Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en skoleoppgave hvor vi lager en oppskriftsdatabase. En av oppgavene er at vi skal ha en makspris som innparameter og summere alle råvarene i oppskriften og vise de oppskriftene som kommer innenfor maksprisen. Prisen på råvarene ligger i en innkjøpstabell hvor man ligger inn pris og antall. Hver oppskrift er også opprettet for ulike antall porsjoner. Jeg har derfor først opprettet en temporær tabell som regner ut prisen på en enhet av hver råvare i oppskriften. Jeg får problemer med å summere alle råvarene i denne tabellen slik at man får total prisen til oppskriften.. Hvis jeg oppretter en ny temporær tabell så får jeg bare problemer. Bør jeg bruke cursor for å løse dette. Ser at det blir frarådet i de fleste tilfeller og det blir foreslått at man skal bruke temporær tabell. Eller er det noen som har noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne oppgaven krever også bruk av HAVING clausen...

Her har du litt pseudokode, går utfra tre tabeller: oppskrift, ingrediens, pris.

SELECT oppskrift, SUM(ingrediens*pris)

FROM oppskrift

INNER JOIN ingrediens ON ...

INNER JOIN pris ON ...

GROUP BY oppskrift

HAVING SUM(ingrediens*pris) < X

siDDIs sin løsning med å lagre summen på oppskriften er kun nødvendig hvis du har veldig mange oppskrifter og høye krav til hastighet, ellers skaper den bare mer arbeid.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...