Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt


scarface15

Anbefalte innlegg

Hei,

sitter i "a bit of a pickle" her. Har en leiekontrakt som sier at jeg har 1 års kontrakt, som jeg skreiv under i hui og hast. Leieforholdet ble inngått 01.08.08 og jeg er leietaker.

Problemet er at det ikke er krysset av for noe slags gjensidig oppsigelse eller lignende, noe jeg ikke ble gjort oppmerksom på da jeg skrev under. Jeg har nå et sterkt ønske om å få gjort slutt på denne leiekontrakten, dvs si opp m/ 3 mnd oppsigelse, som jeg trodde det var.

Utleier sier nei. Har jeg noe annet valg enn å sitte kontrakten ut?

 

Dette ønskes grunnet ønske om skolegang høst -09, og da gjerne å få spart opp noen kroner og ha en god sommerferie uten stress med strøm, og husleie.

 

Veldig irriterende, da dette var noe jeg ikke ble gjort oppmerksom på da jeg tittet alt for fort igjennom leiekontrakten før jeg skrev under.

 

alle svar taes hjertelig imot.

Endret av scarface15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

sitter i "a bit of a pickle" her. Har en leiekontrakt som sier at jeg har 1 års kontrakt, som jeg skreiv under i hui og hast. Leieforholdet ble inngått 01.08.08 og jeg er leietaker.

Er dette en leilighet i hus som utleier også bor i? Skal utleier selv eller noen i hams husstand bo i leiligheten når kontrakten utgår? Er det andre spesielle grunner til at utleier ønsker tidsbegrenset kontrakt?

 

Det undrer meg forøvrig at det er så mange i det siste som har hatt denne problemstillingen. Jeg har leid endel leiligheter opp gjennom årene, og har aldri vært tilbudt tidsavgrensede avtaler. I de eneste tilfellene jeg kjenner til noen som har hatt det, har de leid fullt møblerte leiligheter fra universitetsansatte som har leid ut huset eller leiligheten mens de har vært på forskningsopphold et annet sted i verden. De utleiere jeg har truffet er interessert i stabile leietakere som bor noen år framfor å ha bryet med å bytte leieboer hvert år. Også august, da. Den mest crazy måneden i leiemarkedet...

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Det er et "bofellesskap" hvor jeg og en kamerat leier (hver vår like kontrakt). huseier bor ikke her. Leiligheten var umøblert, dvs ikke gardiner, ingenting. Hvitevarer var og er det ennå, ikke at det har noen betydning.

Jeg leier et rom, og det er to fellesrom. (stue og et "roterom" som vi fikk med på prisen, da det opprinnelig var ment å leies ut til 3 personer)

Vet ikke hvorfor han ønsker et år, men skal ringe han opp i morgen og nevne husleieloven star nevner (takk så meget, forresten;) )

 

edit: er et toetasjers hus, men de nede eier selv, og har ingen forbindelse med utleier, dvs utleier eier 2. etasje som vi leier.

Endret av scarface15
Lenke til kommentar

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

 

Han bor ikke i samme hus, er dette rett nok til å kalle kontrakten ugyldig og kreve 3 mnd oppsigelsestid?

Lenke til kommentar
Han bor ikke i samme hus, er dette rett nok til å kalle kontrakten ugyldig og kreve 3 mnd oppsigelsestid?

Ja. Og da viser du til siste ledd i § 9-3

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

og § 9-6 som sier at et er tre mnd. oppsigelsestid dersom ikke annet er avtalt.

 

Men så det finnes unntak: Rett etter det du siterte står det:

Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Det kan selvsagt være at han eller hans barn eller noe planlegger å flytte inn der, og "annen saklig grunn" kan f.eks. være at han planlegger en større oppussing som gjør det vanskelig å bo der i oppussingsperioden. Da vil en tidsbegrenset leieavtale på under tre år være gyldig.

Men, dette trenger ikke du spørre om, dersom han mener han har slike saklige grunner som gjør avtalen gyldig, opplyser han sikkert om det selv.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

 

Han bor ikke i samme hus, er dette rett nok til å kalle kontrakten ugyldig og kreve 3 mnd oppsigelsestid?

 

Hmm, dette er vel ikke helt sannt. Dersom man har en god grunn til å leie

ut bare ett år og trenger boligen selv, så kan en vel leie ut for bare ett år?

 

Ellers ville det være vanskelig å leie ut boligen i Norge mens man er

på (bare) ett års opphold i Frankrige :-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Har nesten det samme problemet selv. Bor i en leilighet med 2 mnd. gjensidig oppsigelsestid og at den leies ut for "minimum 1 år fra dato". Ergo kan han vel i utgangspunktet nekte oss å flytte ut før vi har bodd her i minst ett år?

 

Utleier bor ikke selv i huset. Grunnen til at han ville ha "minimum 1 år fra dato" var fordi han ikke ville styre med folk som flyttet inn og ut hele tiden. Dette ga han muntlig beskjed om ved undertegning.

 

Bare for å være 100% sikker: Er leiekontrakten vår tidsubestemt slik at vi kan si den opp uten utleiers samtykke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Å ikke ville styre med folk som flytter inn og ut er vel ikke akkurat saklig grunn. Så dersom ikke utleier bor der selv, eller skal bruke husrommet som egen bolig, vil kontrakten anses som tidsubestemt.

Lenke til kommentar
Har nesten det samme problemet selv. Bor i en leilighet med 2 mnd. gjensidig oppsigelsestid og at den leies ut for "minimum 1 år fra dato". Ergo kan han vel i utgangspunktet nekte oss å flytte ut før vi har bodd her i minst ett år?

 

Utleier bor ikke selv i huset. Grunnen til at han ville ha "minimum 1 år fra dato" var fordi han ikke ville styre med folk som flyttet inn og ut hele tiden. Dette ga han muntlig beskjed om ved undertegning.

 

Bare for å være 100% sikker: Er leiekontrakten vår tidsubestemt slik at vi kan si den opp uten utleiers samtykke?

Har du både 2 mnd gjensidig oppsigelsestid og 1 års "binding" i kontrakten?

 

I alle tilfelle er det ikke anledning til å inngå 1-års kontrakter (med unntak for hybler og leilighet i huseiers eget hus bla bla bla, men det er vel ikke tilfellet her). Dette punktet vil derfor være ugyldig.

 

I såfall har du en tidsubestemt kontrakt med 2 mnd gjensidig oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...