Skinney Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Hey! Kjører noen benchmarks i Enemy Territory: Quake Wars og Quake IV og av en eller annen grunn får jeg merkbart bedre FPS i Windows enn Linux :S Vet at det skal være omvendt da jeg har kjørt nøyaktig de samme benchmarkene før... Er det noen som har noen tips her? Har kjørt benchmarkene på både Ubuntu og Arch Linux med samme resultat så lurer på om jeg har aktivert no overklokking i windows eller noe. Benytter meg av de nyeste Nvidia driverne (7900GT) og Compiz er skrudd av i Linux... EDIT: Har også testet superpi, og der vinner Linux med ca. 7 sekunder... Endret 26. februar 2009 av Skinney Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Grunnen er at Linux mye dårligere drivere og støtte til de fleste ting som innebærer spill og ytelse. Linux er stortsett et OpenGL-basert system, men selv OpenGL får store problemer. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Grunnen er at Linux mye dårligere drivere og støtte til de fleste ting som innebærer spill og ytelse. Linux er stortsett et OpenGL-basert system, men selv OpenGL får store problemer. Du leste biten med at jeg har kjørt NØYAKTIG SAMME BENCHMARKS før ikke sant? Disse er lagt ut på hardware.no og der har jeg MOTSATT RESULTAT? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 @Blomsterbob: Tull. Det er mer komplekst enn som så; jeg utdyper i svar til Skinney under. @Skinney: Jeg mistenker at nyere versjoner av Xorg, og diverse drivertilpasninger der, har gitt et markant fall i ytelsen til de fleste 3D-drivere. Det er ihvertfall i høyeste grad tilfelle for intel-driveren. Jeg husker jeg fikk vanvittig FPS i Quake3 i linux, med et Geforce2-kort (20-30% mer enn Windows). Det må ha vært minst 7-8 år siden. Jeg har dog også sett et fall i ytelse i linux i det siste, sammenlignet med XP (som jo ikke har fått noen features som tilsier at ytelsen der skulle økes). Bekymringsverdig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Joda, men da synes jeg heller at det forrige resultatet er rart, for WinXP skal egentlig vinne på alle måter. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Joda, men da synes jeg heller at det forrige resultatet er rart, for WinXP skal egentlig vinne på alle måter. Det samsvarer ikke med mine tidligere erfaringer. Som jeg sa i posten over har jeg dog opplevd en forverring, i likhet med Skinney. Det er ingenting i måten drivere/OpenGL er implementert i linux på som tilsier at det skal være noe dårligere enn XP. Det som jeg mistenker er hovedproblemet er at det blir gjort (for) mye endringer i for raskt tempo. Man kaster bl.a ut masse gammel effektiv kode til fordel for "ren og pen" kode, som skal optimaliseres etterhvert. Problemet er at dette blir gjort i "stabile" versjoner (for å drive utviklingen fremover), som også blir inkludert av de store distroene. Spørsmålet er når man er ferdig med å "rydde opp kode", og når man kan begynne å optimalisere. Skal man holde på sånn til evig tid, vil man få problemer. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 det er såpassa enkelt som dette: dårlige drivere! driverne til ikke-Windows operativsystem blir merkbart dårligere og dårligere. spesielt på 2D. de nyeste nVidia driverne er bedre på 3D enn de var for et år eller to siden, men Intel og ATI sine 3D drivere er ikke noe særlig. iallfall var de ikke det sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Meget varierende kvalitet (i form av ytelse) på grafikksiden i Linux slik jeg ser det. Noe som ikke er så rart med tanke på at hele den delen av systemet må sies å være et "fast-moving target", kanskje spesielt nå for tiden? Jeg tror ikke det blir ordentlig bra før ting har stabilisert seg på Gallium3d og KMS, men vi får se. Heldigvis bruker jeg ikke 3d overhode. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hmm ... Jeg har i hvertfall merket at å kjøre 32-bits 3D apps i 64-bit Linux ikke funker helt knall, men regner med du bruker 32-bit. Har du prøvd med eldre drivere? Tror de nyere driverne (etter 173.xx-serien) er optimalisert for 8xxx-serien og oppover Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 32-bit ja... Nei, blåste i det, har kuka i hele uka med dette her (i fritia )... finnes bedre måter å bruke permen sin på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå