Shoo Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Skal ha ny PC, og etter mye om og men, så har jeg greid å pile opp følgende handlekurv: SE OPPSETTET! PC'en skal brukes til: - Noe gaming (bør ta de nyeste spillene ganske så greit) - Dual-screen kjøring (kjøre f.eks film på den ene skjermen og surfing på den andre) - Bilderedigering og sånt - Multi-tasking - Kjøre WinXP 64x - Så STØYDEMPENDE som mulig, men ikke vannavkjølt da! Pris: ca. 6000-8000kr. Er en del ting jeg lurer på: 1: Er det vits for meg å gå for en Phenom II 940 eller skal jeg holde meg til valgte 720? 940 yter bedre, men er den mer stillegående enn 720..? 2: Skal oppgradere skjermen til 22/24" om 2-3 mnd., så jeg lurer på HIS 4870 512MB holder eller om jeg skal gå for 1GB-versjonen istedenfor? Nå kjører jeg i 1150x864 som høyeste... 3: Hva med minne? Blir 4GB for lite eller kan jeg trygt gå opp til 8GB? 4: Hva med hovedkort? Er hovedkortet i handlekurven godkjent, eller skal jeg går for en annen? Jeg har allerede HDD, skjerm, mus og tastis. Som sagt, jeg har opp til 8000kr å rutte med. Har kommet frem til at det er uaktuelt for meg å gå for en X2 skjermkort for nå samt ikke lavere enn 4870, så det blir enten HIS 4870 512MB eller 1GB. Er opptatt av at ting IKKE skal bråke noe særlig, såe... Hva mener dere om det her? Skal man oppgradere PC'en et par hakk eller holder det med det som er oppi handlekurven godt nok, kanskje? Kom med innspill! Endret 26. februar 2009 av Shoo Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Ville gått for det der jeg, og siden du skal kjøre x64bit os, kan du trygt oppgradere til 8BG minne fordi DDDR2 ikke koster en puck. Ang skjermkort burde du gå for 512 mb DDR5, ikke 1gb ddr3/4, det er ikke alltid positivt å ha for mye minne på et skjermkort. Har et Intel Quadcore oppsett med 4GB DDR3 og Asus Gf 8800GT 1GB som er så og si lydløst og det kjører alle nyeste spill på bortimot max oppløsning. På Fear 2 får jeg ikke stilt inn noe på noe høyere og da kjører jeg det på en 22" Samsung skjerm. Lykke til med pc kjøp! Du blir nok fornøyd Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Skjønner, skjønner. Hva med CPU da..? Kan jeg oppgradere den til phII 940, eller må jeg bytte hovedkort også da..? Greit. Går fo HIS 512mb da. Hmm... Interessant... Hva hvis jeg går for phII 720 og heller velger DDR3-minne (say..4GB?), hmm? Tror du at det vil fungere bedre? Hvilken DDR3-minne skal/bør jeg isåfall gå for? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Dette er nok ikke korrekt ang ram, dersom du har skjerm med lav oppløsning så holder 512 mb, men med 1920x1200 så er det kun fordeler med 1 gb ddr5 minne, ikke forveksl dette med tidligere kortgenerasjner som la p mye tregt minne som et salgsargument. Men du ønsker det stille, og her ville jeg faktisk ha ofret litt ytelse i starten, eller gådd til 1 x 4850 1 gb i starte, så oppgradert til cf med samme kort når du kjøper skjerm med 1920x1200 i oppløsning. Men siden du enda ikke har skjerm med 1920x1200 så holder det med et 4850 pr dato. 4850 1 gb passiv Jeg hadde valgt dette kortet uten å blunke, legg in viftestyring og 2 8 db 120 vifter i kabinettet og du har en stille og god maskin. Samt at du har muligheten til og legge inn et tilsvarende kort når du får skjerm med 1920x1200 i oppløsning Endret 26. februar 2009 av Osse Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jaha... Men jeg har ikke lyst å downgrade fra 4870 til 4850, Osse. Finnes det ikke lignende alternativ for 4870, kanskje? Og hva med minnet som jeg nevnte? Skal jeg gå for DDR3 eller DD2-brikker? Og hva med CPU? 720 eller 940? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Til sin pris er 720 det beste alternativivt nå, jo klart 940 vil slå 720 i program som støtter flerkjerne godt, men jeg ville valgt 720 fortsatt det gir my bang for buck. 4 kjernestøtten er ikke absulutt ikke imponerende, stort sett kun i syntetisk benchmark vil du se dette. Desverre har jeg ikke til nå sedd noe alternativ til det skjermkortet jeg linket til, jeg er toatlt hysterisk når det gjelder pc støy. Nå vet jeg at det finnes en del kjøleløsninger som er stille. ARtii cooling har en del gode kjølerer som er stille. Jeg har kun testet disse, og kan derfor ikke utale meg om andre. Generelt om støy skal ikke viftehastighet overstige 1200 rpm, er liksom en liten magisk grense der, 12 cm vifter er stort sett ikke hørbare ved 1200 rpm, forutsatt at det er kvalitetsvifer med stille motor og lager. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Skjønner. Javel. Da blir phII 720. Hvordan blir den 4850 1GB Passive i forhold til HIS 4870 512MB da..? Med tanke på ytelse og stillhet? Ja, jeg heller også mer mot stillhet, så er villig å ofre litt mer ytelse for mer stillhet. Hva med RAM da? Skal jeg bytte DDR2-minnet jeg har i handlekurven med en DDR3-minne, kanskje? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Vil foreslå å kjøpe det billigste minnet du finner i samme sjanger, fordi forskjellen mellom de kjente produsentene er minimal. Anbefaling: Kingston 4GB PC6400 RAM Da sparer du litt. Endret 26. februar 2009 av Agentspoon Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Skjønner. Er det kanskje ikke bedre om jeg går for OCZ 4GB enn Kingston 2x2GB, eller? Må jeg dessuten flashe BIOS på hovedkortet mitt..? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Tja, Artic Cooling har Denne ..... Men her ville jeg nok hadd vifte i tillegg, Jeg ville ha modded denne vifta på Men de har faktisk Denne og av erfaring vet jeg at artic cooling sine vifter er stillegående, denne har vifter med 1200-2000 rpm, Denne har jeg faktisk meget stor tro på. Ikke er den dyr heller prisguiden Slik at dette er nok løsningen jeg ville gått for med 4870. Endret 27. februar 2009 av Osse Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Sukk. Må jeg virkelig begynne å modde alt selv og styre på med Crossfire..? Hva hvis jeg går for det skjermkortet du nevnte da..? Netshop har ikke den greia inne, så jeg må vente en stund før jeg får den på plass, ser det ut som. Men ja, min CPU er AM3, men på hovedkortet står det AM2+... vil den støtte min CPU da eller må jeg bytte til hovedkort som støtter AM3..? Og jeg trenger vel ikke å flashe BIOS'n på hovedkortet, sant? Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Sukk. Må jeg virkelig begynne å modde alt selv og styre på med Crossfire..? Hva hvis jeg går for det skjermkortet du nevnte da..? Netshop har ikke den greia inne, så jeg må vente en stund før jeg får den på plass, ser det ut som. Men ja, min CPU er AM3, men på hovedkortet står det AM2+... vil den støtte min CPU da eller må jeg bytte til hovedkort som støtter AM3..? Og jeg trenger vel ikke å flashe BIOS'n på hovedkortet, sant? Du må flashe bios til 0502 ja Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Tenkte meg det, så da er nå det hovedkortet uaktuelt for meg. Hvilken hovedkort er det jeg skal gå for da, som jeg ikke trenger å flashe? Og... er det verdt for meg å gå for 2x 4GB DD3-minnebrikker, kanskje? Hvilken brikker da, isåfall? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Vær ops på minnetype da Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Var det en spesiell hovedkort du linket til eller bare hele AM3-listen? Hvilken ut av hovedkortene skal jeg velge da? EDIT: Skjønner. Da må jeg vel kanskje gå for DD3-minne også... Endret 27. februar 2009 av Shoo Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) i utgangspunket er det lite å hente på det, i allefall med dagens am3 cpu'er. Noen % bedre ytelse er det i endel applikasjoner. det å gå for ddr3 istede for ddr2. Hvilket du skal velge er vanskelig, har ikke lest tester og de er evntult på verklokking dette vil gjøre seg gjeldene. for meg hadde valget stått mellom Dette og Dette Her må vi rett og slett se på pengboka, lese tester og se om det dyrere er verdt kr, begge har det jeg mener er viktigst 2 pci x spor. 7xx sørbru. Det som bør avgjre valget er hvordan disse kort handler klokking av og AOD, og det har jeg ikke svar på for øyeblikket. Endret 27. februar 2009 av Osse Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Skjønner. Så det er kun snakk om et par % bedre ytelse i en del applikasjoner fra DDR2 -> DDR3, hmm? Såe... hvilken hovedkort skal jeg da velge? Gigabyte til litt over 1200kr ser jo akseptabel ut, men har lest intet om den. Hva foreslåes det? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det står at det kortet kun har 1 x pci 16x spor, noe som jeg mener gjør det til et uaktuelt kort. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Ok. Hva om jeg går for et hovedkort med støtte for DDR2-minne istedenfor? Da har jeg vel også mer å velge i, ser det ut som... Men vet fremdeles ikke hvilken hovedkort og RAM-brikker jeg skal gå for... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå