Gå til innhold

Lenge før det ikke gjør vondt å spille?

Disorder

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg begynte med bass på Lørdag (utrolig kult forresten), men jeg syns det er litt vondt å trykke inn strengene hardt. Vet at man får tykkere og sterkere hud etterhverts som man spiller og derfor er spørsmålet mitt: Hvor sånn ca lang tid tar det å få tykkere hud? Hvis det har noe å si, spiller jeg hver dag!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs såklart mye på hvor hardt du spiller, med litt bevissthet på hvor mye kraft jeg brukte så tok det vel litt over en uke før det sluttet helt å svi, med noen timer casual spilling hver dag. Bottom line er, hold motet oppe, behøver ikke ta så lang tid =)

Lenke til kommentar

Så lenge fingrene ikke blør så er det ingen grunn til å legge fra seg gitaren, uansett hvor vondt det gjør! Spill et par timer hver dag, så går det fort over. Blir du tørr på fingertuppene kan det faktisk lønne seg og smøre de med fuktighetskrem også, sånn at du ikke sliter av huden du bygger opp.

Lenke til kommentar
Så lenge fingrene ikke blør så er det ingen grunn til å legge fra seg gitaren, uansett hvor vondt det gjør! Spill et par timer hver dag, så går det fort over. Blir du tørr på fingertuppene kan det faktisk lønne seg og smøre de med fuktighetskrem også, sånn at du ikke sliter av huden du bygger opp.

Og slik at strengene varer ekstra kort :p Det er i hvert fall ikke lurt å spille rett etter du har smørt inn hendene med krem.

Jeg brukte en god stund med å bygge opp hud på høyrehånda i starten da jeg spillte allt for hardt, men når den harde huden kom, kom den for å bli. Fingrene på venstrehånda fikk hard hud etter ca. en uke , så det er bare å spille så mye du klarer for så å ta en dags pause. Da får du bygget opp hud. Siden du er ganske færsk kan jeg også si at man skal spille med fingertuppene og ikke hele flata. Flata brukes f eks. hvis du skal fra en streng til en annen på samme bånd.

Husk at dette er et "problem" alle har i starten, men det går fort over.

Lenke til kommentar

Tok en pause fra gitarspillingen når jeg fikk pianoet, når jeg starta opp igjen var huden gått tilbake til normal mykhet, det rare var at jeg for det første faktisk ikke fikk vondt av å spille selv om den var myk, og det tok en evighet før den faktisk ble hard igjen.

Mulig det har med en bedre utvilket spilleteknik?

Lenke til kommentar
Mulig det har med en bedre utvilket spilleteknik?

Ja, garantert. Det er helt vanlig at man i begynnelsen bruker alt for mye krefter og spiller alt for hardt. Dette fører til harde fingertupper men også at man i stor grad ødelegger muligheten for teknisk utvikling. Jeg anbefaler alle å ta en pause på noen uker minst en gang i året for å "justere tilbake" og få en avslappet og god grunnteknikk.

Lenke til kommentar
Og slik at strengene varer ekstra kort :p Det er i hvert fall ikke lurt å spille rett etter du har smørt inn hendene med krem.

Nei selvsagt. Jeg burde vel ha presisert det, at man skal smøre fingertuppene evt. etter man har spilt, eller om man blir veldig sår slik at huden sprekker/flasser. Da beholder man mer av det man har bygd opp. Men man bør absolutt ikke spille på gitaren etter man har smurt seg nei, med mindre man liker å bytte strenger ofte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...