gwh Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Mitt spørsmål er: - Hvordan optimalisere følgefokus på D300 o I turnhall hvor man skal følge ett subjekt som beveger seg blant mange andre subjekter som også er i bevegelse. Gjerne motgående bevegelser. Andre ting er at det er uhorvelig antall farger blant deltagerne o På slalåm, hvor ungene kommer nedover bakken i til dels stor fart? Så lenge subjektene beveger som rette streker foran deg er det greit, stort sett, men det er på skrå bevegelser mot/fra deg at jeg opplever at autofokusen sliter mye, spesielt med 3d-tracking. Så, hvordan har dere andre satt opp kameraene deres for slik type fotografering? Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Henger meg på denne! Noen som har noe å bidra med? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Her er en tråd med noen tips... http://photo.net/nikon-camera-forum/00RjfF Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Eksperimenter med custom setting A4 - Focus tracking with lock-on. Denne innstillingen dikterer hvor lang en plutselig endring i fokus må være før AF'en skal reagere. Lang, middels, kort og uendelig kort (off). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Eksperimenter med custom setting A4 - Focus tracking with lock-on. Viktigheten av å finne rett innstilling her kan ikke overdrives. Jo mer uforutsigbar bevegelse - jo kortere lock-on-tid er mitt tips. Dog har jeg null erfaring med sport i hall. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Spesielt siden default-innstillingen til D300 (normal) gir litt lengre opphold mellom fokusjusteringene enn default-innstillingen til tidligere kameraer. Det tok litt tid før jeg fant ut dette selv, men nå kjører jeg "kort opphold" 99% av tiden. Når det gjelder sport i hall kan det være en fordel med medium eller long siden man der risikerer at andre personer (som man ikke vil justere fokus etter) krysser siktelinjen i tide og utide. Men jeg har heller ikke egen erfaring med dette, det var derfor jeg begrenset anbefalingen til "eksperimenter med ..." Endret 27. februar 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Min erfaring er at kortere lock on-tid er best. Spesielt hvis motivet beveger seg mot deg, og plutselig bort fra deg. Med lang lock on opplevde jeg at det tok alt for lang tid før AF klarte å omstille seg til denne bevegelsen. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Litt forskjellige bilder fra tur i helgen i tryvann. AF lock on var off på alle For de fire første Camera Info Device: Nikon D300 Lens: 50-150mm F/2,8G Focal Length: 50mm Focus Mode: AF-C AF-Area Mode: Auto VR: AF Fine Tune: ON(0) Exposure Aperture: F/4 Shutter Speed: 1/4000s Exposure Mode: Aperture Priority Exposure Comp.: -0,3EV Exposure Tuning: Metering: Matrix ISO Sensitivity: Auto (ISO 200) For de tre neste Camera Info Device: Nikon D300 Lens: 50-150mm F/2,8G Focal Length: 50mm Focus Mode: AF-C AF-Area Mode: Dynamic, 51 points VR: AF Fine Tune: ON(0) Exposure Aperture: F/4,5 Shutter Speed: 1/640s Exposure Mode: Manual Exposure Comp.: -0,3EV Exposure Tuning: Metering: Matrix ISO Sensitivity: Auto (ISO 200) Og for de tre siste Camera Info Device: Nikon D300 Lens: 50-150mm F/2,8G Focal Length: 50mm Focus Mode: AF-C AF-Area Mode: Dynamic, 51 points VR: AF Fine Tune: ON(0) Exposure Aperture: F/7,1 Shutter Speed: 1/640s Exposure Mode: Manual Exposure Comp.: -0,3EV Exposure Tuning: Metering: Matrix ISO Sensitivity: Auto (ISO 200) Endret 2. mars 2009 av gwh Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Tja... ikke lett å vurdere noe som helst, men det er kanskje ikke meningen? Fokus ser ut til å sitte fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå