Gå til innhold

Ny PC-oppsett bra nok, eller? Pris på ca. 7000kr.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette Jeg er tilbøyelig til å velge dette over asus sitt, mest pga pris. tester jeg har lest nå har vært tynne, men kan ikke se noen spesiell grunn for å bruke mer. Asus er imidlerid bedre kjent som et godt klokkekort har jeg hadd intrykk ut av. Så det asus kortet jeg linket til ser også bra ut. Men hust at i denne prisklassen skal du ha 2 x pci 16 som minimu.
Lenke til kommentar
Gigabyte har et billigere AM3-hovedkort med nesten de samme spesifikasjonene, med unntak av støtte for DDR2 i stedet for DDR3.

Ah. Den der ser jo meget bra ut! Jeg har planer om å gå for DDR2 og ikke DDR3, ja. Så er det vel kanskje det der kortet som er et bedre valg. Ikke har jeg store planer om å OC'e kortet heller i første omgang. Kortet har også 2x PCI-E x16, noe som Osse mener er bra. Er støtte for DDR3 istedenfor DDR2 det som skiller kortene, eller? Vet du om BIOS på den trengs å flashes, kanskje?

Dette Jeg er tilbøyelig til å velge dette over asus sitt, mest pga pris. tester jeg har lest nå har vært tynne, men kan ikke se noen spesiell grunn for å bruke mer. Asus er imidlerid bedre kjent som et godt klokkekort har jeg hadd intrykk ut av. Så det asus kortet jeg linket til ser også bra ut. Men hust at i denne prisklassen skal du ha 2 x pci 16 som minimu.

Vel, greier du å finne ASUS-kort i prisklassen 800-1500kr som har støtte for DDR2, 2x PCI-E x16, så jeg har mer å velge i, eller?

Slik jeg har forstått det, så hadde DDR3 vært bedre for meg dersom jeg hadde gått for i7-system istedenfor...

Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å påstå at AMD kun midlertidig troner på topp, og at Intel fort vil komme inn i varmen igjen. Vi er også godt inne i overgangen fra AM2 til AM3, og tilsvarende fra X38/48 til X58. Derfor ville det rent økonomisk sett vært mer fremtidsrettet å gå for i7-systemet enn de andre, med mulighet for senere oppgraderinger både på RAM og prosessorer.

Men for all del, dette dillemaet koker ned til to faktorer: formål og oppgraderingsintervaller. Dersom du kjøper jevnlig nye deler (oftere enn hvert andre år), vil det ikke lønne seg å tenke nåtid. Dersom dette er aktuelt, er du også mest sannsynligvis av typen som bruker mye tid og penger på avanserte bruksformål som spilling og overklokking. Jeg pleier av denne årsaken, å råde de aller fleste til å kjøpe inn det som er aktuelt akkurat nå. Systemene som blir produsert i dag vil yte godt også i fremtiden, selv om de ikke kan konkurrere i toppen. Så hvis jeg hadde vært deg, ville jeg satset videre på det du gjør nå, nemlig AMD og DDR2-minne.

Lenke til kommentar

Skjønner. Så du mener at jeg bør gå for det AMD (phII 720 i mitt tilfelle) og DDR2-minne...

Da ser det ut til at jeg går for overnevnte hovedkort. Noen som vet om man behøver å flashe det Gigabyte-hovedkortet, eller?

Osse, du sier at jeg bør gå for Gigabyte 4850 1GB Passiv... Blir ikke kortet kaputt/ødelagt dersom kortet blir for varmt? Er ikke det kort som lett blir utsatt for mye varme og dermed kan risikere å ryke, eller?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å flashe BIOS, siden hovedkortet allerede har støtte for AM3. Tenk deg at BIOS er systemet som styrer all trafikk mellom dine komponenter og hovedkortet. Uten BIOS ville ikke disse kunne samarbeide og datamaskinen ikke la seg skru på. BIOS styrer også hvilken maskinvare som støttes, og derfor vil en gammel maskin etter hvert ikke lenger støtte ny vare. For eksempel kan du ikke ta AM3-prosessor på AM2-sokkel. En (risikabel) utvei er å flashe BIOS, det vil si å oppdatere den til å takle nye komponenter. Alternativet er å kjøpe nytt hovedkort. Men siden hovedkortet ditt bruker AM3, og prosessoren er av AM3-typen, funker dette som hånd i hanske.

Et hovedkort av denne typen tilbyr bedre kjøling og lavere støynivå enn standard kort. ATI 4850 er som kjent et varmt skjermkort, og det medbringer alltid en risiko, men det er tross alt laget for å fungere.

Lenke til kommentar

Steeemmer. CPU'en min er jo AM3 og ikke AM2-berettiget, noe som gjør at jeg må da bruke DDR3-minne allikevel... Urk så komplisert dette skulle være da.. Siden Phenom II 720 er AM3, så må jeg også ha AM3 hovedkort, ergo det Gigabyte-kortet som blir nevnt ovenfor samt en 2x2GB DDR3-minne for at det skal være optimalt. Korrekt?

Høres bra positivt ut at jeg slipper å flashe det Gigabyte hovedkortet, ja. Vil helst unngå det, altså.

Har svirret LENGE rundt skjermkort, og foreløpig ser det ut til at jeg går for enten HIS 4850 512MB (Ice4Q?) eller Gigabyte 4850 1GB Passive med Accelereo-kjøling, men vet enda ikke hvilken av de jeg skal gå for. En 4870 er tydeligvis uaktuelt...

Så ja, da gjenstår det bare å finne DDR3-minne samt bestemme meg for hvilken skjermkort jeg går for.... Har tatt meg 4 uker det å finne de rette delene. =/

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

PC'en ble riktignok dyrere enn først antatt, men men...

Men ja, hva syns dere om oppsettene? Hvilken av disse to oppsettene skal jeg går for menere dere: Alternativ 1 eller alternativ 2?

Har skiftet ut phII 720 med 940 da 940 er AM2, noe som er vel mest aktuelt for meg. Har også skiftet ut hovedkort og gfx kort.

Kan jeg gjøre en av oppsettene evt. bedre/billigere, eller?

Lenke til kommentar

AM3 cpu er helt komptitabel med DDR2. AM3 cpu er kompitabel med AM2+ hk, her er det et kun en bios flash du trenger.

Det at du går for en phii 940 gjør at du får en maskin som er noe raskere i oppgaver om størrer flere kjerner. Du vil ikke ha noe særskilt glede av dette i spill. Men nå skal det sies at en del gamere hevder at det bruker mye ai så gir en 4 kjerne en bedre spillopplevelse.

At du går ned net 4850 fra 4870 gjør maskinene dårligere til spill, ca 10-15% .

Alternativ 1 setter du opp passivt 4850 golden sample som ikke er passiv, og ikke twin turbo kjøler, og her er du så nært et 4870 i pris at det ikke er noe lurt.

psu en går og stille, og dimisjonert for cf. slik at du kan gå for dette når du ønsker dette.

Du bør vurdere litt hva du vil maskinen din skal være god til. For vi kan endre begge alternativene, få mer ytelse ut av systemene. Men sett deg en mask grense, og litt mer spesifikt hva du vil riggen skal være god til.

Lenke til kommentar

Skjønner, skjønner.

Hvorfor kan jeg da ikke gå for HIS 4870 512MB..?

Oppsettet ser vel så bra ut, ja. Bra pris også, samt at man kan bestille alt ifra Amentio, utenom Accelero-kjøleren.

Hva syns du om dette Intel-oppsettet da? Hvis jeg bytter ut gfx kort samt at jeg kjøper denne i tillegg.

Skal primært bruke PC'en til surfing, en del spilling samt en god del bilderedigering, photoshopping og emulering av spill/konsoll og sånt. :D Hehe.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du går litt i feil retning. Se nå her, jeg har satt sammen et uvalg av komponenter som passer perfekt til dine krav. Listen finner du her. Du bør kjøpe gjennom to butikker: Datakjeden og Amentio. Naturligvis etter hvilken plass det er billigst. Fant ikke CPU-kjøleren i prisguiden, men den fantes på Datakjeden sitt nettsted, her. Sammenlagt vil prisen falle på cirka 5500 kroner, som gir stor verdi for pengene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Nå synes jeg du går litt i feil retning. Se nå her, jeg har satt sammen et uvalg av komponenter som passer perfekt til dine krav. Listen finner du her. Du bør kjøpe gjennom to butikker: Datakjeden og Amentio. Naturligvis etter hvilken plass det er billigst. Fant ikke CPU-kjøleren i prisguiden, men den fantes på Datakjeden sitt nettsted, her. Sammenlagt vil prisen falle på cirka 5500 kroner, som gir stor verdi for pengene. Lykke til!

Jøss.. Var da litt av en pris du fikk til på det oppsettet da.. Men leser at man må flashe hovedkortet som er i det settet du nevner. Hmm... Nå har jeg tydeligvis 3 alternativer å velge mellom. Ser at du nevner HIS 4850 512MB IceQ4... er den akseptabel da..? Leser at det er flere som sier at den bråker noe unødvendig. =/ Men ja, ser så absolutt bra det der!

Lenke til kommentar

512 mb er greit og like bra som 1024, helt til du har en skjerm med 1920x1200. Som sagt er den raskeste ferdig monterte passiv kjølte grafikkløsningen et 4850.

Ytelse og støy er en vanskeig kombinasjon, særskilt dersom du ikke ønsker å modde.

Jornboss har du hørt den psu'en ??, tester sier den er stille, brukere klager. Og jeg skjønner ikke hvorfor anbefale hk med bare 1 pci x16 spor i den prisklassen, da kan en like godt spare penger her.

Lenke til kommentar

Vel du har et lite poeng. Du kan godt foreslå et bedre hovedkort, men det jeg foreslår har fått bra kritikk. Skal vi ta høyde for CF så må jeg selvsagt ta høyde for mere Watt også Ikke alt en kan ta hensyn fordi en må sette noen grenser, men jeg er åpen for et bedre hovedkort. det jeg ikke skjønner er hvorfor dere foreslår de prosessorene dere gjør. Lett å kritisere andre, men behovet til vedkommende er noe annet enn en AM tre-kjerners spør du meg. Kom heller med en anbefaling på et annet hovedkort isteden for å klage - mye bedre tilnærming det:)

Lenke til kommentar

For å si det slik, det koster mer å bygge en stille pc med god ytelse, her må en rett og slett se hva som er viktigst, selv vet jeg at sitter mye med pc'en så er det verdt å ofre litt ytelse mot å ha det stille, eller bruke litt mer på å få det stille.

Kommer aldrig en maskin som bråker innom her, det er ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Jornboss, det er ikke kritikk, jeg synes bare det er et dumt valg. Vidre har du lest at han ønsker en stille maskin, slik at jeg ikke skjønner anbefalningen helt. Jeg kan ikke se at du tar hensyn til støy i det heletatt.

Og ps, jeg vet ikke om intel oppsett, kun hvordan de yter i forhold til et amd oppsett.

Lenke til kommentar

Nei ok:) Den PSUen har jeg hørt - den var stille da. ser at det er noen forskjellige meninger om den - kan være en tilfeldighet. Men uansett så er det litt rart at dere ikke anbefaler en 920 eller 940 uansett - det ser ut som om det er det vedkommende skal ha. 720 er bra i spill, men skal tape på alt annet for 940 - vel det tror jeg. Er det økonomi og spilloptimalisering så ville jeg også anbefalt 720. det er vel ikke det som er behovet her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...