Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg syk?

Gjest 6A4BCF

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer litt på om jeg kan være syk, altså ha en sykdom. Det er slik at noen ganger blir jeg helt skjelven. Jeg kjenner en rar følelse ganske lenge før det kommer. Da blir jeg uvel på en måte som er litt vanskelig å forklare. Det er nesten som en kribling i kroppen, nesten sånn som man har i magen av og til om man gleder/gruer seg til noe. Men jeg kjenner det i hele kroppen. Så begynner jeg å svette i panna. Mor min kjente på meg da det var slik i dag, og hun sa at jeg kaldsvetter. Så begynner jeg å skjelve littegrann etter en stund. Jeg spise da. Jeg kjenner også at jeg er litt svimmel når skjelvingen begynner.

Om jeg ikke spiser noe blir det bare verre. Da får jeg en kraftig skjelving etter en stund. Nesten som det er kramper, men hele kroppen rister. (Om jeg er med andre når det skjer bruker jeg å si at jeg fryser..) Jeg bruker jo ikke la det gå så langt. Jeg får meg som regel noe mat eller noe annet å spise med en gang jeg får den følelsen.

Svettingen går over en stund etter at jeg har spist. Men den ubehagelige følelsen og svimmelheten fortsetter enda ganske lenge, nå f.eks. er det sånn og det er vel 1,5 t. siden jeg spiste. Og som regel bruker jeg å få et lite "skjelveanfall" en ganske lang stund etterpå, gjerne rett etter at jeg har lagt meg for kvelden. Det varer ca. 5-10 min., og jeg klarer ikke å stanse. Da knyter hele kroppen seg, jeg spenner alle musklene og bare rister.

Min mor mener at det må være en av to ting. Enten har jeg veldig "lavt blodsukker" eller så har jeg "høyt stoffskifte". Disse tingene sier meg ikke noen ting, det er ord jeg har hørt før men ikke mer enn det.

Hun mener at jeg må til lege for å få konstatert dette, mens jeg mener at jeg ikke må det så lenge jeg fortsetter som før med å passe på å spise. Min mor mener at jeg alltid må ha med meg mat når jeg drar ut i skogen. Jeg driver med foto så jeg er endel på tur alene. Hun sier at jeg kan svime av om jeg får sånne "anfall" og ikke har mat med.

Er det noen som kjenner til disse "sykdommene" eller følelsene jeg beskriver? Er det virkelig nødvendig å dra til lege? Jeg går helst ikke til lege.

(Noen ganger får jeg små hvite flekker over hele kroppen bortsett fra i ansiktet. Det kommer helt plutselig og forsvinner like brått etter en stund. Jeg var en gang i legetime, og mens legen undersøkte meg fikk jeg sånne flekker på kroppen. Legen spurte meg hva det var, og jeg måtte jo svare at jeg ikke visste hva det var. Legen sa bare at han syns det var rart og skrev inn i journalen at jeg fikk disse flekkene av og til. Men denne legetimen var endel år siden, og jeg har ikke vært til noen undersøkelser omkring det etter det. Det har jo ikke vært plagsomt på noe vis, men kan det ha noen sammenheng med skjelvingen, tro om noen kjenner til slikt her inne?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen lege, men det høres ut som om beskriver Diabetes. Det finnes to utmerkede legesider online, den ene er DoktorOnline og den andre er Lommelegen. Her kan man søke på alt man lurer på og i tillegg sende inn spørsmål til ordentlige leger.

Jeg skjønner hva du mener med å ikke vil dra til legen, jeg er helt likedan, men når du først sitter på venterommet så føler du deg mye bedre.

Håper dette hjalp.

Lykke til :thumbup:

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Jeg tror BeeGee er inne på noe egentlig. Har du diabetes i familien, eller er du overvektig/spiser mye usunt? Da tror jeg iallefall du skal ta en tur til legen, selv om du kanskje ikke vil, for jeg tror det er mye bedre om man får behandlet sykdommen om det er diabetes det gjelder.

Selv burde jeg kanskje tatt en tur til en lege... men jeg droppet det, for liker å tro at jeg er frisk frem til det motsatte er bevist!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_6A4BCF_*

Onkelen til far min har diabetes, han tar sånne sprøyter. Jeg er ikke overvektig og spiser normalt vil jeg si. Spiser egentlig ikke så mye usunnt, og heller ikke godteri eller mye brus. En gang innimellom ja, men ikke ofte. Jeg får vel helst ta den legeturen, eller kanskje se det litt an.

Takk for svarene. Jeg sjekket de linkene. Men jeg liker meg ikke på sånne sider, jeg får helt angst av å lese der. Ser at det er iallefall to typer Diabetes og at den ene er verre.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Selv om dette er en delvis gammel tråd må jeg alikevell klarne opp i litt ting her.

Diabetes type 1 har ingenting med å spise for mye sukker/være overvektig/lite mosjon.

Det er fortsatt ingen som vet hvordan eller kvifor man får det, men en genfeil peiker i rette retning. Ved diabetes type 1 har bukspyttkjertelen sluttet å produsere alt av insulin.

Diabetes type 2 (Mest for folk over 40 år) går ut på at man enten har nedsatt produksjon av insulin, man har blitt resistant (insulinet ikke er så effektivt lenger) eller at kroppen har så stor masse slik at kjertelen ikke klarer å produsere nokk til alt blodet/cellene. En med type 2 trenger ikke å ha drukket for mye søt brus / spist snop eller vert overvektig for å få det, men bare fått en delvis deffekt bukspyttkjertel :ermm:

Er litt synd at disse 2 sjukdommene kalles nesten det samme, ettrsom de fleste tror at en person med type 1 diabetes (eks meg) har spist for mye snop/drukket mye søt brus osv. Eneste likheten mellom dem er at det gjelder samme stoffet (Insulin).

Vis TS har blitt konstantert har han trolig blitt informert om alt dette, men håper det kan komme til hjelp for andre personer. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...