andrvas Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er litt i tvil om jeg skal anskaffe ovennevnte eller Nikon 85mm f/1.8, skal hovedsakelig brukes til portrett ilag med et D700. Frister mest med Micro-Nikkoren, i.o.m den har VR og kan brukes til makro, men har hørt enkelte sier at autofokusen har en tendens til å hunte innimellom. Noen som har erfaringer rundt dette? Og hvordan funger Micro-Nikkoren ved fotografering av objekter som er langt borte, slik at fokusen er stilt på ∞? Føler jeg har hørt at den ikke er fullt så skarp på lang avstand. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) 105mm VR vil selvsagt ved 1:1 forhold (dvs når man benytter macro) ha trøbbel (jager noe) med autofocus siden DOF er kanskje 1mm. Til vanlig bruk fungerer objektivet veldig bra, samt autofocus bør ikke benyttes under macro foto uansett (benytt stativ samt manuell fokus). En liten ulempe her er at utsnitt endres noe når man endrer fokus, noe som kan være rimelig frustrerende når man tar macrobilder med stativ. VR fungerer også dårligere når man nærmer seg 1:1, noe som er naturlig - for vanlig foto fungerer VR utmerket. Jeg har 105mm VR og er veldig fornøyd, ypperlig til det meste. Skal du ta macro av litt større gjenstander enn f.eks innsekter kan det være en fordel med AF-S 60mm f/2.8 macro som er et gjennomgående tilnærmet perfekt macro objektiv. Ingenting slår 200mm f/4 micro, men det samme gjelder prisen. Alt i alt, 105mm VR micro er et veldig anvendelig objektiv som fungerer til det aller meste, men du bør kanskje vurder AF-S 60mm f/2.8 micro i stedenfor (eller i tillegg?). Endret 25. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Har nok ikke råd (eller plass i sekken) til begge, så får nok bli et 105mm. Kommer nok uansett til å bruke manuellfokus ved makrofoto, var mer bekymret for autofokus til ikke-makro bruk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Har nok ikke råd (eller plass i sekken) til begge, så får nok bli et 105mm. Kommer nok uansett til å bruke manuellfokus ved makrofoto, var mer bekymret for autofokus til ikke-makro bruk. Fungerer utmerket på D300 og D3 i det minste, objektivet har kun vært en positiv opplevelse så langt (ikke mitt mest brukte objektiv da men). Relatert AF-S 60mm f/2.8 micro så var tanken om du burde vurdere dette i stedenfor Plass i sekken har ikke jeg heller til alle objektivene, men det har da aldri vært noen hindring - bruker aldri alle samtidig Både 105mm VR og 60mm fungerer bra til portrett, men til D700 er nok 85mm mest anvendelig (spørs om du skal ha fullfigur eller hodeportrett - til hodeportrett er 85mm det beste etter mitt syn). Forøvrig finnes det flere 85mm f/1.8 på foto.no til rundt 2000 (burde kunne gå å få tak i et til 1700-1800. Endret 25. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Leste tilfeldigvis denne artikkelen før i dag... http://www.kenrockwell.com/tech/portrait-lenses.htm Kan være litt relevant (ikke mtp objektivet du nevner men portrettfotografering). Har selv brukt 50mm før og syns jeg måtte litt for nært til hodebilder... Med zoomlinsen min bruker jeg ofte 85mm og det føles veldig komfortabelt. Endret 25. februar 2009 av shakudu Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 300 eller 400mm f/2.8 er sikkert stas, om man har plassen til det (du må stå en del meter fra modellen). Har også brukt 70-200mm f/2.8 for portrett, men må si jeg trives best med 85mm f/1.4 Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Hvor lang tid bruker autofokusen på å fokusere fra nærmeste til lengste avstand? Regner med det går raskt i.o.m det er AF-S men spør alikevel. Er det en slik fokus-limiter på? Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hvor lang tid bruker autofokusen på å fokusere fra nærmeste til lengste avstand? Regner med det går raskt i.o.m det er AF-S men spør alikevel. Er det en slik fokus-limiter på? Ja, det er fokus-limiter. Bruker vel sånn ca 1 sek fra nærmeste "limited" innstilling (snau halvmeter) til uendelig. Synes ikke det er en særlig aktuell problemstilling. Når du ikke driver med næropptak/makro er det meget liten vandring på fokusen, oppleves lynkjapp. For næropptak vil du trolig foretrekke manuell fokus. Har bare hatt dette objektivet noen få dager og har kun brukt det på D300, så jeg skal ikke ha alt for bastante meninger, men foreløpig er jeg svært fornøyd. Er nok det beste objektivet i min lille samling. Tror ikke du vil angre om du investerer i 105mm VR. -Lazy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå