Ekinorak Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg gikk til innkjøpt av canons EFS55-250mm zoomobjektiv med IS, og klarer ikke å ta gode bilder. Jeg har prøvd alt av innstillinger, men uansett hva jeg gjør får jeg merkelige "kanter" på bildene. Det er nesten om om kantene kommer 2 ganger, Jeg klarte å få noen bilder som var nesten brukbare, men i detalj er det fortsatt merkelige kanter, mye dårligere en standardobjektivet. Her er et eksempelbildet, utsnitt fra et bilde: Er det bare mye vanskeligere å få bra bilder med det objektivet eller, kan det virke som om mitt er litt på bærtur? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Jeg gikk til innkjøpt av canons EFS55-250mm zoomobjektiv med IS, og klarer ikke å ta gode bilder. Jeg har prøvd alt av innstillinger, men uansett hva jeg gjør får jeg merkelige "kanter" på bildene. Det er nesten om om kantene kommer 2 ganger, Jeg klarte å få noen bilder som var nesten brukbare, men i detalj er det fortsatt merkelige kanter, mye dårligere en standardobjektivet. Her er et eksempelbildet, utsnitt fra et bilde: Er det bare mye vanskeligere å få bra bilder med det objektivet eller, kan det virke som om mitt er litt på bærtur? Heisan, Kan dette ganske enkelt være lang lukkertid og blits? Det gir ofte sånne "ekstrabilder" som det du viser her. Prøv et av følgende: - Kortere lukkertid - 1/200s eller lignende (ikke kjappere enn blits-synch på kameraet, da). - Stativ. Edit: Hva er exif-data på bildet? Lukkertid? Ble det brukt blits? Endret 25. februar 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Det er tatt på auto, og lagret som jpg. Jeg hadde ekstern blits på,430EX II, så en kan ikke ta bilder på automatisk da med det objektivet? Det var på ettermiddagen og overskyet, var dagslys ute, men det var så vidt begynt å bli litt mørkere, så antar at kameraet stille lukketiden litt langsomere. Jeg fikk også sånne kanter på andre bilder jeg tok uten blits med mer zoom, men da i mye mindre grad. Endret 25. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vil som sagt tro det er for lange lukkertider og litt for ustødig kamera. På The Digital Picture forteller anmelderen at IS i praksis gir 3 stops eller så. (Spesifisert til 4 stops, da.) Ut fra tommelfingerregelen om at man maks skal bruke lukkertid på 1/brennvidde sekunder. Når du har et EF-S-kamera, så skal effektiv brennvidde dermed tilsi at du skal bruke 1/400s på 250mm. Tre stops med IS på dette gir at du maks skal bruke 1/50s, og det er hvis du holder det veldig stødig! Hvis du veiver litt med et håndholdt kamera, så vil bildet flytte seg, IS eller ikke IS. For å teste objektivet - prøv å sette kameraet på stativ og slå IS av. Tipper det blir markant skarpere. Prøv også bilder ute i fullt dagslys, med veldig korte lukkertider. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Det er tatt på auto, og lagret som jpg. Jeg hadde ekstern blits på,430EX II, så en kan ikke ta bilder på automatisk da med det objektivet? Det var på ettermiddagen og overskyet, var dagslys ute, men det var så vidt begynt å bli litt mørkere, så antar at kameraet stille lukketiden litt langsomere. Jeg fikk også sånne kanter på andre bilder jeg tok uten blits med mer zoom, men da i mye mindre grad. Tipper du har hatt lang lukkertid på bildene. Prøv om du kan se det i bildeprogrammet ditt med properties eller lignende. For å ta bilder med kort lukkertid: Vri funksjonshjulet til Av, snurr på hjulet ved utløseren så lukkertiden blir 1/100 sekund og prøv igjen. Så kort lukkertid gjør ikke noe når du bruker blits og det du tar bilde av er nærme nok til å bli opplyst av blitsen. Bakgrunnen blir mørk, da. Hvis du hadde tatt bildet du viser med så kort lukkertid hadde hånda blitt uten dobbeltbilder, men alt bak hadde blitt ganske mørkt. Hvis det er mørkt så velger gjerne kameraet lang lukkertid på auto til tross for blits - det er måter å komme rundt dette - står en del om dette i bruksanvisningene til kameraet og blitsen. Edit: Les også en tråd om tutorials. Endret 25. februar 2009 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det som er problemet med Canon og Av, er at den modusen velger lange lukkertider selv om blitsen er slått på (intern eller ekstern). Dette kan du endre med en Custom funksjon som setter blits-synktiden til 1/200s e.l. i Av modus. Hvis du ikke vil klå på custom funksjonene, så kan du bruke P eller M ved blitsfotografering. På M, så velger du en passende blender og en lukkertid mellom 1/50 og 1/200. Tom Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Skal prøve dette i morgen i dagslys. Tok foresten et bilde inne med kort lukketid og blits, måtte stå litt på avstand da, er ikke optimalt å ta slike bilder med zoomobjektiv , men fikk ingen dobble kanter, så kan virke som at kombinasjonen av min testrunde ute da det hadde begynt i mørkne ikke passet bra med automatikken på kameraet. Syntest det er rart at kameraet skal sitte så lang lukketid når den har tilkoblet blitz, og alt er stilt på automatisk. Endret 25. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det som er problemet med Canon og Av, er at den modusen velger lange lukkertider selv om blitsen er slått på (intern eller ekstern). Dette kan du endre med en Custom funksjon som setter blits-synktiden til 1/200s e.l. i Av modus. Duuuh. Jeg mente selvfølgelig "Sett kameraet på Tv og velg en kortere lukkertid." Ikke greit, det der. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dere canonslaver bør vel strengt tatt velge M når dere bruker blits, og justere blender etter ønsket dybdeskarphet og lukker etter ønsket mengde naturlig lys... men såvidt jeg husker har dere vel en custom function (C.Fn) som lar dere stille lengste tillatte lukkertid med blits i Av? Sett denne til 1/60, så er dere safe i de fleste situasjoner. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Bare bekrefter at dere hadde rett, var blitsen som ødelagte for meg Tok bilde uten blits i dagslys i dag, skal ikke klage på noe da: Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Bare bekrefter at dere hadde rett, var blitsen som ødelagte for meg Vel - som sådan var det heller ikke blitsen - det var for lang lukkertid. Ville blitt samme "effekt" med lang lukkertid uten blits. Ha det gøy videre med det nye objektivet! Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Men har jeg av blitsen, justerer den faktisk ned lukketiden bedre med den innebygde blitsen... merkelig dette. Endret 26. februar 2009 av Ekinorak Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dere canonslaver bør vel strengt tatt velge M når dere bruker blits, og justere blender etter ønsket dybdeskarphet og lukker etter ønsket mengde naturlig lys... men såvidt jeg husker har dere vel en custom function (C.Fn) som lar dere stille lengste tillatte lukkertid med blits i Av? Sett denne til 1/60, så er dere safe i de fleste situasjoner. Desverre så er valget av eller på. og på er høyeste blits synk fart. Så M er et bedre alternativ. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå