Sitronsaft Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Har naturfagprøve på fredag, så sitter og leser om DNA nå. Er VG1-stoff, for de som lurte. Side 209 i boken Naturfag 5. Det står at før en celle deler seg, vil DNA-et i cellen kopiere seg selv, slik at også den nye cellen (dattercellen) får DNA i seg. Nitrogenbasene (Adenin, Tymin, Guanin og Cytosin) skilles fra hverandre på midten ved at hydrogenparbindingene blir brutt av et enzym, og siden A og T går sammen, og C og G går sammen, kan det enkelt finne igjen stoffene andre steder og kopiere seg selv. Mitt spørsmål går ut på: Hva om en celle som akkurat har kopiert alle kromosomene i kjernen blir brukt av kroppen til kjønnscelledeling(reduksjonsdeling) for å danne kjønnsceller? Vil da kjønnscellen ha 46 kromosomer (forutsett at det ble laget én kopi av alle kromosomene) og ikke 23 som den skulle ha hatt? Det fins sikkert et enkelt svar på dette, men det er ikke helt klart pga min noe manglende ekspertise. Derfor spør jeg her Endret 25. februar 2009 av Nytt_liv Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Mitt spørsmål går ut på: Hva om en celle som akkurat har kopiert alle kromosomene i kjernen blir brukt av kroppen til kjønnscelledeling(reduksjonsdeling) for å danne kjønnsceller? Vil da kjønnscellen ha 46 kromosomer (forutsett at det ble laget én kopi av alle kromosomene) og ikke 23 som den skulle ha hatt? Det du beskriver er ikke kjønnscelledeling, men vanlig celledeling (mitose). Kroppen vil ikke pluselig bestemme seg for å bruke celler som er i ferd med å dele seg ved mitose som kjønnsceller. Reduksjonsdeling (meiose) og mitose er to forskjellige prosesser. I den ene er produktet celler med halvert antall kromosomer (kjønnsceller) og i den andre får du nye celler med fullt antall kromosomer. Pass på å ikke blande disse to formene for celledeling sammen. Celler som gjennomgår mitose blir ikke brukt som kjønnsceller. Endret 25. februar 2009 av LordArgh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå