Altobelli Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hei! er ikke særlig god i sannsynlighetsregning, og det er en oppgave jeg står fast på her: "Liv, Solveig og Marianne skal trekke lodd om hvem som skal være keeper(I 3 kamper). Hva er sannsynligheten for at Liv står i to matcher, mens Marianne står i 1?" Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) tegn opp et valgtre ... (med en ekstra person da) ... og tell Endret 25. februar 2009 av runesole Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Finnes det ingen annen metode enn valgtre? Vil ta lang tid om oppgaven hadde vært mer omfattende. Endret 26. februar 2009 av Gynekologen Lenke til kommentar
Latias Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Finnes det ingen annen metode enn valgtre? Vil ta lang tid om oppgaven hadde vært mer omfattende. Tror ikke det, nei. Var eneste måten vi lærte det på for to år siden. Tror nok du må gjøre det på den måten personen over posta på. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Neida, finnes en formel for det, men har ikke hatt noe sannsynlighet i år så husker det ikke nå. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Sannsynligheten for Liv, Liv, Marianne (i den rekkefølgen): samme sannsynlighet for liv, marianne, liv og marianne, liv, liv også. 3 mulige kombinasjoner gir 2 liv og 1 marianne. Altså blir det: mer generelt kan det vel kanskje skrives noe sånt som dette (for n personer og y kamper, hvor alle er forskjellige): Når en person går igjen x ganger, blir det antall kombinasjoner. i dette tilfellet 3!/2! = 3 Slik mener hvertfall jeg å huske at det var, sannsynlighet var aldri min sterke side. Endret 26. februar 2009 av hockey500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå