Gå til innhold

Ny PC-oppsett bra nok, eller? Pris på ca. 7000kr.

Anbefalte innlegg

Yep. Var det jeg tenkte. Så ja, etter mye om og men, så har jeg funnet frem til dette oppsettet med 940 istedenfor 720 CPU. Har også lagt til de kjøle elementene du listet.

Det eneste som gjenstår nå, er å finne skjermkort (igjen)... Har et par alternativer her, men sliter litt med å finne ut om man skal velge 4850 eller 4870, siden man først er i gang... Er trossalt ikke ofte jeg bestiller PC og dens komponenter heller... Så jeg hviler foreløpig mot 1GB-kort. Har sett meg ut følgende alternativer:

- HIS Radeon HD 4850 1GB IceQ 4

- HIS Radeon HD 4870 1GB

Hvis en ser på prisene på de kortene, så koster 4870 1GB 2200kr imotsetning til 4850 IceQ4 til rundt 1900kr... Den 4870 1GB er jo ikke med IceQ4 da det blir for dyrt med det da... Men har lest veldig mye bra om det 1GB-kortet da... Eller kanskje jeg skal holde meg til nevnte HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 512MB, men jeg vet ikke helt hvordan det er med oppgraderingsmuligheter på den der i fremtiden da... Men ja, nå har jeg ihvertfall på plass et par alternativer. Hva mener dere?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Med Phenom 940 BE som toppmodell, har AMD lite å stille opp med ytelsesmessig mot Intels i7-serie, men i mellomsjiktet har AMD etter hvert noen spennende modeller." - Hardware.no

Jeg er forsåvidt enig i denne påstanden. Dersom du har et budsjett gir Phenom II X3 720 bedre verdi for pengene. Den er en god overklokker, spesielt når du bruker CPU-kjøleren som Osse anbefalte sammen med Noctua-viften.

Det merkes også at dersom du vil ha 1GB-utgaven av 4850, går prisen opp betraktelig. Faktisk så mye at jeg heller hadde støttet et kjøp av 4870 HD 1GB Toxic (kr 2019,-).

Konklusjon:

Nå tror jeg ikke det hjelper særlig å diskutere mer. Det er bedre økonomi å kjøpe et hakk ned fra toppmodellene. Dette rett og slett fordi sistnevnte blir utdatert i løpet av få måneder og i den forstand, koster unødvendig mye.

Handleliste + CPU-kjøler + Vifte.

Det er mitt siste ord. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Den vifta får du ihvertfall ikke tak i til den prisen. Vet ikke om den finnes mer en gang. Muligens er det den til 1200,- men det er en annen link du må bruke. Siden du sjekker alt Spoon, så burde du vel ha sett det også?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jeg gjør mye feil skjønner du. det var PSUen jeg mente.... Her er forøvrig linken. Ikke helt i samsvar med dine egne forutsetninger og strategier. Men ok jeg skal ikke følge opp dette mer, men jeg liker ikke ubegrunnet drittslenging - spesielt ikke hvis de som slenger ikke har full kontroll selv. Det hjelper ikke med smiley bak en spydig kommentar.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Hehe

Dette er faktisk en av de morsomste og mest spennene annbefalinger jeg har vært med på, dette da for en gangs skyld virker det som om noen forstår hvor viktig det er å ha en støysvak maskin. Dette krever faktisk meget av omtanke når en velger deler, en kan ikke bare ta det rimeligste med best spes, dette er hva en normalt gjør, for guttestriken som sitter med headsett og spiller.

Jeg er gjevnt over enig, slik at nå er det kun pengboka som rår. Vel jeg hadde funnet frem verktøy, modded på artic cooling sin gpu kjøler , kjøpt rimiligste 4870. Jeg har hjerte litt i halsen på alle vifter under 8 cm. Tenker med gru på hva som skjer når de spinner opp.

Har en hjort det så har en gjort alt som kan gjøres uten å tømme pengboka.

Riggen er ellers meget god. Gode oppgraderingsmulighter uansett om han velger 4850 eller 4870.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Er ingen butikker som har det kortet inne til en god pris... Det kortet ser jo bra og stille ut ifølge testen, men hva med det kortet som Spoon anbefalte? HIS 4850 IceQ4 1GB?

Jeg lenket til den testen fordi det er samme kortet (i store trekk) som det passivt kjølte kortet jeg tidligere lenket til. Slik at det forteller hvilken ytelse du får, selv for et så rimelig kort. Samt at du er klar for 2 x slike kort når du fårbehov for det, og det er når du ønsker å game på skjerm med 1920x1200

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ah. Så jeg blir å dette ned på 720 allikevel da? Ok. Grei den.

Toxic 1GB, faktisk. Den var ny, men ja, grei den også. Hehe.

Hmm... ser ut til at jeg må bestille kjøleren + vifta separat og først om 1 uke. Vil PC'en min overleve eller må jeg ha begge delene på plass før jeg setter alt opp, eller?

Men da er det vel bestemt at jeg går for sistnevnte oppsett som Spoon satt opp. Da ser du ut til at jeg får en stille, god og velfungerende PC til en god pris? Hvordan vil PC'en min være i forhold til senere oppgraderinger da? Vil den fungere bra da, tror dere?

EDIT: Enig med Osse. Selv om det har tatt en del tid og mange innlegg på å finne frem til et oppsett, så har det vært en meget interessant prosess, må jeg si.

Ja... jeg vil helst ha en så støysvak PC som mulig, men samtidig som at den yter bra. Så ja, kan se for meg at det ikke er en lett kombinasjon å ha med å gjøre.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
512 mb er greit og like bra som 1024, helt til du har en skjerm med 1920x1200.

Det utsagnet har jeg vanskelig for å tro på... Ser ingen grunn til at det skal bruke mer minne enn 3 skjermbilder á 2 megapiksler. Eller tenker jeg helt feil om rendringsprosessen?

Jeg mener at man får plass til flere og større teksturer og strukturer, men at oppløsningen ikke er avgjørende i den sammenhengen.

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på... Jeg ser at dere har foreslått Toxic 4870 1GB, men hvorfor ikke HIS 4870 1GB? Den er "bare" 200kr dyrere enn Toxic sin... Hva syns dere om at jeg bytter ut Toxic med HIS sitt 1GB istedenfor? Forstår at jeg må bestille kortet fra Komplett.no, men det er ingen problem. Heh. HIS sitt 1GB har fått en god del bedre anmerkninger enn Toxic sitt, men det bråker vel kanskje noe mer, eller..? Noen som vet?

Og må jeg ha kjøleren + Noctua-viften på plass før jeg setter opp systemet, eller?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Nei, denne maskinen er bygget mye med tanke på å være stille. Du kan bruke medfølgende cpu kjøler. Kjøleren som anbeales er sikrer at riggen er stille, samt at en nok kan overklokke cpu mer med den. Ønsker en imidlertid maksimal overklokking så er det verdt å skifte til en 1200 rpm vifta fra Noctua.

Komplett har 3 stk 4870 1 gb fra his. Bryr du deg lite om støy er det bare å ta den rimligte.

Du har alltids mulighten til å legge in en aftermarked kjøler når du ønsker, det raskete fabrikkortet fra his har også en aftermarked kjøler, og er klokket høyere enn standard. Dette

Men når det er sagt så klokker standard kort lett de 30 mhz dette kortet er overklokket med, og dette enkelt med amd overdrive. Og du kan altis modde på artic cooling sin stille løsning i ettertid.

Lenke til kommentar

Men hva med det Toxic-kortet som Spoon anbefalte da? Hvordan er HIS 1GB i forhold til det kortet med tanke på støy (og ytelse)? Og HIS 4870 1GB IceQ4 blir for dyrt for meg. Det tredje 4870 1GB-kortet til HIS er vel noe uaktuelt, har jeg lest. Det kortet jeg hadde tenkt å skaffe meg snarest er jo dette kortet fra HIS. Hva syns dere om det i forhold til nevnte Toxic 1GB?

Ja, jeg bestiller Noctua-viften + kjøleren fra samme sted. Så dette har jeg på plass i løpet av 1 uke.

Lenke til kommentar
512 mb er greit og like bra som 1024, helt til du har en skjerm med 1920x1200.

Det utsagnet har jeg vanskelig for å tro på... Ser ingen grunn til at det skal bruke mer minne enn 3 skjermbilder á 2 megapiksler. Eller tenker jeg helt feil om rendringsprosessen?

Jeg mener at man får plass til flere og større teksturer og strukturer, men at oppløsningen ikke er avgjørende i den sammenhengen.

Det er minimale forskjeller på både 4850 og 4870 512 mb mot 4850 og 4870 1 gb ved oppløsninger under 1920x1200. Dette verfiserer du lett ved å lese alle tester av disse kort. Det er småe forskjeller i lavere oppløsning, men dess høyere oppløsning så får 1 gb betyding i en god del spill. Her bør du også være oppmerksom på at dette ofte er i spill som fps er lavere en 60 fps, 60 fps er den oppfriskingsraten som vanlie lcd skjermer har. Slik at fps over dette merker du ikke.

Lenke til kommentar

Skjønner. Vel, jeg sitter nå på 2 forskjellige kort, egentlig. Toxic 4870 1GB og HIS 4870 1GB. Men jeg vet ikke hvilken av de jeg skal gå for. HIS 1GB får langt bedre og flere anmerkninger enn Toxic, men den er også 2-300kr dyrere. Jeg skal DEFINITIVT gå for 1GB da jeg blir å kjøpe skjerm (22" eller 24") innen kort tid. Om 2-3mnd, vil jeg tro. Blir da å spille med 19xx-oppløsning. Derfor har jeg lyst å gå for 1GB nå, men som sagt, så vet jeg ikke hvilken av de 2 overnevnte kortene jeg skal gå for med tanke på støy og ytelse.

Lenke til kommentar

Årsaken til at his får mange flere positve anmerkninger er rett og slett at dette er standard referansedesign, og derfor testen atskillig flere plasser. Kjøleren der er standard referansedesgin, som bråker ved last.

Toxic versjonern hare en bedre kjøler, er overklokket 30 mhz og er jevt over bedre en 4870 på referansedesgin. Fakisk så er det sjelden en ser så positve omtaler om et kort som en gjør med saphire toxic

test

test

Men som sagt gidder dere å mode his 4870 med en artic collong kjøler som jeg linket til , henter dere glatt like mye ut av standarversjonen og det til garantert støysvakt.

Lenke til kommentar

Ok. Etter å ha lest igjennom de testene der samt det du skriver Osse, så har jeg bestemt meg å gå for Toxic'en. Jeg sparer dessuten et par hundre lapper både på pris og frakt om jeg går for Toxic-kortet.

MEN daaa ser det ut til at jeg har funnet frem til en PC som egner seg til kravene jeg har stilt helt siden starten:

- At den er stille

- At den yter bra i de ulike områdene (spilling, multi-tasking, photoshop/videoredigering, emulering osv.)

- At den er BILLIG

- At den er nogenlunde oppgraderingsvennlig

Umm... en ting til... Tror du at jeg får plass til alt i Antec 300 da..? Med tanke på om jeg bestiller nevnte kjøler og Noctua-vifte... Jeg bestiller disse to delene i løpet av uka, så da blir det vel en god del stillere, sant?

EDIT: Så hvis jeg hadde moddet på med en Arctic Cooler på HIS 4870 1GB, så blir det et bedre skjermkort enn Toxic både på stillhet og ytelse? Har uansett ingen planer om å gjøre det. Ihvertfall ikke enda da. Bare lurte på jeg.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...