Gå til innhold

Verden en bedre plass uten "dumme" folk?


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg skal poste denne her eller i politikk delen, men spørsmålet jeg vil stille er veldig teoretisk så setter tråden her.

 

Det jeg lurer på er om verden hadde på lengre sikt blitt en bedre plass å være om alle under 100IQ døde i dag. Nå tenker jeg ikke på etikken bak en slik masseødeleggelse av mennesker, hvor den kommer i fra eller hvem som skulle utføre det. Mer en rent teoretisk tanke om alle disse menneskene bare ble borte.

 

Ting å ta med i beregningen kortsiktig er jo kaoset det vil bli med arbeidstilførsel og økonomi. Men på lengre sikt vil jo gjennomsnitts IQen være mye høyere og det vil kanskje være et utviklingsmessig hopp og bra for genene våre?

 

Og jada er klar over at dette er kontroversielt og kan være provoserende, men prøv å hold tilbakemeldinger og teoriet på et saklig nivå. Dette er et rent teoretisk/filosofisk spørsmål og jeg har ikke noen skumle tanker om å drepe "dumme" mennesker eller sånt :p

 

Om dere vil bringe etikk inn i det så stiller jo spørsmålet seg også litt teoretisk. Om man faktisk kunne gjøre dette, og om det ville ha en positiv effekt for menneskeheten ville det da vært moralsk feil å gjøre det?

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme tanke, hvis vi kunne fjerne alle dem som tror dem får respekt om de står for rasisme, eller må slå ned andre fordi dem har flere dumme rundt seg som tror de er så jævlig gangster i hele byen... Hvis de hadde vært borte, da hadde jeg likt meg mye bedre. :)

 

Ja, jeg snakker om erfaringer.

Lenke til kommentar
Høy iq svake muskler

lav iq sterke muskler

 

Dette er ihvertfall en sammenheng jeg har forestilt meg ofte. Så da blir vi vel uten den muskelkraften vi har nå

 

Hmm, vel, nå har jeg aldri sett noen kilder på at dette faktisk er tilfelle og ikke har jeg noen personlige erfaringer som skulle tilsi det heller. Virker som en rimelig ubegrunnet stereotype kanskje hentet fra ideer som at folk som sloss ofte er dumme og folk som sloss ofte er sterke. Men blir mye antagelser og stereotyper.

 

Om det stemmer dog så ville det kanskje ikke vært et så stort problem? De fleste har muligheten til å trene seg til å bli relativt sterk om de ønsker og vi får færre og færre jobber som krever mennesklig muskelkraft.

 

Har hatt samme tanke, hvis vi kunne fjerne alle dem som tror dem får respekt om de står for rasisme, eller må slå ned andre fordi dem har flere dumme rundt seg som tror de er så jævlig gangster i hele byen... Hvis de hadde vært borte, da hadde jeg likt meg mye bedre. smile.gif

 

Ja, jeg snakker om erfaringer.

 

Tja, vil nok forsvinne en del, men det er nok folk med høy IQ som er rasister og kriminelle også.

Lenke til kommentar
Har hatt samme tanke, hvis vi kunne fjerne alle dem som tror dem får respekt om de står for rasisme, eller må slå ned andre fordi dem har flere dumme rundt seg som tror de er så jævlig gangster i hele byen... Hvis de hadde vært borte, da hadde jeg likt meg mye bedre. smile.gif

 

Ja, jeg snakker om erfaringer.

 

Tja, vil nok forsvinne en del, men det er nok folk med høy IQ som er rasister og kriminelle også.

 

Joda, men jeg generaliserer drop-out kids, som wanker på gaten.

Lenke til kommentar

Det trådstarter glemmer å ta stilling til, er at IQ-tester bare måler en viss form for IQ. Det finnes en rekke andre måter å være smart på foruten å løse matematiske, abstrakte og figurative oppgaver. Smarthet er umulig å måle fullstendig, så jeg ser ikke hvordan man skulle klare å bestemme hvem som skulle vekk og hvem som skulle få bli.

 

Jeg ser dog -poenget- til trådstarter.

