isprins Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Det som er gøy er at vis man tar en gutt og en jente og lar de skyte mot blink, så vil som oftest jenta skyte bedre en gutten. Det kan ha noe med at jenter ikke føler det samme psykologiske presset for å være god sånn som oss gutter. Vis du har lyst til og begynne med pistolskyting eller prøve det, men er ikke sikker på hvor du skal henvende deg: Første skrittet på veien er og finne en klubb nær deg, en god liste over de klubbene som har tatt seg bryet med og opprette en hjemmeside kan finnes her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php...=176573#p176573 Dessverre så er det nok ikke alle som har fulgt med inn i det 21. århundre, så alternativ nr. 2 er og gå til Norges Skytter Forbunds hjemmeside www.skyting.no ; velg ditt fylke under kretser i menyen til venstre, velg deretter klubber i menyen til venstre på neste side. Dette gir deg en full liste over oppdaterte addresser og kontaktinfo til alle klubber som sorterer under NSF. Møt opp i klubben, men ikke regn med og få skyte første gangen. Reglene varierer noe fra klubb til klubb, men de fleste krever en eller annen form for nybegynner\sikkerthetskurs før du får skyte. Kursene koster ofte noen kroner, igjen er dette noe som varierer fra klubb til klubb, men første års medlemsskap er ofte inkludert i prisen. Så har vi kommet hit, du har tatt kurset (alt fra flere timers klasseundervisning hos noen klubber, til 'standplass her - skiver der - ikke skyt i andre retninger og lykke til' hos andre) og skal nå få skyte. Du låner ett av klubbens utlånsvåpen, dette er veldig ofte en eller annen rimelig .22 LR pistol, men kan også være av den dyrerer typen, alt etter hva klubben har eller tar seg råd til. Men hva med ditt eget våpen? Loven krever at man er 21 år før man får kjøpt pistol\revolver, og at man har vært aktivt medlem i minimum 6 måneder før man får kjøpt eget våpen. Det er også ett krav om rent rulleblad. Hva som er aktivt medlem kan variere fra politidistrikt til politidistrikt. Men pistolskyting er ikke bare pistolskyting, det finnes mange former. Baneskyting etter ISSF reglene er en ren presisjonsutfordring, 5-skudds serier skytes mot skiver på 25 meter. Og selv om dette er utfordrende (og det er her du finner de få Olympiske pistolgrenene som fortsatt skytes) så kan det bli kjedelig i lengden. Praktisk skyting er skytesportens formel 1, og inkluderer mange elementer du aldri vil komme borti i en 'vanlig' klubb; det skal her skytes på flere skiver på forskjellige hold, du skal trekke fra hylster, bevege deg for og komme til alle skivene og du må ofte bytte magasin. Cowboyskyting er skytesportens nostalgikere, de er en noe merkelig gjeng som kler seg opp som Hollywood Cowboyer, bruker kun kopier av våpen fra denne perioden (ofte 2 revolvere, 1 rifle og 1 hagle) og skyter på en måte som kan minne om praktisk, bare at det ikke går fullt så fort og skytes ikke fullt så mange skudd. Metallsilhuett er en kombinasjon av lange hold og ekstrem presisjon, her skytes det med imponerende våpen både når det gjelder størrelse og presisjon, på fire forsjellige dyresilhuetter i stål plassert fra 25 eller 50 meter ut til 100 eller 200 meter, avhengig av vilken klasse det skytes. PPC er en nykommer i Norge, og klubber og forbund er ikke fullt opprettet enda. Men grenen ser meget interessant ut. I tillegg til dette kommer flere andre former med sine egne særegenheter og utfordringer, og om de ikke finnes enda så kommer sikkert noen til og starte med det i fremtiden. For de som vil lese mer om flere spennende skyteformer anbefales følgende nettsider der man kan lese om de forskjellige grenene: NSF: www.skyting.no Baneskyting NFPS: www.nfps.no Praktisk skyting SWS: www.swsnet.org Cowboyskyting NMF: www.metallsilhuett.no sidenavnet sier vel alt PPC: www.ppc1500.no ditto Og for generel skyting og våpendiskusjon samt en hjelp og støtte hvis du ikke finner en klubb i ditt nærområde kan forumet www.kammeret.no anbefales. Lenke til kommentar
Capria Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg samler på kniver og har egentlig aldri fått negative reaksjoner på det. Nå er jeg jente da, så det er vl fordi gutter ikke har så noia for våpen. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg ville tro at det går mer på hvordan man er enn hva man har. Respekterer en våpenloven og behandler våpenet som det skal - så tror jeg at det er nokså uproblematisk. Satt på spissen, en samboer som fyker rundt i stuen med en pumpehagle er vel like problematisk som en som fyker rundt med en hammer, filleteringskniv eller motorsag. Har selv en halge dog - så det kan kansje farge meningen min noe. Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Anyway, blir neppe aktuelt med en kjæreste som liker våpen. Blir vell neppe aktuelt med en kjæreste som har idiotiske fordommer... Klart man av og til må ofre litt fra begge parter for at et parforhold skal fungere. Men for mange er våpen og jakt en lidenskap og da sier det seg selv at forholdet ikke varer. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har alltid hatt et klart ønske om å ikke dele hus med noen form for skytevåpen. Selv om det er i et sikret skap. Er sikkert mange som ikke har noe problem med det, spesielt ikke om du driver med våpen i forhold til jakt osv. Men jeg bare grøsser rundt våpen. Er jenten i meg som skriker ut Hva hvis din bedre halvdel er i Heimevernet og er lovpålagt å ha AG3 i huset? Jeg hadde ikke dumpet typen av den grunn. Men jeg hadde aldri følt meg komfortabel med å ha et våpen i huset. Jeg, som alle andre, kan lære meg å leve med slike ting. Men hadde jeg noe valg så ville jeg aller helst at han ikke hadde noen våpen, eller i det minste ikke oppbevarte det i samme hus som meg. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg lurer på om folk her inne har noe i mot at deres kjære, eller "soon to be kjære" innehaver skytevåpen som foreksempel pistol/hagle/rifle ?For meg er det ikke noe problem da jeg ser på våpen som ett verktøy.. Klart det kan missbrukes, men det kan også en kniv eller en skrutrekker. Jeg er aktiv pistolskytter og medlem av klubb. Det er en problemstilling jeg aldri har tenkt over. Dog, bruker han det for å drepe folk, hadde jeg ikke vært så begeistret. Lenke til kommentar
brutal_mann Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg lurer på om folk her inne har noe i mot at deres kjære, eller "soon to be kjære" innehaver skytevåpen som foreksempel pistol/hagle/rifle ?For meg er det ikke noe problem da jeg ser på våpen som ett verktøy.. Klart det kan missbrukes, men det kan også en kniv eller en skrutrekker. Jeg er aktiv pistolskytter og medlem av klubb. Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Forøvrig generelt skeptisk til våpen. Det er veldig få som faktisk jakter, og om en ikke jakter er våpen meningsløst. Også til konkurranseskyting. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 [...]Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Fordi? Forøvrig generelt skeptisk til våpen. Det er veldig få som faktisk jakter, og om en ikke jakter er våpen meningsløst. Også til konkurranseskyting. Om du ikke jakter eller driver konkuranseskyting (eller er en av veldig få registrerte samlere) har du veldig få muligheter til å eie lovlige våpen i Norge. "Veldig få" er vel også litt upresist, ca. 140.000 (*) er kanskje ikke den store prosenten, men en god del mennesker er det likevel. Lenke til kommentar
Liestöl Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Jeg hadde ikke dumpet typen av den grunn. Men jeg hadde aldri følt meg komfortabel med å ha et våpen i huset. Jeg, som alle andre, kan lære meg å leve med slike ting. Men hadde jeg noe valg så ville jeg aller helst at han ikke hadde noen våpen, eller i det minste ikke oppbevarte det i samme hus som meg. Det er lov å ikke like våpen, men hvorfor synest du det er så ukomfertabelt å ha i huset? Pga. barn kan få tak i det? For det skal ikke være et problem, man er pliktig til å oppbevare våpen forsvarlig/låst inne. Er det pga. man kan drepe med skytevåpen? Du må tenke at det er personen bak som må drepe, en hver gjennstand i huse kan man bruke som våpen. En kniv ville til og med være mer effektiv til visse situvasjoner. Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Bare tull! Våpen skal være låst inne og da holder ikke denne unnskyldningen. Da for du heller bare si det rett ut at du er trangsynt til samboeren din og si at du ikke aksepterer hobbyen og vil gå ut av forholdet hvis ikke. Endret 26. februar 2009 av Liestöl Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Forøvrig generelt skeptisk til våpen. Det er veldig få som faktisk jakter, og om en ikke jakter er våpen meningsløst. Også til konkurranseskyting. Har man våpen så skal man klare å oppbevare dem på en trygg måte, enten det er barn i hjemmet eller ikke. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 I norge er kravene for oppbevaring av skytevåpen ganske så strenge, så det er ikke noe fare for at barn skal skyte seg selv, faktisk har det vel aldri skjedd i norge i manns minne. Som navnet mitt tilsier er jeg interisert i våpen, er er mot jakt, og ville ikke blitt sammen med en dame som jaker, skyte leirduer og blinker er en ting, ikke noe problem med det så lenge det gjøres sikkert, men å dra ut i skogen å skyte uskylidge dyr for morroskyld er noe annet. Så lenge våpenet er uladet er det like farlig som hammer. Lenke til kommentar
Kloever Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Er nok noen som ser for seg USA-tendenser med ladd våpen under soveputa. Da forstår jeg skepsisen. Lenke til kommentar
Gjest Guest_bygdemann_* Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg er en bygdemann, som rota meg bort i en byjente en gang vi sneik oss inn på en studentfest. Det gikk bra, vi er nå gift og har barn. Vi bor på gården min. Hobbyene mine er skyting og jakt, sunne interesser som jeg håper barna våre arver. Jeg har reveåte utenfor huset, og skyter rev midt på natta fra gjesterommet stadig vekk. ( skyting natterstid fra soverommet ble ikke godtatt..) Flere av veninnene hennes har blitt vekket midt på natta av skyting når de har vert på besøk. Det har gått greit, jeg har jo sagt ifra på forhånd at det kanskje smeller i natt... Så slik er livet til min kone nå, ho er opprinnelig bymenneske, men har fått erfart at våpen er en helt naturlig del av kulturen i Norge. Ho har ikke selv den store interessen for mine hobbyer, og det respekterer jeg. Ho har sine ting. Mine våpen er selvfølgelig nedlåst i våpenskap HELE tiden jeg ikke bruker dem. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 det er sant,men her i norge er våpenloven veldig streng,blant de aller strengeste faktisk. samt at folk her i norden har et annet forhold til våpen enn i usa. her kjøper man ikke våpen på bakgrunn av selvforsvar mot et guttepjokk som løper på plenen din. her er det seriøs jakt og konkurranseskyting. de som sitter inne med lovlig ervervede våpen i norge er gode seriøse folk. i mitt hjem vil det være våpen og ladeutstyr uansett. dette får vedkommende bare finne seg i. hadde ikke sett på det som noe gigantisk minus om damen også drev med litt jakt. ihvertfall at hun har gjort unna jegerprøven. slik at papirene er i orden slik at vi kan jakte sammen. Lenke til kommentar
isprins Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg er en bygdemann, som rota meg bort i en byjente en gang vi sneik oss inn på en studentfest. Det gikk bra, vi er nå gift og har barn. Vi bor på gården min. Hobbyene mine er skyting og jakt, sunne interesser som jeg håper barna våre arver. Jeg har reveåte utenfor huset, og skyter rev midt på natta fra gjesterommet stadig vekk. ( skyting natterstid fra soverommet ble ikke godtatt..)Flere av veninnene hennes har blitt vekket midt på natta av skyting når de har vert på besøk. Det har gått greit, jeg har jo sagt ifra på forhånd at det kanskje smeller i natt... Så slik er livet til min kone nå, ho er opprinnelig bymenneske, men har fått erfart at våpen er en helt naturlig del av kulturen i Norge. Ho har ikke selv den store interessen for mine hobbyer, og det respekterer jeg. Ho har sine ting. Mine våpen er selvfølgelig nedlåst i våpenskap HELE tiden jeg ikke bruker dem. OT: du bruker vel lydemper sånn at gjestene ikke har ett "uhell" i senga pga sjokk Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde ikke dumpet typen av den grunn. Men jeg hadde aldri følt meg komfortabel med å ha et våpen i huset. Jeg, som alle andre, kan lære meg å leve med slike ting. Men hadde jeg noe valg så ville jeg aller helst at han ikke hadde noen våpen, eller i det minste ikke oppbevarte det i samme hus som meg. Det er lov å ikke like våpen, men hvorfor synest du det er så ukomfertabelt å ha i huset? Pga. barn kan få tak i det? For det skal ikke være et problem, man er pliktig til å oppbevare våpen forsvarlig/låst inne. Er det pga. man kan drepe med skytevåpen? Du må tenke at det er personen bak som må drepe, en hver gjennstand i huse kan man bruke som våpen. En kniv ville til og med være mer effektiv til visse situvasjoner. Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Bare tull! Våpen skal være låst inne og da holder ikke denne unnskyldningen. Da for du heller bare si det rett ut at du er trangsynt til samboeren din og si at du ikke aksepterer hobbyen og vil gå ut av forholdet hvis ikke. Om det bare var meg og kjæresten som bodde der så kunne jeg som sagt til nøds klart meg å leve med det. Men hadde jeg barn så ville jeg blånektet. Hadde aldri klart å tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe. Om jeg den ene dagen glemte å låse skapet. Eller om ungene en dag fant ut hvor nøkkelen ble oppbevart. Det sikreste er uansett hvordan man ser på det å ikke oppbevare våpen rundt barn. Barn kan skade seg på de rareste ting. Jeg ønsker ikke barn som er overbeskyttet og pakket bobleplast hele livet. Men jeg ønsker heller ikke å bringe ting inn i huset mitt som er laget for å skade/drepe. Lenke til kommentar
Gjest 22jenta Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har selv drevet med jakt og konkuranseskyting i mange år og har tre våpen. Vet at samboeren min ikke synes det er noe særlig å ha våpen i huset. Så akkurat nå oppbevarer jeg dem i våpenskapet til pappa, men den dagen jeg finner ut at jeg skal ha dem inn i mitt eget hus må han bare leve med det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde ikke dumpet typen av den grunn. Men jeg hadde aldri følt meg komfortabel med å ha et våpen i huset. Jeg, som alle andre, kan lære meg å leve med slike ting. Men hadde jeg noe valg så ville jeg aller helst at han ikke hadde noen våpen, eller i det minste ikke oppbevarte det i samme hus som meg. Det er lov å ikke like våpen, men hvorfor synest du det er så ukomfertabelt å ha i huset? Pga. barn kan få tak i det? For det skal ikke være et problem, man er pliktig til å oppbevare våpen forsvarlig/låst inne. Er det pga. man kan drepe med skytevåpen? Du må tenke at det er personen bak som må drepe, en hver gjennstand i huse kan man bruke som våpen. En kniv ville til og med være mer effektiv til visse situvasjoner. Om en skal reprodsere seg og få barn inn i hjemmet så skal våpnene ut. Bare tull! Våpen skal være låst inne og da holder ikke denne unnskyldningen. Da for du heller bare si det rett ut at du er trangsynt til samboeren din og si at du ikke aksepterer hobbyen og vil gå ut av forholdet hvis ikke. Om det bare var meg og kjæresten som bodde der så kunne jeg som sagt til nøds klart meg å leve med det. Men hadde jeg barn så ville jeg blånektet. Hadde aldri klart å tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe. Om jeg den ene dagen glemte å låse skapet. Eller om ungene en dag fant ut hvor nøkkelen ble oppbevart. Det sikreste er uansett hvordan man ser på det å ikke oppbevare våpen rundt barn. Barn kan skade seg på de rareste ting. Jeg ønsker ikke barn som er overbeskyttet og pakket bobleplast hele livet. Men jeg ønsker heller ikke å bringe ting inn i huset mitt som er laget for å skade/drepe. Igjen, det har såvitt jeg vet aldri skjedd i norge de siste 50+ åra, når man da tenker på alle de barna som har vokst opp med våpen i huset uten å være dumme nok til å skyte seg. En enkel måte å være 100% på at bara ikke kommer inn i skapet er å ha et skap som krever både kode og nøkel, og viss bare en persjon har den nøkkelen skal det mye til for unger å få det opp, en annen ting er å lære ungene fra tidlig alder hva våpen, hvordan de virker og hvorfor det er ekstremt viktig at de ikke rører dem uten vokent tilsyn. Men la dem ta på og se på våpenet uladet ved tilsyn for å fjerne spenningen. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 helt riktig. lær dem tidlig om våpen og dets egenskaper.lær dem å ha stor respekt for våpen. jeg skjøt for første gang med 22lr rifle da jeg var 3år gammel. fra jeg var 10år kunne jeg skyte alene uten spesiell tilsyn.jeg måtte spørre faren min om lov selvsagt og si hvor mange skudd jeg tok,men utover det så kunne jeg stikke ned til myra for å trene. dette fordi jeg hadde lært meg om våpensikkerhet,sikker bakgrunn,kunne selv fikse i våpenslark og jeg hadde stor respekt for hva våpen kan gjøre. får man riktig opplæring tidlig så er det ikke noe farlig. uansett så oppbevarer ingen våpen ferdigladd i skapet. ammo og våpnene ligger adskilt fra hverandre. våpen er ikke farlig bare man har respekt for dem og ikke leker. å sikte på noen,selv med et uladd våpen er en dødssynd. aldri feke. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Noen nekter dyr inn i huset sitt mens andre får grøssninger av ikeamøbler. Vi har alle våre greier. Alt i alt så syntes jeg ikke det å ha et syn som "ingen skytevåpen" i huset er så unormalt. Hadde jeg vokst opp med det i forhold til jakt, skytetrening osv så hadde jeg kanskje hatt et mer avslappet forhold til det. Men når jeg ikke liker våpen, ikke slapper av rundt våpen, hvorfor skulle jeg ønske å ha det rundt barna mine i hjemmet mitt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå