oddgeira Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 mellomformat bildene skal være 6x6 og ha en "svart" ramme rund bildene. Dette kommer ikke lengre på mine bilder, noe smeltersammen og gjør scanningen vanskelig og bildene blir nermest ubrukelige. Det hender at jeg lader filem litt for langt. jeg har et A12 bakstykke, hvor man kan se filmens bakdel(papiret) gjennom et hull. Har dere noen råd for å forhindre dette? Mange av bildene blir ofte over eksponert, kan det være kameraet/objektivet som ikke er 100% rikgtigt? Jeg brukte ca 4000 på dette kameraet og vil ikke at denne feilen skal stoppe forbruket av 120 film. Oddgeir Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 4000 for ett Hasselblad er vel uhyre billig? Kan høres ut som kameraet ditt trenger en liten fix. Send den ned til en repratør og få en tatt en CLA i samme slengen! Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Mener du at bildene overlapper? På mellomformatfilm er det en pil som viser hvor langt du skal lade. Har du ladet rett? Ta en titt på om du er usikker på hvordan du gjør det. Du sier også at bildene blir overeksponert. Hvilken lysmåler bruker du? Hvor/hvem har du kjøpt kameraet av? Endret 26. februar 2009 av Freem@n Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 4000 for ett Hasselblad er vel uhyre billig? Kan høres ut som kameraet ditt trenger en liten fix. Send den ned til en repratør og få en tatt en CLA i samme slengen! Den har det gamlebakstykket, og objektivet er ikke så mye verdt. Så er det en 500c. 4000 for meg er uansett mye. Hva er CLA? En reparasjon får nok vente til jeg får større problemer, men det er vel enkelt å bare velge raskere lukker/mindre blender får å slippe over eksponeringen? Oddgeir Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 For å unngå at bilderutene overlapper hverandre så må du med dette bakstykket være veldig nøyaktig på fremtrekket, og du måler lyset Nikon kameraet ditt så er det med samme ISO som filmen har ja? kan også være lysmålingsmetoden som kameraet bruker som ikke passer med Hasselbladet, selv bruker jeg spotmåling med mitt dSLR og sjekker høylysa og de mørke partiene og finner et passende sted mellom der å eksponere etter. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Mener du at bildene overlapper? På mellomformatfilm er det en pil som viser hvor langt du skal lade. Har du ladet rett?Ta en titt på om du er usikker på hvordan du gjør det. Du sier også at bildene blir overeksponert. Hvilken lysmåler bruker du? Hvor/hvem har du kjøpt kameraet av? Problemet med den intruksjonen er for et bakstykke som jeg ikke har, det han viser, har en mekanisme som stopper ladingen når filmen er ferdigladet. Jeg har tidligere ladet for langt, nå er det en stund siden jeg ladet den filmen inn i bakstykket så jeg husker ikke om jeg gjorde noen feil. men kan godt være. Jeg har en Sekonic L-608, dette er en god lysmåler. m/spot måling. Jeg kjøpte kameraet på Ebay av ColumbusCameraGroup. (på auksjon) Skal sette inn en rull nå snart. skal til hytta i morgen. Så da for jeg se hvordan resultatet blir. Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 For å unngå at bilderutene overlapper hverandre så må du med dette bakstykket være veldig nøyaktig på fremtrekket, og du måler lyset Nikon kameraet ditt så er det med samme ISO som filmen har ja?kan også være lysmålingsmetoden som kameraet bruker som ikke passer med Hasselbladet, selv bruker jeg spotmåling med mitt dSLR og sjekker høylysa og de mørke partiene og finner et passende sted mellom der å eksponere etter. Jeg brukte kameraet for lysmåling første gangen, da jeg lånte et Hasselblad av jobben. Har kjøpt en egen lysmåler. (nevt i forige post). Å bruke kameraet blir for klattete, lysmåleren fungerer mye bedre. Slipper å drasse rundt på ekstra kamera også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå