Gå til innhold

Mediesenter på gammel bærbar PC.

Dofty

Anbefalte innlegg

God dag!

Jeg har nå fått tak i en gammel bærbar PC. Intel 1.6 GHz, 512MB RAM er noe den kan tilby, men det jeg lurer på om det fins et operativsystem som kan brukes som mediesenter, men samtidig surfe på nettet og andre basic PC stuff.

Har sett endel på MythTV, men kan den spille av filmer og serier jeg har lagret på min PC? Tenker på sånn programvare som TVersity, Windows Media Connect 2 osv. Så jeg skal ikke ta opp programmer som går på TV, jeg skal bare streame fra min personlige PC.

Noen tips om hvilket OS jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok kjøre det aller meste av GNU/Linux-systemer på maskina di. Ubuntu med medibuntu-pakkebrønnen gir deg en av de absolutt rikeste opplevelsene av hva GNU/Linux har å tilby. Ellers har du jo også Linux Mint som er bygget på Ubuntu, men kommer med alle plugins og mange snedige (og ufrie) programmer forhåndsinstallert. Det finnes også et prosjekt som kalles LinuxMCE (MediaCenterEdition) som skal være ypperlig til mediesenterbruk, men jeg har aldri prøvd det selv. Selv ville jeg nok valgt en ren ubuntu-install, legge til medibuntu-pakkebrønnen og installere XBMC på den. Grunnen til at jeg anbefaler Ubuntu er at det er den distroen som er klart mest og best dokumentert, og om du støter på et problem kan du være sikker på at noen har vært borti problemet tidligere.

Kjører Ubuntu 8.10 selv nå, og med OpenOffice Spreadsheet, seks faner i firefox, msn, bittorrent-klient og epost-program kjørende ligger jeg likevel under 400 mb minnebruk, bare husk å deaktivere søkeverktøyet Tracker samt et par andre småting, men det kan vi snakke om etter at du har installert ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har en Ubuntu 8.04 LTS disk liggende som jeg kan bruke, bare å oppdatere etter install. Men XBMC ser veldig interessant ut, skal installere det.

Men jeg tenkte på filene som ligger på min bruksPC som kjører Vista, kan jeg spille av dem på den bærbare som jeg installerer Ubuntu på?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Har en Ubuntu 8.04 LTS disk liggende som jeg kan bruke, bare å oppdatere etter install. Men XBMC ser veldig interessant ut, skal installere det.

Men jeg tenkte på filene som ligger på min bruksPC som kjører Vista, kan jeg spille av dem på den bærbare som jeg installerer Ubuntu på?

Ja, men jeg antar at du må bruke Samba for å koble til den andre maskina. Jeg har ingen Windows-maskiner å forholde meg til, så jeg er ikke helt sikker, men det skal ikke være noe problem. Det finnes uansett tusenvis av howtos der ute som forklarer alt, og det er helt sikkert noen her også som kan være litt mer matnyttig enn meg på dette området :p

Lenke til kommentar

umm, hvor rask linje har du, forresten? Vil tro det er kjappere for deg å laste ned til en minnepenn ved bruk av f.eks. unetbootin og installere på laptopen med den. Jeg installerte 8.10 på ti minutter fra minnepenn, og jeg har usb 1.1 på laptopen min ;) (Bruker riktignok 20-25 minutter på selve nedlastingen, da)

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk nyeste Ubuntu på minnepenn tidligere idag, men så slettet jeg det for å få plass til Mint. Pleier å bruke Linux på skolen. ;)

Men installerer oppdateringer nå så det går helt fint. :)

Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Hvordan installerer jeg XBMC? Jeg skriver "deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-intrepid/ppa/ubuntu intrepid main" i konsollen, men til det kommer bare "bash: deb: command not found".

Medibuntu installerte seg med glans.

EDIT: Laster ned .deb filen som befinner seg i URLen over. Tenker kanskje .deb er linux' svar på .exe?

EDIT2: Det funka!

EDIT3: Nå funker alt!

Jeg må si, Ubuntu, eller Linux i seg selv er genialt! Så mye enklere enn Windows, men samtidig mye mer komplisert.

Endret av Dofty
Lenke til kommentar
EDIT: Laster ned .deb filen som befinner seg i URLen over. Tenker kanskje .deb er linux' svar på .exe?

Teknisk ikke likt og kan ikke sammenlignes osv osv.. men brukeropplevelsen er ganske sammenlignbar og oppleves ganske likt ja :)

Jeg må si, Ubuntu, eller Linux i seg selv er genialt! Så mye enklere enn Windows, men samtidig mye mer komplisert.

Kan ikke si meg uenig, men skal vi si at GNU/Linux har flere muligheter isteden for komplisert? ;)

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg uenig, men skal vi si at GNU/Linux har flere muligheter isteden for komplisert? ;)

Ja, vi får si det sånn! :p

Jeg liker spesielt apt-get kommandoen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...