Coney Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Tenkte at tiden var inne for å teste linux, og da server versionen til Ubuntu. Installasjonen gikk smertefritt, men så... Det virker som det er noen problemer med å oppstarten. Den stopper opp etter litt, og da kommer den med initramfs. Og ut fra "ALERT" meldingen kan det virke som om den ikke finner disken? Se følgende skjermbilder: Jeg trykte CTRL+D og da gikk prosessen videre og det virket som om fikk startet linux. Her kan man også se at jeg finner disken den først sa den ikke fant Endret 25. februar 2009 av Coney Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hei Coney, husker du meg? Siden du får bootet, og funnet disken i etterkant må det bety at disken blir tilgjengelig litt senere enn oppstartslasteren ønsker. Du kan legge inn en forsinkelse for å be den vente litt lenger. Du kan gjøre dette en gang ved å velge edit (trykk e) i oppstartslasteren, eller permanent ved å legge det inn i konfigurasjonfilen (/boot/grub/menu.lst) på linja som starter med kernel. Legg til rootdelay=10 på slutten (gir 10 sekunder ekstra). Det kan gjøres med teksteditoren nano for eksempel. Du trenger superbruker-rettigheter, og det gjør du med sudo. sudo nano /boot/grub/menu.lst Ctrl + X -> Y for å lagre Endret 25. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Coney Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hei Coney, husker du meg? Ikke helt (har da sett det før, men...), kom med tips Ser du har hengt her lenge du også, dog mere aktiv enn meg. Men takk for forslaget ditt, skal teste dette senere i dag. Endret 25. februar 2009 av Coney Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg tenkte mer på i Viscera Har du root/system-partisjonen din på noe spesielt av hardware? HW-raid eller USB feks? Lenke til kommentar
Coney Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg tenkte mer på i Viscera Selvfølgelig, hadde det litt i tankene Men jeg har SCSI disk. Og kun en disk koblet til nå. rootdelay=10 gikk ikke, så prøvde 60 og da gikk det. Så får heller prøve meg litt frem med lavere verdi. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå