SCV Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 kan noen forklare dette i korte trekk hva det er? har lest en del på wiki og forskning.no står stort sett det samme. Men jeg har jævlig vansklig og klare og se for meg hva dette innebærer? dersom noen kan forklare meg dette kort og presist ville jeg blitt veldig glad Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 "Styreform der det parti el. de partier som har flertall i parlamentet, danner el. utpeker regjeringen, som må gå av hvis den ikke lenger har flertallets tillit" http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j 1 Lenke til kommentar
SCV Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 kunne ikke vert enklere, er dette jeg har lest ca 100 ganger men føler ikke jeg blir klokere på det, men dersom det er så enkelt, så er det vell det. Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Regjeringen må ha støtte fra parlamentet(stortinget). enda enklere.. håper jeg.. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 De må ikke nødvendigvis det, i Norge har man noe som heter negativ parlamentarisme, der regjeringen nødvendigvis ikke trenger å ha støtte. De må bare ikke få mistillitsforslag mot seg. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Å forklare teorien bak det vil naturligvis være ganske så mye mer omfattende, men i all hovedsak handler det om de tre statsmaktene (lovgivende, utøvende og dømmende) og maktfordelingsprinsippet. I parlamentarismen er det ikke et tydelig skille mellom lovgivende og utøvende statsmakt, siden de begge utgår fra parlamentet. Lenke til kommentar
Weliatwo Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 kan noen forklare dette i korte trekk hva det er? har lest en del på wiki og forskning.no står stort sett det samme. Men jeg har jævlig vansklig og klare og se for meg hva dette innebærer? dersom noen kan forklare meg dette kort og presist ville jeg blitt veldig glad Hmm.. Dette er vanskelig Parlamentarisme er når partiene har flertall på stortinget, og de kan danne en regjering. Og som du sikkert vet er regjeringen med å bestemmer i norge Ja også finnes det noe som heter mistillitsærklæring som gjør at den valgte regjerina må gå av, hvis de ikke har flertallet bak seg lenger. Også er det noe som heter kabinettspørsmål. Også er det maktfordelingen: Dømmende - Domstolene Lovgivende - Stortinget (vedtar lover, bevilger penger) Utdøvende - Kongen (Regjeringa) De setter lovene ut i ''verden'' Ble det noe bedre? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Regjeringen må ha støtte fra parlamentet(stortinget). enda enklere.. håper jeg.. Parlamentet er ikke lik Stortinget. Hvis vi snakker om parlamentet i plenum så må begge kammer være representert. På papiret så har vi her i Norge to-kammer system men maktfordelingen mellom de to kammer er skjevt fordelt. I praksis så er det nesten ett-kammer system. Endret 16. april 2009 av statsviter Lenke til kommentar
VicePresident Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Som Rampage sa her tidligere, i Norge har vi "negativ parlamentarisme". Mange andre land, deriblant Tyskland praktiserer "positiv parlamentarisme". Forskjellen er at i Tyskland må et parti, eller en koalisjon, ha støtte av et flertall i Parlamentet for å kunne danne regjering. I Norge er det tilstrekkelig at et parti, eller en koalisjon, ikke har flertallet mot seg. Dette gjør det også mulig å ha mindretallsregjering i Norge, noe vi har hatt mere av enn flertallsregjeringer etter krigen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå