Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

samboer/kjæreste med våpen som hobby

Anbefalte innlegg

det er sant,men her i norge er våpenloven veldig streng,blant de aller strengeste faktisk

Feil, Norge har faktisk en ganske liberal våpenlov i forhold til andre vestlige land.

Bare USA som det løsere, mye løsere.. ja og u-land. England, frankrike, nederland, tyskland, japan, ect. har noen helt ekstreme lover. Takk gud det ikke er så ille her enda!

Snublefot: Jaja, jeg gir opp! :) Ser tankegangen din og du er klar over at rett og slett springe rundt på kjøkkenet er et minefellt i forhold til våpen. Man skal faktisk ha litt styrke og utvikla hjerne for å kunne lade et våpen. En liten unge hadde ikke fått til dette, men hvis våpenet var lada er det noe helt annet! Noe man ikke skal ha bortsett fra når man skal skyte.

Men jeg trur du er litt feilinformert og lite erfaring med våpen. Hadde du blitt sammen med en fornuftig person som hadde introdusert deg får våpen trur jeg du hadde fått en positiv erfaring. Til og likt det..

Du har vell aldri fått prøve et våpen før og snakka med sportsskyttere?

Voldsfilmer er ikke akkurat måten å lære om våpen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dyreelskeren jeg er så syntes jeg jakt er fælt. Når det gjelder våpenhobby så virker det innmari dyrt. Et våpen koster vel litt? Våpen som beskyttelse hadde jeg bare syntes var totalt unødvendig. Skaff alarm heller.

Har skutt med rifle før. Var ikke noe særlig. Men det er sant som du sier jeg har ingen erfaring. Like greit. Som den klønen jeg er. Snublefot + våpen... ikke verdens beste mix der.

Lenke til kommentar

En vanlig persjon får IKKE tillatelse til å inneha våpen for beskyttelse her i norge, bare så det er nevnt!

småbarn greier fint å lade våpen, som foreksempel en revolver. Men det er en grunn til at våpen og ammo skal være innelåst!

Noen priseksempler:

6705 NOK CZ 75 SP-01 ( 9mm pistol, helt ny )

1000 NOK ( gebyr våpensøknad, en kan søke på så mange våpen en vil. En betaler bare 1000 kroner når en leverer søknadene )

2000 NOK 9MM , tusen skudd, 2 kroner skuddet

våpenskap, ca 3000 NOK

-------------------------------------------

10,000

en får tak i ett pent brukt håndvåpen for rundt 3000 - 4000 kroner, ett brukt våpenskap for ca 1500. Da kommer så klart gebyr på våpensøknaden i tillegg + ammo.. Det koster rundt 1 krone skuddet for .22LR som er den billigste ammoen.

9mm ligger på ca 2 kroner skuddet. 357 magnum på rundt 5 kroner. Det dyreste jeg har sett er 7.6mm nagant til 13 kroner skuddet.

Ei brukt rilfle kan ligger på rundt 2 -3 tusen og opp litt avhengig av merke og kaliber og om det følger med kikkersikte.

Rifleammo ligger fra rundt 6 kroner til 60 kroner patronen ! :ohmy:

Det virker på meg som om folk flest har sine våpenkunnskaper i fra filmer...

Endret av isprins
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det skulle være en issue engang jeg.

Ang. våpen irriterer det meg utrolig at man skal gjøre det så vanskelig å kjøpe håndvåpen i Norge (samtidig med at hagle er helt OK!) - og kreve aktivt medlemsskap i skytterklubb. Jeg har lurt mye på hvor mange som er aktive i skytterklubb i de seks månedene som kreves, og så blir "mindre aktive" annet en koseskyting. Problemet for mitt vedkommende er jo at jeg for øyeblikkte bor i Danmark - hvor du skal ha vært aktiv i skytterklubb i 24 måneder!

I USA har alle menn og kvinner - basically - våpen. Det kan være gøy å skyte på blink eller moving targets - og det gir en god kunnskap som er grei å ha med seg i livet.

Lenke til kommentar
Våpen som beskyttelse hadde jeg bare syntes var totalt unødvendig. Skaff alarm heller.

Alarm funker bare ikke der og da, men heldigvis er Norge et fredlig land.

s_response.jpg

Kan lett ta 2timer i Norge..

finland og sverige er også snillere enn oss.

Ja, vet at Finland er litt snillere, men kjenner ikke så alt for godt til Sverige. Kan du gi meg noen eksempler? Vet at blyhagel er lov i Sverge :)

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar

jakt med håndvåpen er godkjent der i enkelte jaktformer om jeg ikke husker feil. riktignok et gammelt blad (husker ikke årstall),men der stod det om blant annet hijakt med revolver og jakt på villsvin med spyd og revolver i skåne.

kan godt hende det er endret i senere tid,men var sjokkerende da jeg leste artiklene. noe slikt har ikke vært lov i norge såvidt jeg husker. bruk av spyd har garantert forsvunnet,men om de fremdeles godkjenner revolver til enkelte jaktformer i sverige er jeg ikke sikker på.

EDIT:

fant ut at frem til og med 2002 var 22lr håndvåpen lov å ervere på grunnlag av jakt i sverige.

hentet fra naturvardsverket.se, NFS 2002: 18:

"12 §

Enhandsvapen i kaliber .22 (5,6 mm) får användas vid jakt efter rödräv,

grävling, mårdhund, tvättbjörn, mård, mink, iller och kanin under jord

och vid jakt med ställande hund efter grävling, mårdhund och tvättbjörn."

i senere tid virker det som at dette har forsvunnet og kun tillates ved spesielle forhold.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jakt på villsvin skjer i Southwestern US ofte vhja revolver/håndvåpen eller bue(pil-og-buer, finnes også "eletriske" slike). Det gjør det lettere for dyret å slippe unna - da du må komme ganske mye nærmere ved denne typen for jakt enn med rifle.

Kanskje vi skal gå tilbake til problemstillingen, i den grad det er noe problem, med kjæreste med våpen?

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Jakt på villsvin skjer i Southwestern US ofte vhja revolver/håndvåpen eller bue(pil-og-buer, finnes også "eletriske" slike). Det gjør det lettere for dyret å slippe unna - da du må komme ganske mye nærmere ved denne typen for jakt enn med rifle.

Kanskje vi skal gå tilbake til problemstillingen, i den grad det er noe problem, med kjæreste med våpen?

Ikke for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om folk her inne har noe i mot at deres kjære, eller "soon to be kjære" innehaver skytevåpen som foreksempel pistol/hagle/rifle ?

For meg er det ikke noe problem da jeg ser på våpen som ett verktøy.. Klart det kan missbrukes, men det kan også en kniv eller en skrutrekker.

Jeg er aktiv pistolskytter og medlem av klubb.

Nå skal jeg ikke være for bastant i mine utalelser, da vi alle vet, at meninger varierer. Men jeg vil nå ikke tro at et vanlig oppgående menneske har noe i mot dette, med mindre du er litt for kjær i dine skytevåpen.

Lenke til kommentar
I norge er kravene for oppbevaring av skytevåpen ganske så strenge, så det er ikke noe fare for at barn skal skyte seg selv, faktisk har det vel aldri skjedd i norge i manns minne.

Det skjedde med en skiskytterrifle i fjor eller i forfjor. Men da var all fornuft blitt glemt igjen i senga når en sto opp. våpenet lå ladd på en benk i gangen, eller noe i den duren.

Om det bare var meg og kjæresten som bodde der så kunne jeg som sagt til nøds klart meg å leve med det. Men hadde jeg barn så ville jeg blånektet. Hadde aldri klart å tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe. Om jeg den ene dagen glemte å låse skapet. Eller om ungene en dag fant ut hvor nøkkelen ble oppbevart. Det sikreste er uansett hvordan man ser på det å ikke oppbevare våpen rundt barn. Barn kan skade seg på de rareste ting. Jeg ønsker ikke barn som er overbeskyttet og pakket bobleplast hele livet. Men jeg ønsker heller ikke å bringe ting inn i huset mitt som er laget for å skade/drepe.

Kniver er vel så farlige som våpen. Så har du komfyren, kokende vann, åpen ild (peis/stearinlys), biler og en hel HAUG med andre ting som er like farlig som våpen, og MYE lettere tilgjengelig. Du er veldig, veldig trangsynt, må jeg si. 50'000 norske menn tjenestegjør i heimevernet. Flesteparten av disse er lovpålagt å oppbevare våpenet sitt hjemme. Du ville ikke kunne fått barn med en av dem? Nå fungerer riktignok ikke våpenet slik det er oppbevart hjemme (mangler en vital våpendel), men fortsatt.

Noen nekter dyr inn i huset sitt mens andre får grøssninger av ikeamøbler. Vi har alle våre greier. Alt i alt så syntes jeg ikke det å ha et syn som "ingen skytevåpen" i huset er så unormalt. Hadde jeg vokst opp med det i forhold til jakt, skytetrening osv så hadde jeg kanskje hatt et mer avslappet forhold til det. Men når jeg ikke liker våpen, ikke slapper av rundt våpen, hvorfor skulle jeg ønske å ha det rundt barna mine i hjemmet mitt?

Fordi det å jobbe med sine svake sider er noe en vanligvis gjør for å tilpasse seg omverdenen på best mulig måte? Det er forskjell på å ønske og å tillate.

Som dyreelskeren jeg er så syntes jeg jakt er fælt. Når det gjelder våpenhobby så virker det innmari dyrt. Et våpen koster vel litt? Våpen som beskyttelse hadde jeg bare syntes var totalt unødvendig. Skaff alarm heller.

Ingen i dag får lov til å erverve våpen for selvbeskyttelse, så det er uansett en ikke-problemstilling.

En vanlig persjon får IKKE tillatelse til å inneha våpen for beskyttelse her i norge, bare så det er nevnt!

småbarn greier fint å lade våpen, som foreksempel en revolver. Men det er en grunn til at våpen og ammo skal være innelåst!

Det virker på meg som om folk flest har sine våpenkunnskaper i fra filmer...

INGEN får tillatelse til å inneha våpen for beskyttelse. For øvrig enig med siste kommentaren din.

Ang. våpen irriterer det meg utrolig at man skal gjøre det så vanskelig å kjøpe håndvåpen i Norge (samtidig med at hagle er helt OK!)

En pistol kan du putte i lomma, og er dermed mye lettere å bruke til ulovligheter. Det er også et faktum at folk gjerne har en helt annen innstilling til pistoler enn til andre våpen. Gudene skal vite hvorfor, men en ser gang på gang at folk som vanligvis behandler våpen med stor respekt blir til små barn med en gang de skal se på en pistol. Driver og sikter på hverandre, poserer, fingern på avtrekkeren, "tar selvmord" etc. En pistol kan brukes til én ting lovlig i Norge, og det er konkurranseskyting. Hva er da galt med å kreve at en faktisk driver med konkurranseskyting, for å få ervere pistol?

jakt med håndvåpen er godkjent der i enkelte jaktformer om jeg ikke husker feil. riktignok et gammelt blad (husker ikke årstall),men der stod det om blant annet hijakt med revolver og jakt på villsvin med spyd og revolver i skåne.

kan godt hende det er endret i senere tid,men var sjokkerende da jeg leste artiklene. noe slikt har ikke vært lov i norge såvidt jeg husker. bruk av spyd har garantert forsvunnet,men om de fremdeles godkjenner revolver til enkelte jaktformer i sverige er jeg ikke sikker på.

EDIT:

fant ut at frem til og med 2002 var 22lr håndvåpen lov å ervere på grunnlag av jakt i sverige.

hentet fra naturvardsverket.se, NFS 2002: 18:

"12 §

Enhandsvapen i kaliber .22 (5,6 mm) får användas vid jakt efter rödräv,

grävling, mårdhund, tvättbjörn, mård, mink, iller och kanin under jord

och vid jakt med ställande hund efter grävling, mårdhund och tvättbjörn."

i senere tid virker det som at dette har forsvunnet og kun tillates ved spesielle forhold.

.22lr brukes da til jakt i Norge også?

Lenke til kommentar

ikke som enhåndsvåpen.

22lr i rifleform er lovlig i norge,men ikke i form av revolver eller pistol. dette var lov i sverige før.er forsåvidt enda,men er blitt strengere. bevilgningen gis ikke like lett.

edit: altså ved ervervelse på grunnlag av jakt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...