Gå til innhold

Installlere Win2k pånytt uten å miste prog/data som allerede er installert?

rofl

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at det er mulig å installer Win2k pånytt, og når man velger å installere til samme mappe som før, så legges hele systemet inn pånytt, og det beholder desktop, instasllerte programer og ellers det meste tror jeg - men det er nå så lenge siden jeg gjorde det og i mellomtiden har det samlet seg så mye som jeg gjerne ville beholde som det er, så jeg gjør det neppe hvis det ikke er slik jeg håper på.

Grunenn er bare at det er noen småfeil som jeg håper kan bli borte med en ny installasjon. Som f.eks. at jeg får en feilmelding "Det skjedde en feil under åpningen av xxxxxxxxx" (ikke sikker på hviket prog, Firefox, kanskje når jeg prøver å åpne et (lokalt?) html dokument...

Og når jeg forsøker å åpne et pdf dokument får jeg beskjed om at min browser ikke støtter dette enda jeg mener jeg har siste ver av både Firefox og Acrobat.

Jeg tenkte kanskje en nyinstallasjon likevel ville rydde litt opp i gammelt skrot?

Eller, finnes det noen metode for å ta en backup som gjør det mulig å slette partisjonen, installere Windows igjen, og så legge tilbake desktop, epost med sine data osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra de feilmeldingene du refererer til her, tror jeg nok ikke at en reinstallasjon hvor du beholder dokumenter og innstillinger vil hjelpe noe særlig. Min erfaring er at den beste måten å få ryddet opp i gammelt skrot er å slette alt og deretter legge inn på nytt. Det er mye arbeid, men tror nok det vil lønne seg. Du kan selvsagt prøve det du forslår først, men jeg tviler. Det er kun å sette inn Windows 2000 CD-platen mens du kjører Windows, deretter velger du oppgrader eller noe sånt. På den måten blir ikke harddisken formatert og såvidt jeg vet beholder du alt (også problemene, mener nå jeg da.)

De feilen du får kan også være programmene selv sin feil, har du prøvd å reistallere Adobe osv.? Det kan også være verdt et forsøk.

Filer du har liggende på desktop er det jo bare å kopiere over i en mappe sammen innholdet i "Mine dokumenter, for deretter å legge de på en USB-pinne eller liknende. De fleste epost-program lagrer epost og slikt i en egen fil. Den har endelsen .pst i Outlook. Benytter du webmail ligger alle mailen på nettet og du trenger ikke å kopiere noe som helst.

Hold oss oppdatert med hva du gjør og hvilken effekt det har. Lykke til! :thumbup:

REDIGERT: Hadde vår alles gode venn Leif på besøk.

Endret av TRD4U
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...