Gå til innhold

Hva er det beste alternativet til å lagre filer og dokumenter sikkert?

Anbefalte innlegg

Har brukt ekstern hardisk for å lagre bilder, musikk og dokumenter i noen år. Den har virket uten problemer helt til nå. Så har måtte vurdere kyndig hjelp for å få den til å gå igjen og for å ikke miste det som ligger lagret der. Det koster 1295,- for å prøve å starte den gjennom lokal ELkjøp. Vis ikke det går, så må den sendes inn og prisen blir vel deretter også kan jeg tenke meg til!?

Men hva er egentlig den beste løsningen å lagre filer og dokumenter sikkert. Er det cd-plater? Sikker lagring gjennom nettet osv?? :hmm:

Endret av cobreivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller sikreste er å ALDRI legge alle eggene dine i 2 kurver.

Internt: RAID 1, 5 eller 6, så 2 eksterne disker hvor den ene ligger på ett helt annet sted (eks, bankboks) og den 2 eksterne disken ligger i hjemmet ditt.

Da er du sikret stort sett, bare husk at disken kan ikke ligge for lenge da, den må byttes ut

etter noen år.

Lenke til kommentar

Backup er tingen ja.

CD/DVD plater har en bakdel ved at de kan få riper etc, samtidig som de ikke har dokumentert lang levetid om du tenker å lagre dem i mange år.

Backup på harddisk er det enkleste, men ta da backup på en disk som du ikke lar stå på hele døgnet.

Offsite backup via nettet fungerer greit nok det, men de er ofte utrolig trege når du skal laste ned dataene, og om du har mange 100 GB, så tar det tid.

Jeg er backup frik, siden jeg har hjulpet så utrolig mange folk som har mistet alle bilder/dokumenter osv på pcer som har tatt kvelden helt osv.

Så her hjemme har jeg kopi av filene mine på to pcer, samt jeg har en backup server hos min mor, der jeg tar kopi av alle filene mine via FTP. Og jeg har også en internett backup av dokumenter osv som jeg endrer ofte.

I tillegg har jeg en komplett backup av alle filmer etc på harddisker som ligger hos min bror. Der er det selvsagt litt forsinkelser, så brenner huset i natt, så mister jeg nok rundt 50-60 DVD filmer. Men kjøper disker og tar backup en gang i blant.

Bakdelen med alt dette her, er jo at jeg trenger MYE diskplass. Bilde mappen min tar vel ca 100 GB, og den har jeg faktisk tre kopier av her hjemme + en kopi på den bærbare.

Så en på backup serveren, og en kopi på en harddisk hos min bror.

Så av de 14.400 GB jeg har per dags dato, så bruker jeg rundt halvparten på backup.

Fordelen er at i fjor gikk en av diskene på stue pcen (der jeg har 730 DVD filmer liggende) i stykker. Da kunne jeg sette inn en ny disk, og legge filmene tilbake fra backupen. Det var 500 GB. Skulle jeg brukt internett backup eller lignende ville det tatt uker å få filene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...