Gå til innhold

Mastodon - Crack the Skye

NightKeeper

Anbefalte innlegg

600px-Cracktheskye.jpg

24 mars kommer årets høydepunkt på musikkfronten (Subjektivt, selvsagt..), i form av Mastodon sin fjerde skive Crack the Skye.

Etter monsterskivene Leviathan og Blood Mountain kan man trygt si at jeg har store forhåpninger.

Crack the Skye er som forløperne, et konseptalbum. Denne gangen tar det for seg konseptet rundt "air/space". (Det hørtes jævlig dumt ut med "luft"...). Det handler også om deler av tsar-regimet i Russland, før kommunismen slo inn for fullt i 1917 og landet ble Sovjetunionen.

Remission var ild, men ikke regnet som et konseptalbum. Leviathan var vann (Løst basert på Moby Dick, og bibelens tolkning av Leviathan, altså et gigantisk sjømonster, som i Moby Dick er en hval) og Blood Mountain var om jorden / naturen.

Troy Sanders forklarer det litt bedre enn meg: "[Crack The Skye] is a departure from everything we've previously recorded in the sense that we kinda strapped on our aeroshells and departed from Earth for a while, and then captained to the ethereal element of the universe and kind of slept on the roof of the world for a while to get a perspective on this record. ... Basically we're exploring the ethereal world. We're dissecting the dark matter that dominates the universe, in a nutshell."

"When asked in multiple interviews Dailor said the record would tell a story dealing variously with the art aesthetics of Tsarist Russia, astral travel, out of body experiences and Stephen Hawking's theories on wormholes."

Låtliste:

1. "Oblivion" – 5:46

2. "Divinations" – 3:32

3. "Quintessence" – 6:35

4. "The Czar" – 9:46

1. "Usurper"

2. "Escape"

3. "Martyr"

4. "Spiral"

5. "Ghost of Karelia" – 5:24

6. "Crack the Skye" – 5:54

7. "The Last Baron" – 13:03

Tittelen Crack the Skye er en hyllest til Brann Dailor sin søster, som tok livet av seg som 14-åring. Hun het Skye, derav tittelen.

Skiva har forresten lekket, dog uten sistelåta "The Last Baron". Etter hva jeg har lest på div. fora, så skal det være fantastisk. Så det er bare å glede seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lengre låter lover godt for alle som trives med progressive tendenser. Har Mastodonplater liggende som jeg aldri har hørt godt nok på. Men det skal ordnes nå.

Et forslag for å korte ned ventetiden for dere hardbarka Mastodon fans er Precambrian av The Ocean Collective.

Lenke til kommentar
Lengre låter lover godt for alle som trives med progressive tendenser. Har Mastodonplater liggende som jeg aldri har hørt godt nok på. Men det skal ordnes nå.

Et forslag for å korte ned ventetiden for dere hardbarka Mastodon fans er Precambrian av The Ocean Collective.

Mastodon er ikke slikt som sitter med en gang, det er gjerne det som kjennetegner de virkelig gode, og progressive bandene. Sjekk ut Hearts Alive på Leviathan.

Ellers; Hørte Divinations for første gang i dag (Grr...Spotify), og ble hektet. Har hørt på den 15 ganger i løpet av kvelden tenker jeg. Helt forbanna bra, litt anderledes, men noen helt drøye partier Mastodon verdig.

Lenke til kommentar

Har forhåndsbestilt Crack The Skye(cd+dvd) fra play, og sitter og hører på den lekkede versjonen as we speak. Det som gleder meg mest og kanskje ikke overrasker meg er at dette er myyye, altså vil kreve en del gjennomlyttinger før det sitter, og det er som oftest en veldig positiv ting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hm, er nysjerig på denne platen. Men tviler egentli på at den er noe for meg.

Skader jo ikke å sjekke ut, uansett om du kommer til å like den eller ikke.

Jeg får ihvertfall ikke nok av denne skiva. Det er så utrolig fett! :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Fantastisk skive! Ikke mere å si om den saken.

Etter å ha hørt på skiva konstant i tre mnd kan jeg nestne konstatere med at det blant de beste skivene jeg noensinne har hørt. Å ha The Czar og The Last Baron på samme skive, er som å ha Master of Puppets og One på samme skive.

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...