjentakelser o.l.?

 

Takker for all god hjelp :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhetskolen. Alle skal være så forbanna like i norsk skole. De som er praktisk flinke får ikke vise dette før etter nærmere 12 år med teoretisk skolegang. Samtidig blir også de som har spesielle evner holdt tilbake, gud forby at noen skulle bli flinkere enn andre. De som har evner kjeder seg ofte i hel, noe som resulterer i at de går "leie" før de får mulighet til å utfordre evnene.

Lenke til kommentar
Enhetskolen.

Ikke noe som plutselig har oppstått de siste årene...

 

Jeg tror grunnen er at vi har så mye underholdning/teknologi som tar opp fritiden, noe som gjør at enkelte ikke gjør det like bra i fag, noe som igjen fører til at man stryker evt gir opp.

 

Det er heller ikke plutselig at bare 70% fullfører vgs. Totalt er det vel pr i dag enda flere enn noen gang tidligere som fullfører dersom man ser på hele befokningen.

 

Før var det mulig å gå ut i arbeidslivet uten vgs, nå er det ikke, for de som ikke er skoleflinke er dette trist. Samfunnet skaper tapere av ellers ressurssterke personer.

Lenke til kommentar
Det er heller ikke plutselig at bare 70% fullfører vgs.

De siste årene har bare 70% av elevene fullført den videregående opplæringen.

 

Jeg går ut fra det oppgaven sier, og siden oppgaven bruker ordene "de siste årene" så tolker jeg det som at dette er noe som har skjedd de siste årene(!) og det går veldig mye ned siden de bruker "bare". Greit nok at 30% plutselig ikke sluttet, men det går raskt ned.

 

Totalt er det vel pr i dag enda flere enn noen gang tidligere som fullfører dersom man ser på hele befokningen.

Kilde? Og hva har det å si?

 

Før var det mulig å gå ut i arbeidslivet uten vgs, nå er det ikke, for de som ikke er skoleflinke er dette trist. Samfunnet skaper tapere av ellers ressurssterke personer.

Igjen, hva har dette å si? En person som droppet ut for X år siden og fikk seg arbeid droppet fremdeles ut av skolen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at oppgaven viser til denne statistikken:

 

http://www.ssb.no/emner/04/02/30/vgogjen/

 

Fra ssb står det:

 

Andelen elever og lærlinger som oppnår studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år holder seg på rundt 70 prosent.

 

Det står ikke noe som helst at den har økt markant.

 

Også spør du om kilder til utdanningsnivået generelt:

 

Andelen som har grunnskoleutdanning som høyeste utdanningsnivå, har sunket jevnt de siste 20 årene. I 1985 hadde over 45 prosent grunnskoleutdanning som høyeste utdanning. I 2007 er tilsvarende tall 30 prosent. Andelen med videregående utdanning har i samme periode vært stabil på 43 prosent, mens andelen med høyere utdanning har økt fra 13 prosent i 1985 til 26 prosent i 2007.

 

http://www.ssb.no/utniv/

 

Husk at selv om ikke andelen som har "bare" videregående har økt så har samtlige som har høyere utdanning også fullført videregående.

 

Igjen, hva har dette å si? En person som droppet ut for X år siden og fikk seg arbeid droppet fremdeles ut av skolen.

 

En person fullførte gjerne ungdomskolen og sluttet utdanningen der. Han droppet ikke ut da han ikke engang startet på vgs. Det var før også et mye større innslag av praktiske fag i barne og ungdomsskolen. Min far hadde f.eks både tre og metallsløyd på ungdomskolen, samt motorlære og sjøfartsfag. Vi hadde en måned der vi i "kunst og håndtverk" timene fikk lage en "kunstfigur" i tresløyd.

 

 

Jeg tror heller ikke på "vi har så mye å gjøre på fritiden" forklaringen din, den er lite gjennomtenkt. Tror du ikke folk hadde ting å gjøre før ? For snart 30 år siden i 1981 kom Morten Abel og Mods ut med Revansj, spor opp dette albumet og finn sangen "Eg Vil Hjem".

Spør eldre mennesker om de hadde lite å gjøre når de var yngre, spør dem om de kjedet seg, spør dem om de virkelig ikke hadde noe bedre å ta seg til enn å gå på skole.

 

 

Litt diverse kilder om skole og utdanning:

Hvordan motivere de motiverte: http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201377

Hvorfor den store norske matematikeren Nils Henrik Abel hadde hatt dårligere muligheter til å vise sine ferdigheter i dag enn for 200 år siden:

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201377

Sintef peker på en mer praktisk utdanningsform kan minke frafallet:

 

Utvikling av alternative læringsarenaer og opplæringsløp – ved at enkelte elever har fått deler av sin opplæring gjennom utplassering i arbeidslivet.

http://www.sintef.no/Presserom/Forskningsa...kan-reduseres-/

 

Kronikk om enhetsskolen: (subjektiv)

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle763713.ece

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...