Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

kjøpe Aksjer

cfoslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får å gjøre det gjennom megler må du ha litt cash og som ung har man gjerne ikke det.

Misforstår jeg deg, eller ønsker du å handle aksjer uten cash?

Og at du derfor ikke kan bruke megler?

Altså, en megler skal ha penger, og jeg vil ikke bruke penger på megler hvis jeg kan gjøre det rimligere uten og på nett. Du kan si deg enig i at det er billigere på internett.

Lenke til kommentar
Altså, en megler skal ha penger, og jeg vil ikke bruke penger på megler hvis jeg kan gjøre det rimligere uten og på nett. Du kan si deg enig i at det er billigere på internett.

Da misforstod jeg deg. Det er altså kurtasjen du henviser til.

Kort svar, nei du kan ikke handle aksjer uten megler. Rett og slett fordi det er meglerene som formidler handelen på OSE eller hvor det måtte være.

Ofte er ikke kurtasjene så veldig store, og har du en så liten pengebeholdning at kurtasjen skaper hodebry for deg så er det kanskje greit å bruke pengene på andre ting.

Om du har skattbar inntekt så bør du heller plassere pengene på en BSU konto.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke vil gjøre det litt enklere og bare skaffe deg andeler i ett fond da?

JOda, det kan så være det, men jeg er interessert i aksje prossessen. Men jeg er ikke stinn av gryn liksom hehe!:p

Jeg ser det an, tenkte å ta meg et kurs hos nordnet og lære litt! Også følger jeg med på aksjemarkedet generelt så jeg får med meg svingene.

Har noen noe tips til andre steder eller er Nordnet det best? SOm er internett basert og ikke aldersgrense på.

Lenke til kommentar
Nordnet tilbyr jo konto for mindreårige ser jeg... ;)

Det er ikke noe problem jeg handlet aksjer siden jeg var 17... :) riktignok ikke gjennom dem.

Hvem handlet du gjennom da? Tip?:D

en megler i first

edit

men som der over sier det er ofte dyrer å handle gjennom megler enn gjennom nettmegler... særlig om du handler med små beløp... (få børsposter)

Endret av joakim1
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Er det nødvendig å ha mye penger når man skal investere i aksjer? Funker det med 500 kroner eller?

Jeg vet at jo mer penger jo mer avkastning da noen kjøper aksjer, men så mye cashbank hakke jeg!:p

i norge er systemet helt jævlig... dvs du må kjøpe børsposter for å være likvid.. en børpost har normalt en verdi på mellom +- 10 000 kr. på andre børser verden rundt kan man kjøpe for den summen man selv ønsker for eksempel 1 krone... 2 kroner eller 500 kroner osv.

Lenke til kommentar
i norge er systemet helt jævlig... dvs du må kjøpe børsposter for å være likvid.. en børpost har normalt en verdi på mellom +- 10 000 kr. på andre børser verden rundt kan man kjøpe for den summen man selv ønsker for eksempel 1 krone... 2 kroner eller 500 kroner osv.

hvorfor er det helt jævlig?

Lenke til kommentar

hvorfor er det helt jævlig?

På de fleste børser i verden kan man kjøpe for den summen man har tilgjengelig. dvs om jeg har 1 345 434 kroner så fikk jeg kjøpt aksjer for hele summen. No matter what. på Oslo børs hadde jeg egentlig bare fått kjøpt for 1 340 000 eller tilsvarende børsposter, dvs jeg hadde hatt en slant penger som ikke fikk komme med. Unødvendig på andre børser enn Oslo å sitte å regne i børsposter og det er bare tull.. det er uansett prosentandel av selskapet som er av interesse, ikke hvor mange børsposter man har...

Hvis du er en person med normal inntekt har du gjerne problemer med å spare opp en hel børspost i mnd for å spare. hadde systemet vært som på mange andre børser UTEN BØRSPOST SYSTEMET ville man kunne spare det man hadde spart opp hver uke. slik som i fond.

da kunne du kjøpt aksjene du sparte i selv for 1500 kroner hver mnd... eller hvilken som helst annen sum du måtte ha spart opp.

børsen hadde helt klart blitt mer likvid. det hadde blitt lettere for amatører og spare på børsen.

det finnes ingen gode argument for å holde på med børsposter, bortsett fra at det koster penger å endre systemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...