icc Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Har to stk. 500Gb Seagate 7200.12 som jeg ønsker å bruke i raid-0. Oppdaga at hovedkortet mitt (Maximus Formula X38) støtta dette. Så jeg heiv meg rundt og kobla opp og satte SATA mode til RAID i bios. Etter en liten Ctrl + I ved startup var diskene satt opp i raid-0 sammen. Så kommer problemene... Om jeg prøver å legge inn windows på diskene henger alt seg, ender i bsod og tryner hardt. Så jeg kobla til en disk til og la inn windows på denne. Windows funker fint til jeg begynner å kopiere diverse filer til eller fra diskene. Da begynner driveren å whine om at det er noe feil på en av diskene eller så ender det i bsod med IRQ... feil. Har prøvd med forskjellige windows-utgaver og Intel Matrix Storage Manager drivere. Noen som har opplevet lignende? Kan det være kontrolleren som er gåen? Alt fungerer tilsynelatende bra om jeg benytter alle diskene hver for seg. Vuderer om jeg skal kjøpe dette raid-kortet å prøve med, eller vil dette bare være penger ut av vinduet? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du må inkludere raid-drivere under windows-intallasjonen. Fulgte nok en diskett med hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
icc Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Har prøvd med forskjellige windows-utgaver og Intel Matrix Storage Manager drivere. Ja har prøvet med driverne som fulge med HK Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du skal ikke bruke Intel Matrix-driverene, men driverene til raid-kontrolleren din. Disse skal lastes FØR du installerer windows for at det skal fungere. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vell, når RAIDet ditt er oppe, i BIOS så er Windows for tur, BSOD blir det om du velger feil driver. Altså om du slenger inn ICH9R RAID OG AHCI driveren samtidig da blir det problemer. Du må velge ENTEN ELLER mellom RAID og AHCI og velge riktig 32 bit eller 64 bits variant. Lenke til kommentar
icc Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Tror jeg kan ha funnet løsningen i et annet forum, det gjenstår å se når jeg får prøvd. Det skal vist være problemer med raske disker i raid-0 også ha enchaneted writing cache eller hva det nå heter i windows på. Står mer om dette her. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Problemet ditt er at du ikke har installert windows med korrekte drivere, enkelt og greit. Du får 0x7B BSOD som indikerer dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå