gukki Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei. Jeg har meldt meg opp til privatisteksamen i Religion. Det er 3-4 år siden jeg gikk på vgs, men jeg trenger å forbedre den karakteren. Jeg må kjøpe en bok å lese, men jeg lurer på hvilken bok? Hvilken bok bruker studenter på vgs i Religion nå for tiden? Også er det snakk om læremål og alt slikt, hva som er essensielt å lese og hva som ikke er det. Noen som vet hvor jeg kan finne læremåla? Noen som vet hva som er ekstra viktig å lese på? Det er jo mye som skjer i dette emne om dagen, tenker da på hijab-debatten, "snikislamisering" og blasfemi-debatten. Regner med at dette også er aktuelt under eksamen. Noen tips der? Takk! Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hijabdebatten er neppe noe du får. Religion og etikk VG3 heter boka jeg har, og det er stort sett bare fakta om de store religionene, samt kursorisk filosofi (Sokrates, Platon, Aristoteles, Kant) og etikklære. Lenke til kommentar
karlh1802 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 For å gjøre en god eksamen må du (gukki) helst pugge så mange av lærebøkene så godt du kan. Jeg veit ikke hvilken reform du har tar privatisteksamen i reiligion og etikk i, men etter Kunnskapsløftet finnes det, etter det jeg har sett, tre bøker som dekker læreplanen fra tre ulike forlag: Kvamme, Ole Andreas (2008) I samme verden. Cappelen: Oslo Aronsen, Camilla Fines (2008) Eksistens - reiligion og etikk vg3. Gyldendal: Oslo Heiene, Gunnar (2008) Tro og tanke. Aschehoug: Oslo Les bøkene mange ganger og prøv å huske stoffet. Hvis du har mer til til overs kan du lese læreplanen og eventuelt ut ifra det holde deg oppdatert i avisene. Sensor setter nok pris på oppdatert kunnskap, selv om stoffet i lærebøkene over er rimelig oppdatert. Lykke til! Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Siden du opprinnelig tok faget for en stund siden, og tar det opp nå, betyr det at du mest sannsynlig går under reform 94. Er siste sjangse for 94'erne å ta opp fag i år. Boka jeg brukte som privatist var Religion og etikk, av bl.a Jostein Gaarder. Lærermåla ligger sikkert på privatistweb? Var i hvert fall der jeg fant det. Der finner du også en leseliste du sender inn, hvor du krysser av en del saker og ting. Finner du ikke, ligger det ute på utdanningsdirektoratet. Pugg godt om religionene, lær deg forskjellene på de, finn aktuelle problemstilinger. Grunnleggende om etikk er også viktig, det får du bruk for når du leser om religionene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå