SLO7H Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hello. Jeg står ovenfor mitt livs vanskeligste valg. Jeg går nå VG2 Data og elektronikk, jeg må velge hva jeg skal gå videre. Jeg kan ikke ta telekom, for jeg har høydeskrekk og 11 dagers fravær som jeg ikke kan dokumentere. Jeg har da mulighet til å gå 3. året data og elektronikk, og allmenn påbygning. Jeg aner ikke hva man kan bli hvis man går allmenn påbygning. Jeg har allerede søkt på 3. året data og elektronikk, men lurer på hva man kan bli ved å gå denne linjen. Jeg vet noen driver med service av pc og mobiltelefoner, men dette tror jeg det ikke er noe særlig penger i, eller at det er noen særlig mange plasser til dette, siden det er mest vanlig å kjøpe nye ting istedenfor å sende på reperasjon. Jeg lurer da på hva annet man kan gjøre i livet og jobbe som ved å gå 3 året data og elektronikk. Kan man drive med programmering? Jeg tenker at dette virker litt kult og interessant, men aner ikke om man trenger høy utdannelse for dette, gode mattekarakterer, eller noe slikt, eller om man i det hele tatt kan bli det ved å gå data og elektronikk 3 året. Kanskje det er noe som folk som går på IKT driver med. Jeg har tenkt på forsvaret, men fant fort ut at der skal jeg ihvertfall ikke. Jeg har bare en uke på å bestemme meg, og jeg tar med glede imot alle råd og forslag og alt mulig som kan hjelpe meg i denne vanskelige stunden. |SLO7H| Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Apropos allmenne påbygg: Dersom du velger allmenn påbygning vil du få generell studiekompetanse og kan søke opptak til høyskoler og universiteter. Der er det mye å velge i, men du må nesten vurdere om du har lyst på mer utdanning. Et annet problem kan være at enkelte linjer du har lyst å søke på har noen ekstrakrav i tillegg til generell studiekompetanse. Eksempelvis vil ingeniørutdanninger i tillegg kreve R2-matte og FYS1 (fysikk). Mangler du dette kan du ta det som et halvårig realfagskurs, som forkurs eller tresemestersorning hvor du tar dette på sommeren. En liste over alle studier ved offentlig norske høyskoler og universiteter finner du her: http://www.samordnaopptak.no/SW/studier.html Endret 25. februar 2009 av Skagen Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 jeg vil anbefale deg og ta påbygging. GS er veien vidre til alt av studier! Alle dører står åpne. (hvis du har greie karakter) Stå på, fullfør med 0 fravær i vg3 og med godt snitt så skal du se du kan velge bra mye. Lenke til kommentar
SLO7H Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 jeg vil anbefale deg og ta påbygging. GS er veien vidre til alt av studier!Alle dører står åpne. (hvis du har greie karakter) Stå på, fullfør med 0 fravær i vg3 og med godt snitt så skal du se du kan velge bra mye. Ok, jeg har faktisk satt påbygging nå til første valg. Men jeg trenger å vite en liten ting, som kanskje heller er en litt større ting. Hvis jeg blir ferdig med påbygging, kan jeg da få alle slags type jobber som en vanlig allmenn person kan ta? Eller er det forskjellig siden jeg har gått elektro. Og hva slags jobber kan man få? Noen eksempler? Jeg er helt blank, har sittet her i hele dag å fundert på hva jeg skal jobbe som osv. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 jeg vil anbefale deg og ta påbygging. GS er veien vidre til alt av studier!Alle dører står åpne. (hvis du har greie karakter) Stå på, fullfør med 0 fravær i vg3 og med godt snitt så skal du se du kan velge bra mye. Ok, jeg har faktisk satt påbygging nå til første valg. Men jeg trenger å vite en liten ting, som kanskje heller er en litt større ting. Hvis jeg blir ferdig med påbygging, kan jeg da få alle slags type jobber som en vanlig allmenn person kan ta? Eller er det forskjellig siden jeg har gått elektro. Og hva slags jobber kan man få? Noen eksempler? Jeg er helt blank, har sittet her i hele dag å fundert på hva jeg skal jobbe som osv. Takk for alle svar. Man blir ikke kvalifisert for noen jobber med allmenn eller påbygg. Det er for folk som vil studere videre på høyskoler eller universiteter. Når det gjelder programmering, så er ikke det noe man trenger formell utdannelse for å drive med. Det er bare å skaffe seg en bok angående emnet og starte å programmere. Dersom du vil ha jobb i noen av de store selskapene bør du nok riktignok ha en grad fra høyskole eller universitet. Du kan også lære om dette på vg3, hvis du ikke har startet med det enda. Da jeg gikk Elektronikk (VK1), drev vi en del på med assembly. Men om du får noen relatert jobb etter skolen er ikke sikkert. Du bør helst drive på med det ved siden av skolen også i så fall. Lenke til kommentar
SLO7H Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 jeg vil anbefale deg og ta påbygging. GS er veien vidre til alt av studier!Alle dører står åpne. (hvis du har greie karakter) Stå på, fullfør med 0 fravær i vg3 og med godt snitt så skal du se du kan velge bra mye. Ok, jeg har faktisk satt påbygging nå til første valg. Men jeg trenger å vite en liten ting, som kanskje heller er en litt større ting. Hvis jeg blir ferdig med påbygging, kan jeg da få alle slags type jobber som en vanlig allmenn person kan ta? Eller er det forskjellig siden jeg har gått elektro. Og hva slags jobber kan man få? Noen eksempler? Jeg er helt blank, har sittet her i hele dag å fundert på hva jeg skal jobbe som osv. Takk for alle svar. Man blir ikke kvalifisert for noen jobber med allmenn eller påbygg. Det er for folk som vil studere videre på høyskoler eller universiteter. Når det gjelder programmering, så er ikke det noe man trenger formell utdannelse for å drive med. Det er bare å skaffe seg en bok angående emnet og starte å programmere. Dersom du vil ha jobb i noen av de store selskapene bør du nok riktignok ha en grad fra høyskole eller universitet. Du kan også lære om dette på vg3, hvis du ikke har startet med det enda. Da jeg gikk Elektronikk (VK1), drev vi en del på med assembly. Men om du får noen relatert jobb etter skolen er ikke sikkert. Du bør helst drive på med det ved siden av skolen også i så fall. Ok, så nå har jeg ca 1 år på meg å finne ut hva jeg skal bli, og hva slags universitet / høyskole jeg skal gå på. En ting tenker jeg ihvertfall, det er sikkert ikke bortkastet å gå allmenn påbygg uansett hva, greit med generell studiespesialisering. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 jeg vil anbefale deg og ta påbygging. GS er veien vidre til alt av studier!Alle dører står åpne. (hvis du har greie karakter) Stå på, fullfør med 0 fravær i vg3 og med godt snitt så skal du se du kan velge bra mye. Ok, jeg har faktisk satt påbygging nå til første valg. Men jeg trenger å vite en liten ting, som kanskje heller er en litt større ting. Hvis jeg blir ferdig med påbygging, kan jeg da få alle slags type jobber som en vanlig allmenn person kan ta? Eller er det forskjellig siden jeg har gått elektro. Og hva slags jobber kan man få? Noen eksempler? Jeg er helt blank, har sittet her i hele dag å fundert på hva jeg skal jobbe som osv. Takk for alle svar. Man blir ikke kvalifisert for noen jobber med allmenn eller påbygg. Det er for folk som vil studere videre på høyskoler eller universiteter. Når det gjelder programmering, så er ikke det noe man trenger formell utdannelse for å drive med. Det er bare å skaffe seg en bok angående emnet og starte å programmere. Dersom du vil ha jobb i noen av de store selskapene bør du nok riktignok ha en grad fra høyskole eller universitet. Du kan også lære om dette på vg3, hvis du ikke har startet med det enda. Da jeg gikk Elektronikk (VK1), drev vi en del på med assembly. Men om du får noen relatert jobb etter skolen er ikke sikkert. Du bør helst drive på med det ved siden av skolen også i så fall. Ok, så nå har jeg ca 1 år på meg å finne ut hva jeg skal bli, og hva slags universitet / høyskole jeg skal gå på. En ting tenker jeg ihvertfall, det er sikkert ikke bortkastet å gå allmenn påbygg uansett hva, greit med generell studiespesialisering. Helt riktig. ikke bortkastet, og du kan jo vurdere lenge hva du vil gjøre. Du kan jo også feks ta fagbrev siden du har yrkesfag vg1 og vg2! så mens du lurer på hva du skal vidreutdanne deg tar du fagbrev. Greier du ikke og bestemme deg etter du har fagbrev så tar du mesterbrev og så må du ha greid og bestemme deg Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå