Gå til innhold

Wikipedia vs Store Norske Leksikon

Sovende Panda

Anbefalte innlegg

Den store leksikon duellen!

Litt om Wikipedia:

Wikipedia, gratis tilgjengelig leksikon på Internett, opprettet 2001, grunnlegger Jimmy Wales. Offisiell utgiver er den ideelle stiftelsen Wikimedia Foundation med sete i Florida, USA. Nettleksikonet redigeres etter det såkalte wiki eller wikiwiki-prinsippet, det vil si at det står enhver fritt til å bidra med innhold, og til å redigere publisert innhold. Wiki-prinsippet tillempes med visse begrensninger. Innholdet er vernet av GNU Free Documentation License, og det er flere tiltak som beskytter innhold mot vandalisme. Bidragsyterne anbefales bl.a. å holde en allsidig tilnærming til emnet og å etterstrebe nøytralitet i behandling av kontroversielle emner. Artiklene er ofte gjenstand for diskusjon, og denne diskusjonen gjengis etter selve artikkelen.

Kjelder: Store Norske Leksikon

Litt om Store Norske Leksikon:

Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon (kort Store norske leksikon, forkortet SNL) er en generell encyklopedi som oppstod i 1978, da forlagene Aschehoug og Gyldendal slo sin leksikonvirksomhet sammen. Utgiveren Kunnskapsforlaget har fremdeles de to forlagene som hovedeiere. Forlaget

definerer verket som et nasjonalleksikon.

Kjelder: Wikipedia

I dag blei Store Norske Leksikon gratis på nett. Men dei fleste kjenner til Wikipedia som eit av dei mest kjente leksikon på nett.

Kva for ein er best? Kommer du til å bruke Wikipedia eller SNL?

Fortell din meining!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedia er som regel glimrende når det gjelder ymse "internasjonale" artikler. Lurer jeg på hvordan fotosyntesen virker, kan jeg være sikker på at Wp. har alt jeg trenger å vite. Tilsvarende hvis jeg lurer på hvordan krimkrigen forløp eller hva slags myntenheter man hadde i Romerriket eller hva det nå måtte være. Dette er slike saker som fagpersoner verden over kan skrive om (og det gjør de også).

For spørsmål om rent norske forhold står det mye dårligere til. Lurer jeg f.eks. på hvordan gruvedriften i Røros ble igangsatt, eller hva slags dialektale særpreg man finner på Jæren, finner jeg neppe noe særlig fornuftig på wikipedia. Og risikoen for at noen uten peiling har blandet seg inn og skrevet noe amatørmessig, er også langt større. En har ikke den samme kontrollen fra fagkyndig hold.

Da er Store Norske å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...