Gå til innhold

Svart-hvittbilde m/ flekk av farge?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er det man kan kalle grønnskolling når det gjelder bilderedigering. I hvertfall når det kommer til de litt avanserte sidegatene. Men jeg har en ting jeg lurer veldig på: Jeg har sett mange bilder, spesielt jibbebilder (snowboard, twintip etc.) der det meste av bilde er svart-hvitt, mens en liten del (f.eks. snowboardet) er farget, eller har fargen det hadde før man la på svart-hvitt.

 

HVORDAN? Program? Oppskrift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omtrent samtlige bildebehandlingsprogram... Hvilke program har du/bruker du?

 

I Photoshop kan du f.eks lage en BW adjustmentlayer og viske bort det du ikke vil ha sort/hvitt.

Jeg skal kjøpe meg PS (noe annet er det vel ikke lovlig å si?) snart. Bruker midlertidig Paint.NET. Men har du forslag på hva som kan erstatte programmet jeg bruker nå? Det meste kan vel det, men noe gratis?

Lenke til kommentar

Paint.NET er ikkje ille det, og kan gjere det du ber om, men Gimp er litt meir avansert og gratis.

 

I Paint.NET kan du duplisere laget, gjere det øvste laget til svartkvitt, og so viske bort frå svartkvitt-laget det du vil ha i farge.

 

Den same teknikken kan du bruke i Gimp, men her er andre metodar òg.

 

Redigert: Det er forresten minst ein måte til å gjere det på i Paint.NET og: Merk det du vil ha i farge, inverter merkinga (Edit --> Invert Selection) og gjer om til svartkvitt (Adjustments --> Black and white).

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Hvis du har Photoshop:

Lag nytt Layer med Overlay istedet for Normal - Velg hvitt/svart farger - mal med paintbrushen over. (Da mister du ingen pixler o.l) Så kan du pusse ut de delene du skal ha i farger.

Eller evt. hvis du skal endre fargene, kan du markere området du skal farge - nytt layer - overlay - velg fargen du skal ha - fyll med paintbucket

 

 

^-^

Lenke til kommentar

Takk for hjelpsomme svar, men jeg egentlig ikke fått det til enda. Ble tipset i går om å bruke Gimp, så jeg lastet det ned og prøvde. Men som den Grønnskollingen jeg er med stor G klarte jeg det altså ikke.

 

Her var det jeg gjorde:

- Åpnet bilde.

- "Dupliker lag"

- Farget det nye laget svart-hvitt.

+ Nå ble jeg litt usikker: I oversikten over lagene viser det et øye for hvert lag (dette betyr vel at jeg ser begge lagene samtidig?), men ved siden av kunne man sette på en "kjetting". Betyr det at man kan låse et av lagene under det andre?

I hvertfall så funka det ikke for meg, når jeg begynte å hviske på det nye laget, ble det gamle laget HVISKET ut på samme områdene jeg hvisket. (Forstå det den som kan).

 

Har noen en helt clean oppskrift for bruk av Gimp? :)

Lenke til kommentar
I oversikten over lagene viser det et øye for hvert lag (dette betyr vel at jeg ser begge lagene samtidig?), men ved siden av kunne man sette på en "kjetting". Betyr det at man kan låse et av lagene under det andre?
Nei, det tyder at du kan låse laga saman, slik at om du flytter det eine, vert det andre flytta med.

 

Laga ligg oppå kvarandre, slik at det øvste laget dekkjer dei som er under, men verktøya virker på det laget som er aktivt, dvs. det som er merka med blått i lagpanelet (der laga er lista opp). Dette gjeld sjølv om det er andre lag over.

 

Etter å ha duplisert laget, sjekk at det er det øvste som er aktivt (om ikkje, klikk på det), gjer om til svartkvitt, og visk. So lenge du gjer begge desse tinga medan det øvste laget er aktivt vil du sjå at 1) biletet vert svartkvitt og 2) når du visker vert laget under, som er i farge, synleg.

 

Vedlagt er ein liten video som viser ein variant av denne metoden, med ei lagmaske i staden for visking.

 

Redigert: Fann ut ein liten ting som har betydning: Når du opner eit JPEG-bilete har ikkje dette ein alfakanal, det vil seie noko som seier kor biletet er gjennomsiktig eller ugjennomsiktig. Hjå meg fungerte det ikkje å bruke viskelæret direkte, eg måtte fyrst leggje til ein alfakanal for det øvste laget. Høyres kanskje avansert ut, men det einaste du må gjere er å høgreklikke på det øvste laget og velge Legg til alfakanal, før du byrjer å viske.

farge.zip

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
I oversikten over lagene viser det et øye for hvert lag (dette betyr vel at jeg ser begge lagene samtidig?), men ved siden av kunne man sette på en "kjetting". Betyr det at man kan låse et av lagene under det andre?
Nei, det tyder at du kan låse laga saman, slik at om du flytter det eine, vert det andre flytta med.

 

Laga ligg oppå kvarandre, slik at det øvste laget dekkjer dei som er under, men verktøya virker på det laget som er aktivt, dvs. det som er merka med blått i lagpanelet (der laga er lista opp). Dette gjeld sjølv om det er andre lag over.

 

Etter å ha duplisert laget, sjekk at det er det øvste som er aktivt (om ikkje, klikk på det), gjer om til svartkvitt, og visk. So lenge du gjer begge desse tinga medan det øvste laget er aktivt vil du sjå at 1) biletet vert svartkvitt og 2) når du visker vert laget under, som er i farge, synleg.

 

Vedlagt er ein liten video som viser ein variant av denne metoden, med ei lagmaske i staden for visking.

 

Redigert: Fann ut ein liten ting som har betydning: Når du opner eit JPEG-bilete har ikkje dette ein alfakanal, det vil seie noko som seier kor biletet er gjennomsiktig eller ugjennomsiktig. Hjå meg fungerte det ikkje å bruke viskelæret direkte, eg måtte fyrst leggje til ein alfakanal for det øvste laget. Høyres kanskje avansert ut, men det einaste du må gjere er å høgreklikke på det øvste laget og velge Legg til alfakanal, før du byrjer å viske.

 

Tusen hjertelig takk! Veldig fint av deg å legge med filmsnuttem; Det hjelper virkelig å få det inn med teskje. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...