Gå til innhold

Ny PC-oppsett bra nok, eller? Pris på ca. 7000kr.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at jeg har tatt med en HDD som det ikke er behov for. Jeg ser ikke store forskjeller på mitt forslag og de andre her mtp støy og økonomi heller. Jeg mener fortsatt at vedkommende bør ha en Quad ut i fra det jeg leser av behov - ihvertfall virker det fornuftig.

Men ok nå får vedkommende selv velge. Egentlig ville jeg puttet på en Q9450 til +200,- fordi den har 12 MB L2 Cache, men den Q9400 yter nesten som en E8600 i spill og burde holde i massevis.

Lenke til kommentar

Jøss som dere har diskutert her da. Hehe.

Men ja, da ser det vel altså ut til at jeg går for dette Intel-oppsettet (hvor en CPU-kjøler kommer itillegg)... Blir noe dyrt da, men men... Det er vel sikkert et par deler jeg lett kan bytte ut med omtrent like bra ytelse men som er litt billigere, enig? Leser omtrent overalt at det er firekjerne jeg bør gå for siden jeg skal drive en god del med photoshopping, emulering, spilling, multi-tasking og slikt.

Så ja, noen videre kommentarer på det oppsettet, eller..? Vet at det er et par deler jeg kan bytte ut med noe annet. Som f.eks skjermkort. Skal ikke spille med høyere oppløsning før til etter sommeren, antar jeg. Nå kjører jeg i 1175x864 som maks.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg du går litt i feil retning. Se nå her, jeg har satt sammen et uvalg av komponenter som passer perfekt til dine krav. Listen finner du her. Du bør kjøpe gjennom to butikker: Datakjeden og Amentio. Naturligvis etter hvilken plass det er billigst. Fant ikke CPU-kjøleren i prisguiden, men den fantes på Datakjeden sitt nettsted, her. Sammenlagt vil prisen falle på cirka 5500 kroner, som gir stor verdi for pengene. Lykke til!

Jøss.. Var da litt av en pris du fikk til på det oppsettet da.. Men leser at man må flashe hovedkortet som er i det settet du nevner. Hmm... Nå har jeg tydeligvis 3 alternativer å velge mellom. Ser at du nevner HIS 4850 512MB IceQ4... er den akseptabel da..? Leser at det er flere som sier at den bråker noe unødvendig. =/ Men ja, ser så absolutt bra det der!

Nei, du må ikke flashe hovedkortet da der støtter AM3 allerede. Jeg personlig ville ikke gått for en kjøleløsning til ATI 4850. Det er mulig å skru viften opp manuelt dersom du opplever problemer med varme, og med nok luft skulle det ikke være et problem. Klart det ikke blir støyfritt, men du overlever nok. :)

Lenke til kommentar

Nøyaktig derfor burde han heller velge oppsettet jeg linket til (liste + kjøler). Du får knallmye mer for pengene dersom du velger det oppsettet. IceQ er ikke et øre dyrere enn konkurrentene med normal vifte. Og som du vil kunne lese under, er det virkelig en fordel...

We like the HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 TurboX, we like it a lot in fact. It combines one of, if not the best third party cooling solutions we've tested with a healthy factory overclock and a custom-designed PCB that builds upon the reference design's power circuitry in particular. As you know, we're not particularly impressed with the stock cooler on the Radeon HD 4850 – it's not that it is a bad design, per se, it just doesn't do a good enough job of keeping the card cool without being a little on the noisy side. Without a doubt then, if you're in the market for a Radeon HD 4850, we'd recommend looking at one with an after market cooling solution.

-

Bit-Tech.net

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Jeg satt sammen et rimelig i7 system for å sammelnligne. Ble som dette:) Ellers må TS få velge hva vedkommende vil, og jeg er enig med han at han burde velge 4 kjerner. Jeg hadde spyttet inn 1000,- ekstra npår jeg først var i gang og kjøpt mitt forslag. i7 tror jeg du kan ha veldig lenge. Men q9550 er kjempebra den.

Lenke til kommentar
Jeg satt sammen et rimelig i7 system for å sammelnligne. Ble som dette:) Ellers må TS få velge hva vedkommende vil, og jeg er enig med han at han burde velge 4 kjerner. Jeg hadde spyttet inn 1000,- ekstra npår jeg først var i gang og kjøpt mitt forslag. i7 tror jeg du kan ha veldig lenge. Men q9550 er kjempebra den.

Mener du seriøs at du anbefaler i tråd med den han spurte i første post ???

PC'en skal brukes til:

- Noe gaming (bør ta de nyeste spillene ganske så greit)

- Dual-screen kjøring (kjøre f.eks film på den ene skjermen og surfing på den andre)

- Bilderedigering og sånt

- Multi-tasking

- Kjøre WinXP 64x

- Så STØYDEMPENDE som mulig, men ikke vannavkjølt da!

Pris: ca. 6000-8000kr.

i hvilket av disse tilfeller drar han i såfall vestlig nytte av å å forprioritere cpu ytelse så mye, over gpu ytelse. Og hvilke av de komponter der tar hensyn til så STØYDEMPENDE som mulig ???.

Jeg bare spør, han ender nok opp med en maskin som bråker og er feil balansert i forhold til prisen.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jornboss, du bør nok sette deg litt mer inn i tingene før du anbefaler oppsett for andre. For eksempel er det å bruke 1700 kroner på et Nvidia 9800 GTX+, helt banalt. Tester viser at ATI 4850 HD scorer bedre, samtidig som det er nesten et halvt tusen billigere. Faktisk kan du nesten like godt kjøpe et ATI 4870 HD til den prisen, og det yter enda 10-20% bedre.

Ikke ta det personlig opp. Det er en fryd å hjelpe andre, men bare vær sikker på at du har den kunnskapen som trengs for å påta seg et slikt ansvar. :)

Lenke til kommentar

Herlig, herlig! Liker det her oppsettet som du kommer med, Spoon. Hva syns du om oppsettet, Osse? Er det godkjent? Men jeg har fremdeles en god del å gå på, så hva om jeg f.eks tar et dyrere og bedre CPU som f.eks phII 940? Men da må jeg vel også bytte hovedkort, eller..? Frister å kjøre litt ut når jeg først er i gang.. Hehe. Men ja, det der ser lovende ut. Ypperlig pris også!

Lenke til kommentar

Vel nå ser jeg at Osse og Agentspoon blir useriøse. Selvfølgelig er ikke mitt forslag i forhold til opprinnelig. Jeg er ikke veldig god i norsk, men det ligger i kortene at det var et alternativ til trådstarters siste forslag. Jeg synes dere blir useriøse. Dette er ikke noe konkurranse for meg. Fordi dere kanskje innser at det å ikke anbefale en 4-kjerners var feil, prøver dere å "redde" skinnet ved å angripe meg. Useriøst.

Jeg prøver å hjelpe. hvorvidt vedkommende benytter seg av mine forslag eller andres bruyr meg mitt i det berømte. Nok fra meg i denne tråden:)

Forresten så var GTX+ et 1 GB-kort og ditt HD 4850 et 512. Når det er sagt så er ikke verden så svart hvit som din. GTX+ er et bra kort.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Hey, hey, jornboss. Jeg takker selvfølgelig for dine bidrag i tråden. Hadde neppe funnet frem til beslutningen min uten alle sine bidrag i tråden. Så ja, må ikke tro at forslagene din ikke er velkommen. Det blir iallefall feil. Jeg tviler også på at de prøvde å angripe deg og forslaget ditt, altså. Jo flere bidrag og jo flere som deltar, desto bedre alternativer/oppsett har jeg å velge mellom. Så ja, det er synd om du gir opp sånn uten videre, jornboss. Tar i mot forslag jeg, vøtt. :D

Men ja, må nok innrømme at oppsettet ditt, jornboss, er litt i det meste laget for min del. Har ikke så mye å rutte med. Kan vel strekke meg opp til 7000-7500kr... Alt over blir nesten litt for mye. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener oppsettet til spoon er fornuftig. Til den prisen kan det vanskelig gjøres bedre.

bruker du skjerm med 1680x1050 er grafikkortet meget bra, men skal vi opp i en 24 skjerm med 1920x1200 så er det ikke sterkt nok til de nyeste spill. I 1900x1200 oppløsning kommer 1gb til sin rett.

psu er kraftig nok i massevis, men såvidt jeg kan se så er det en 8 cm vifte på det.

Grafikkortet han anbefaler ser ut til å ha en artic cooling kjøleløsning som er rimilig støysvak.

Skal du ha en stille maskin, det er verdt det. Jeg har verdt hobbynerd i 20 år, og det å ha en stille maskin som yter godt er viktig. Både når en ser film eller skal konsentrere seg om f.eks bilderedigeg eller annet.

Som en tommelfingeregel skal ingen vifter spinne opp mer en til 1500 rpm, helst skal vi holde de på rundt 1200 rpm, 8 og 12 cm vifter med god motor er omtrent ikke hørbar her.

Det er korrekt at en 4 kjerne vil gjøre endel ting raskere enn en 3 kjerne, dette når programmer støtter dette.

Jeg forholder meg til det du skrev i første post, og da med maks grense 8000.-

Tar vi valg av cpu så mener jeg 720 gir meget meget god valuta for pengene . Test

Å bruke kr 1000 ekstra for en 9550 er ikke verdt det når en har et budsjett. Ei heller ville jeg brukt de ca 600 ekstra for å gå opp til en 4 kjerne 940 fra 3 kjerne 720.

Så tar vi for oss spill her har phenom ii en fordel med færre framdrops en core2 serien, les gjerne her

Ta ph ii 940 den er meget nær en 9550, for noen hundre mindre, men jeg mener bestemt at siden du skal spille og ønsker det støysvakt, så er ikke cpu plassen å bruke mer penger på. Bruk penger på bedre gpu gjør maskinene til det du ønsker, en meget støysvak sak, greit du kan få 5-10% ytelse bedre for samme pris ved å se bort fra støy, jeg mener det ikke er verdt det, hva er mer irriterende enn kostant viftestøy når en skal fokusere på f.eks videoredigering, eller se på film.

Skal du bruke mer en det oppsettet han anbefaler, som er meget bra balansert så er det 3 plasser jeg ville brukt kr

1 - 4850 med 1 gb minne eller 4870 med 1gb minne. helt 4870

2 - stillere kjøleløsning

3 - psu, til en psu en er sikker på er støysvak

og et lite men her, jeg er skeptisk uten å ha hørt den psu'en der. psu er ofte en av de største støysynderen. Den har 8 cm vifte, og vifta må da ha et høyere turtall for å flytte like mye luft.t

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Godt å høre, jornboss. Da har vi ihvertfall avklart den saken. ;)

Osse, interessant. Har et par spørsmål til punktene:

1: Ja, det blir vel en 4870 med 1GB minne dersom jeg oppgraderer, men jeg tror vel at det holder med 4850 Ice4Q-kortet for nå... så tar jeg å oppgraderer den ved senere anledning?

2: Hva legger du i stillere kjøling? Hva mener du at jeg skal gå for da, mener du?

3: PSU vurderte jeg å skifte til den Corsair 650W som jeg hadde tidligere... Den er litt dyrere, men har fått en god del omtaler her og der. Og er ikke 650W nok da..? Trenger vel ikke 750W, eller?

En ting jeg lurer på... Siden jeg skal drive på med videoredigering, ha video encoding og slikt i bakgrunnen imens jeg f.eks spiller og/eller surfer, lønnes det ikke for meg å ha en firekjerners CPU som f.eks 940 da, kanskje? Jeg får vel litt bedre ytelse samt at hvis jeg kjøper egen CPU-vifte itillegg, så blir det vel en meget stille PC, sant?

Lenke til kommentar

PC & C er en virkelig god PSU som ikke støyer særlig ved normal belastning (<500W). Jeg valgte den først og fremst fordi Amentio hadde den til spottpris, nesten 50% billigere enn noen av de andre. Dersom budsjett ikke er et problem, er Corsair 650W en bedre løsning. Normalt kan du tenke deg at 750W er minimum for Crossfire (altså to skjermkort samtidig) og harddisker i RAID. Ellers kan det fint tenkes at du burde oppgradere til et ATI 4870 HD 1GB. Ikke forvent at du oppgraderer til kortet i fremtiden, siden når den tid kommer vil det være utdatert og vel så det. Utviklinga skjer så fort, vett du!

Resten lar jeg Osse få svare på. Nå tar jeg kvelden! :)

Lenke til kommentar

Jo det vil nok gi fordeler. ph 940 kan øke produktiviten der, om det er verdt det, vanskelig å si. En ting er syntetiske bechmarker, en annen ting er faktisk bruk.Oppgradering til 940 kan nok være en fordel her. Og 940en jo faktisk meget rimelig. Når det gjelder gpu så er det kr 300 opp til passivt kjølt 4850 i gb, men her bør det da plusses på en ekstra kabinettvite, en 8 db12 noctua vifte slike at den oppgraderingen koster da 450 ekstra.

Vidre så kan cpu kjøleren som følger med, den er riktig nok god, være godt hørbar ved tung last, noe som vil skje når du gamer og har andre tunge programmer i bakgrunn.

Men spoon sitt forslag er glimerende i utgangspunktet, hvike oppgraderinger du gjør bør du tenke på hva som er viktig for deg.

Når det gjelder grafikkoppgradering så er det jo et ønske å beholde det kortet du bestemmer deg for nå, for og senere sette inn et til, dette gir best økonomi og det er også derfor hk skal ha 2 pci x16 spor, det er også med tanke på denne oppgraderingen at 600 w + psu er tiltenkt. Jeg er ikke riktig sikker på hvordan et 4850 512 mb kort er i cf med 4870 1gb , dette har jeg ikke funnet tester av.

Når det gjelder stille ved cpu kjøler mener jeg en slik en . påmontert denne

Hvorfor slik kjøling kan du spørre, både phii 940 og phii 720 er meget gode klokkere, enkle er de å klokke med amd overdrive, og vi ønkser det fortsatt still, her er jeg nok redd at medfølgende cpu kjøleren blir en støykilde. Og det er jo bare dumt og ikke kjøre noen av disse cpu'ene på 3,5 ghz, noe de fleste av disse gjør på stock volt.

Lenke til kommentar

Måtte lese litt tester ang psu'en spoon anbefalte, den får utmerkede skussmål også når det gjelder støy ved last under 50%, så den er slett ikke dum. Nei slett ikke dum, den blir å være i min vurdering ved min neste masking.

t

Jeg er generelt hysterisk når det gjelder pc støy, er nesten som en besettelse det å finne støsvake gode komponenter, å bygge pc'er er noe jeg liker og bygge støysvakt er en glede. Og etter å ha lest om den , tja han vet hva han anbefaler spoon. Den har en stor heatsink, ikke dumt, nei, tror du trygt kan gå for psu en han anbefaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...