Gå til innhold

Sigma 24-70mm 2.8 HSM: pris ift. Nikon

Anbefalte innlegg

Noen som har testet Sigmas nye 24-70mm 2.8 med HSM? Hvordan kan prisen på 10 495,- forsvares når jeg får Nikons 24-70mm for 1 500 mer? Kjøper jeg Sigmas, må jeg også bytte ut 77mm filtre med 82mm, det er jo ikke akkurat billig.

Sammenlikner jeg pris på Nikon ift. Sigma hos samme forhandler blir prisforskjellen riktignok 3 500,-.

Noen tanker?

Lurer også på om noen har erfaring med Sigmas gamle versjon - er fokusen virkelig så bråkete og langsom?

Edit: punktsetting.

Endret av runniz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer også på om noen har erfaring med Sigmas gamle versjon - er fokusen virkelig så bråkete og langsom?
Skal ikke være så håpløs på Nikon-varianten. Canon-utgaven er heller ikke så treg, men høres treg ut - og bråker litt. Men den har innebygget motor - noe Nikon ikke har.
Lenke til kommentar
Skal ikke være så håpløs på Nikon-varianten. Canon-utgaven er heller ikke så treg, men høres treg ut - og bråker litt. Men den har innebygget motor - noe Nikon ikke har.

Så du vil si Sigmas AF er bedre enn Nikons 28-70mm? Isåfall høres ikke Sigmas gamle versjon så avskrekkende ut akkurat.

Lenke til kommentar
Så du vil si Sigmas AF er bedre enn Nikons 28-70mm? Isåfall høres ikke Sigmas gamle versjon så avskrekkende ut akkurat.
Usikker på hvordan den er i forhold til 28-70. Hastighet og hvor mye lyd det blir vil også avhenge av hvilket hus du setter den på.

Ah, du mente selvfølgelig Sigmaen med Nikon-mount :)

Tenkte å bruke den på D200. Har lest litt forskjellig om oppløsningen, men det er vel som normalt med Sigmas kvalitetskontroll?

Lenke til kommentar
Tenkte å bruke den på D200. Har lest litt forskjellig om oppløsningen, men det er vel som normalt med Sigmas kvalitetskontroll?
På D200 skal den nok fungere fint. D300, D700 og D3 har sterkere AF-motor så AF vil være kjappere på dem, men det burde ikke være noe stort problem uansett. Selv vurderer meget sterkt jeg den gamle varianten til Pentax, så jeg ville ikke nøle på Nikon heller :-)
Lenke til kommentar

Roter du ikke litt her nå? Litt mye blanding av Nikkor 24-70, Nikkor 28-70 og Sigma 24-70 i denne tråden, så den er ikke helt enkel å følge, men Nikon sin 24-70 AF-S har da innebygget fokusmotor. Så denne vil fungere likt på alle hus. Såfremt huset finner fokus på første forsøk da og ikke jakter.

Sigma sin 28-70 har ikke innebygget AF-motor, mens den nyere 24-70 er av HSM type og har innebygget AF-motor.

Lenke til kommentar

Det er fire objektiv involvert her nå =)

Nikon 24-70mm AF-S 11 999,-

Sigma 24-70mm 2.8 HSM 10 495,- (nytt)

Sigma 24-70mm 2.8 (uten HSM, men med "micro motor" i objektivet) 3 999,-

Nikon 28-70mm 2.8 AF-D (utgått)

Det jeg egentlig lurte på var hvordan prisen på Sigmas nye objektiv kan forsvares ift. Nikons 24-70, da det er bare 1 500,- kroner i forskjell.. Jeg så vel heller for meg at sånn fem-seks tusen ville vært å kunne forvente som introduksjonspris..

Så lurte jeg på om Sigmas gamle 24-70s autofokus var så ille som det høres ut i forskjellige tester og hvor fornøyd brukere er med det objektivet? Som k-ryeng fremstiller det virker det som et godt tredjepartsobjektiv (med unntak av 82mm filter da selvfølgelig :/

Som jeg forstår det, har også Sigmas gamle 24-70 innebygd fokusmotor, dog ikke den nye HSM..

EDIT: Med ditt innlegg ble jeg også litt nysgjerrig på Sigmas 28-70mm 2.8 også :p

Endret av runniz
Lenke til kommentar
Som jeg forstår det, har også Sigmas gamle 24-70 innebygd fokusmotor, dog ikke den nye HSM..
Nei, Canon-varianten har det (alle AF-objektiver til Canon har det, siden Canon ikke har motor i noen kamerahus), men ikke Nikon. Veldig mange erfaringer på nettet ang. støy og hastighet som jeg har sett baserer seg på Canon-varianten. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Roter du ikke litt her nå? Litt mye blanding av Nikkor 24-70, Nikkor 28-70 og Sigma 24-70 i denne tråden, så den er ikke helt enkel å følge, men Nikon sin 24-70 AF-S har da innebygget fokusmotor. Så denne vil fungere likt på alle hus. Såfremt huset finner fokus på første forsøk da og ikke jakter.
Roter aldri ;-) Snakket om Nikon 28-70, den har ikke innebygget motor, det har heller ikke Nikon-varianten av den gamle 24-70 fra Sigma. Nikon 24-70 og den nye Sigma 24-70 har begge innebygget motor av stillegående type. Når det gjelder sistnevnte har Scandinavian Photo denne på lager til 7295,- kr, en mye riktigere pris enn Fotovideo sin, selv om den også er stiv. De har forgjengeren til 3495,-. Sigma 24-70 er langt å foretrekke fremfor Sigma 28-70, først og fremst pga bildevinkel, men også pga optisk kvalitet.

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=8566550 (Sigma 24-70HSM)

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1557621 (Sigma 24-70)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Vell, min Nikon 28-70mm har innebygget motor..

Det har du selvfølgelig helt rett i ;)

(...) Når det gjelder sistnevnte har Scandinavian Photo denne på lager til 7295,- kr, en mye riktigere pris enn Fotovideo sin, selv om den også er stiv. De har forgjengeren til 3495,-. Sigma 24-70 er langt å foretrekke fremfor Sigma 28-70, først og fremst pga bildevinkel, men også pga optisk kvalitet.

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=8566550 (Sigma 24-70HSM)

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1557621 (Sigma 24-70)

Takk for tipset - jeg glemmer alltid å sjekke prisene deres.

Så var det bare å finne ut om versjonen med HSM virkelig er verdt 3 800 kroner mer..

Lenke til kommentar

Jeg brukte både den gamle Sigma 24-70 2.8 og Nikkor 24-70 2.8 på D700.

Nikkoren var best på det meste, men ikke verdt merkostnaden - den koster jo tre ganger så mye. En brukt Sigma 24-70 gir mye for pengene og fungerer utmerket på D700 - merket ikke noe til verken treg eller bråkete autofokus

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
En brukt Sigma 24-70 gir mye for pengene og fungerer utmerket på D700 - merket ikke noe til verken treg eller bråkete autofokus
Du får den ennå ny også. AF er som sagt først og fremst bråkete på Canon - og den bare høres treg ut - den er ikke egentlig så treg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...