Shushi Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hei, jeg har aldri skjønt forsjellen mellom 1280x800 oppløsning og foreksempel 1920x1200 oppløsning på en 15.4'' skjerm. Kan noen forklare meg, eller eventuelt komme med bilder som viser forsjellen? Takk for hjelpen på forhånd! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Sistnevnte har større oppløsning, som gjør bildet mer detaljert. Du kan se på forskjellen mellom nye og gamle mobiler, eller et par laptoper på nærmeste elkjøp eller noe slikt. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Er jo akkurat det samme på en 17" f.eks. Jeg digger høy oppløsning på min laptop. Det gir ekstra skrivebordplass som gjør det digg å arbeide med flere ting samtidig. 1900:1200 blir kanskje etter min mening litt vel smått på en 15.4". En annen ting som er bra med høy oppløsning. Da slipper du å scrolle horisontalt på internett om noen legger ut bilder i høy oppløsning. Endret 25. februar 2009 av EivindS_ Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Bildene på skjermen din er bygget opp av mange punkter, disse punktene har én farge hver. Hvis skjermen din hadde hatt kun ett slikt punkt ville hele skjermen din hatt én eneste farge. Oppløsningen er rett og slett hvor mange slike punkter det er på skjermen din. Bildet blir "bedre" hvis du har flere slike punkter. Du kan tenke deg hvordan et bilde av en katt hadde blitt seende ut om det kun hadde bestått av 100 kvadratiske ruter med forskjellige farger, men hvis du hadde hatt 1600x1200(vanlig oppløsning på noen skjermer), altså 1920000 punkter kunne du laget et ganske realistisk bilde. Mvh Håkon Endret 25. februar 2009 av SkoMedHull Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 OK, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå