Gå til innhold

Ønsker hjemme server

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å investere i en server som skal stå hjemme.

Jeg vil den skal ha muligheten til et par ting:

Domene

Filserver

Remote desktop / VNC

Koble til TV, via DVI, for å kunne se filmer o.l (Hvis dette ikke er mulig med relativt billige komponenter kjører jeg dette gjennom den vanlige datamaskinen som jeg gjør nå )

Antall klienter: 2-4

Jeg har allerede operativ system så dette trenger jeg ikke.

Pris bør ikke være mye mer enn 7000,-

Jeg har ikke peiling på hva slags hardware som trengs. Hvis noen har mulighet til å finne et eller flere eksempler til meg hadde det vært topp.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umiddelbart er det en ting som skurrer i mine ører, og det er at du har tenkt å koble serveren til TVen for å vise film. For det første så bør en server få være nettopp det, en server, og ikke bruke ressurser på andre oppgaver, og dessuten så har en server en tendens til å støye litt mer enn en gjennomsnittlig PC (i hvertfall hvis du har tenkt å satse på serverhardware og ikke bare bruke en vanlig PC som server).

Det er noen vesentlige opplysninger som mangler her.

Hvor mye diskplass trenger du?

Hva slags nettverksløsning har du tenkt deg. Dette innvirker på hva slags diskløsning du trenger. F.eks. hvis klientene bruker WLAN så begrenser dette hvor mye klientene klarer å "stresse" diskløsningen, i motsetning til om alle klientene kobler seg til et gigabitnettverk.

I hvor stor grad kommer klientene til å belaste serveren, snakker vi f.eks. om sporadisk lesing/skriving eller intens streaming eller filkopiering fra flere klienter samtidig?

Skal du ha en eller annen form for backupløsning?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...