Lenke til kommentar
Det trådstarter glemmer å ta stilling til, er at IQ-tester bare måler en viss form for IQ. Det finnes en rekke andre måter å være smart på foruten å løse matematiske, abstrakte og figurative oppgaver. Smarthet er umulig å måle fullstendig, så jeg ser ikke hvordan man skulle klare å bestemme hvem som skulle vekk og hvem som skulle få bli.

 

Jeg ser dog -poenget- til trådstarter.

 

 

Ja, IQ er en elendig måte å måle inteligens/smarthet, det er bedre på å vise unormalt dumme folk, altså folk som enten er eller på grensen til å være tilbakestående.

 

Men så fort man er oppe i 90 eller mer går det mer på hvordan man tenker og om man er god i matte osv. Og har lite med hvor smarte de egentlig er, det jeg tror er mye viktigere er utdanning, alle normale mennsekser enten de har 85 eller 150 i IQ TRENGER utdannelse, ja noen virklig få genier kan lære nesten alt de trenger på egenhånd men de finnes det få av, resten trenger å bli lært opp, og vil man ha inteligente selv stående individer trenger man også å lære folk å være skeptiske

Lenke til kommentar
Det trådstarter glemmer å ta stilling til, er at IQ-tester bare måler en viss form for IQ. Det finnes en rekke andre måter å være smart på foruten å løse matematiske, abstrakte og figurative oppgaver. Smarthet er umulig å måle fullstendig, så jeg ser ikke hvordan man skulle klare å bestemme hvem som skulle vekk og hvem som skulle få bli.

 

Jeg ser dog -poenget- til trådstarter.

 

+1

 

Trådstarter:

Men smarte folk tjener penger på dumme folk.... så jeg ville ikke vært de foruten. DET hadde du ikke tenkt på! "No va du smart! No va du VÆLDI smart!" :!:

 

Har sett flere tilfeller der det jobber "elitegrupper" av folk med relativt høy iq sammen, men som regel så får de ikke til en jævla dritt praktisk. Så de må desverre ha noen "dumme" for å gjøre jobbene de ikke er smarte nok til å gjøre selv.

 

paradox?

 

Denne nye overlevende iqrasen ville jo blitt utvannet etter hvert likevell.... dessuten så er det jo nok eksempler på iq-test-messige smarte folk som er staur dumme i andre sammenhenger.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke snu på det hele? Hadde verden vært bedre uten smarte folk?

 

Hvorfor er det akkurat IQ man skal sortere på? Verden hadde blitt mer intressang om man kuttet ut de som ikke var kreative.

 

Ser man strengt biologisk på det så er det jo vitenskapelig bevisst at dumme folk faktisk er flinkest til å gjøre det som må til for å sørge for å levere sine gener videre: formere seg. Drar man inn naturen så er det ganske opplagt at de fleste levende vesener prøver på nettopp dette.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om verden hadde på lengre sikt blitt en bedre plass å være om alle under 100IQ døde i dag.

Hvis vi med IQ under 100 døde i dag, så vil dere få følgende problem i morgen:

 

Omtrent halvparten har under gjennomsnittlig IQ (100, pr definisjon). Ville verden blitt en bedre plass om alle under gjennomsnittet døde i overimorgen?

 

osv

 

Hvis vi river den mest bråkete ut av hvert klasserom, får vi en bedre skole i morgen da? Vil det ikke alltid være en som er dummere, eller mer bråkete, eller styggere, eller ... enn oss andre?

 

Så hvis ikke vi skal leke "last man standing" til alle uten en er døde, må vi rett og slett finne på noe smartere enn dette.

Lenke til kommentar

Folk som er smart er ikke alltid svake, det er jeg et godt eksempel på. er ikke super smart men har en iq på rundt 120. muligens høyere. har da levd på en bondegård hele mitt liv noe som gjør at eg e flink med praktiske og teoretiske ting.

 

smarthet kan være så mangt, f eks kan noen slite med å pugge teoretisk stoff, mens man ellers kan gjøre noe praktisk som går ut på det samme og huske det for resten av livet.

 

Glemte å si at hvis det ikke levde noen smarte mennesker så hadde vi sannsynlighvis sluppet alle miljøproblemer og atomkriger.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...