Boralis Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er ikke helt sikker på om dette legges i rett kategori,men håper da mod flytter den til det som måtte være riktig . Men det jeg her ønsker å ta opp er kjøp av tv fra nettbutikk og problemer med garanti . Som kjent viser de aller fleste nettbutikker til at en ved feil på tvn skal henvende seg til den aktuelle fabrikant, feks Panasonic, men har du kjøpt et tv som er såkalt gråimport så blir du avvist,de vil ikke ha noe med dette å gjøre, og hva skjer da ?? Tar opp dette fordi det er kjent at bla Panasonic har en del problemer på enkelte modeller med innebygget MPEG 4 dekoder, dette skal vistnok forekomme på både modeller som er importer på "rett" måte og på noen som er gråimport, førstnevnte tar Panasonic seg av , men ikke sistnevnte. Når da webbutikken står på sitt og henviser deg til dem,hva da ??? Her kommer jo kunden mellom barken og veden og det kan vel ikke være meningen at kunden skal måtte henvende seg til opprinnelsesland/produksjonsland for å få tv reparert . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Garanti er noko produsenten sjølv gjev, eg vil i så måte tru at dei kan nekte å hjelpe dersom det er klarlagt i garantivilkårene at gråimporterte apparater ikkje tas inn. Uansett så har du reklamasjonsretten, den kan du kreve å ta gjennom selgar dersom du ikkje får den hjelp du treng av produsent. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jepp,men jeg har kontaktet flere webbutikker ang dette med garanti på såkalte gråiportprodukter og samtlige sier at du har samme garanti som på alle andre produkter,men når du da får feil blir du henvist til importør som så avviser deg, dvs at du faktisk ikke har noen garanti, og er det lov?? Synest det er greit å ta dette opp siden gråimport brer mer og mer om seg, ikke bare med tv men med de fleste produkter innenfor tv/video/foto osv osv . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Absolutt ein aktuell problemstilling. Kva nettbutikkane seier betyr for så vidt lite, det er produsenten som stiller vilkårene, men det er snodig at nettbutikken har fått beskjed om at same garantivilkår gjeld når kunden blir avvist. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Tar opp dette fordi det er kjent at bla Panasonic har en del problemer på enkelte modeller med innebygget MPEG 4 dekoder Hva slags problemer? Vel, garanti har lite å si. man tar 5 års reklamasjonsrett i norge. Hva panasonic, samsung eller hva merke sier har lite å si for kunden da det er BUTIKKENS ansvar å løse problemet. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Om la os si "netshop" feks henviser til panasonic og de sier nei så MÅ netshop da enten sende den på verksted og betale kostnadene elelr gi ny vare da loven er klar på at kunden har rett på avhjelp. Når det kommer til sitt så skal kunden ikke kontakte levrandøren selv. det er SELGERENS plikt som står i loven Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dette kommer også litt ann på hvilket merke du kjøper. Samsung har ikke noen avtale med nettbutikker i Norge og dermed har ikke Samsung Norge ansvar for eventuelle feil på en Samsung kjøpt på nett. Da må tv-en sendes til det landet den kommer fra. Så vidt jeg vet så er det nettbutikken som er ansvarlig for å gjøre dette. Dessverre er det en del useriøse nettbutikker der ute som er drevet av unge mennesker uten nødvendig erfaring og ikke minst service innstilling. Det er med andre ord viktig å gjøre en grundig research før du kjøper deg en tv på nett. Det viktigste er å sjekke hva slags avtale produsenten av tv-en har i forhold til netthandel. Ta kontakt med produsenten! Ikke spør nettbutikken. De vil selge og vil ikke oppgi alle de dårlige garanti forholdene som oppstår hvis du gjør det. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 I disse finanskrise-dagene hvor nettbutikker dør som fluer, er gråimport veldig dagsaktuelt siden hvis en TV er gråimportert og butikken går konkurs så er det kunde som sitter med svarteper. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Dette kommer også litt ann på hvilket merke du kjøper. Samsung har ikke noen avtale med nettbutikker i Norge og dermed har ikke Samsung Norge ansvar for eventuelle feil på en Samsung kjøpt på nett. Da må tv-en sendes til det landet den kommer fra. Så vidt jeg vet så er det nettbutikken som er ansvarlig for å gjøre dette. Dessverre er det en del useriøse nettbutikker der ute som er drevet av unge mennesker uten nødvendig erfaring og ikke minst service innstilling. Det er med andre ord viktig å gjøre en grundig research før du kjøper deg en tv på nett. Det viktigste er å sjekke hva slags avtale produsenten av tv-en har i forhold til netthandel. Ta kontakt med produsenten! Ikke spør nettbutikken. De vil selge og vil ikke oppgi alle de dårlige garanti forholdene som oppstår hvis du gjør det. Vi snakker ikke her om det du kaller for useriøse nettbutikker , men faktisk snakker vi om store kjente nettbutikker som har eksistert i en årrekke . Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Gjør det praksisen deres mer seriøs? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Gjør det praksisen deres mer seriøs? Nei,men det jeg skrev var for å avkrefte det intrykket du gav her : Dessverre er det en del useriøse nettbutikker der ute som er drevet av unge mennesker uten nødvendig erfaring og ikke minst service innstilling. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Tar opp dette fordi det er kjent at bla Panasonic har en del problemer på enkelte modeller med innebygget MPEG 4 dekoder Hva slags problemer? Problemet er at en på enkelte kanaler får en hakkete lyd, slik at det er umulig å skjønne hva som blir sagt, dette selv med full signalstyrke. Merk at det gjelder kunn tver med innebygget dekoder for rikstv . Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Merkelig dette problemet har jeg tatt opp flere ganger og like mange ganger slaktet for min påstand om at gråimporterte produkter/konkursgåtte nettbutikker (hva da med rettigheter). Man vil da få et stort problem. De fleste hendviser til kjøpslov bla bla men det er nok slett ikke så enkelt alikevel... Endret 26. februar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 ok:P har lite å si for meg da jeg bruker parabol på min px81 med innebygd tuner? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 ok:P har lite å si for meg da jeg bruker parabol på min px81 med innebygd tuner? Joda,en kan bruke parabol uten problem,poenget er vel at et produkt skal virke når en kjøper det, og hva med om du plutselig finner ut at du skal bruke rikstv eller at du skal selge tvn Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Sant det:P btw: bare jeg som ikke kom inn på siden før nå? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har iallefall løpende kontakt med nettbutikken der jeg kjøpte mitt og der ser det ut som det ordner seg, men har en kompis med en panasonic kjøpt på en annen nettbutikk og der går det tregt for å si det pent. Jeg nevner ikke navn nå, men oppdaterer så snart jeg vet noe sikkert, personelig har jeg forlangt pengene tilbake eller nytt produkt . Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 hvis de ikke klarer å holde reglen for reklamasjon så få vekk dette grå import tullet Lenke til kommentar
Murphy1999 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Og kjøper du tv fra nettbutikk som importerer selv, -etter noen år går den konkurs så er det ingen du kan rette reklamasjonskravet mot feks de som kjøpte tv fra suntv: http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp...verdi=989728938 Har du sun tv og det blir det feil på tv må du betale Slik som komplett kjøper nå sine samsung tv gjennom offisiell importør, samsung nordic Dersom komplett skulle gå konkurs (måtte gud forby) kan du rette kravet mot samsung nordic. Eller omvendt, dersom samsung nordic skulle gå konkurs, rettes kravet mot komplett Endret 26. februar 2009 av Murphy1999 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Som chriso89 quotet tidligere har du som forbruker rett til å forholde deg til selger. Selger kan anbefale direkte kontakt med importør/produsent for raskere saksbehandling, men det er kunden som bestemmer dette. En nettbutikk kan altså ikke skyve ansvaret til side. § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Som en del er inne på kan enkelte ting være noe diffust. Mangler som er i gråsonen vil ofte bli sett svært firkantet på av nettbutikkene, ettersom de i de fleste tilfeller må ta tapet selv. Om nettbutikk A har gråimportert en TV med mangler, kan man ikke pålegge en an annen importør erstatningskrav for dette. Det er utrolig kjipt om da nettbutikken går konkurs. Utenlaske importører har ingen ting med det norske forbrukermarkedet å gjøre, og trenger i så måte ikke underrette seg den norske forbrukerkjøpsloven. Garanti må de derimot gå god for, men det er kjipt å sende en stor TV til eks- Øst-Europa og selv måtte betale frakt, i tillegg til at man sannsynligvis er uten TV en god stund. En sertifisert forhandler/importør pliktes derimot å reparere produkter fra merkene de fører - uansett hvor de kommer fra. Kostnadden på dette tas av forbruker. Jeg vil anbefale alle å holde tunga beint i munnen når man handler TV på nettet. Spesielt i disse tider, da konkurser kan komme plutselig. Om prisdifferansen ikke er for stor bør det handles i butikk. Endret 26. februar 2009 av chrlod Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Fikk i dag returbekreftelse på tvn, denne skal hentes av tollpost og sendes inn til butikken for testing, men hva om de ikke finner sammme problem som det jeg opplever? Butikken tar frakten i første omg,men om ikke de finner feil ved tvn blir jeg fakturert for frakt begge veier (ca 2000 kr) i tillegg kommer feilsøking . Hva gjør en da ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå