Gå til innhold

Budsjettpc med oppgraderingsmuligheter

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en stasjonær pc igjen, da kjøp av bærbar ble slått bort pga mindre ytelse for penga.

Det jeg tenkte var å kjøpe ett kabinett og en strømforsyning som holder noen år + billig HK,CPU,ram og grafikkort som kan skiftes ut med tiden.

PC'n blir brukt til film og spill, men er på ingen måte en hardcore gamer som krever at spill kjører på fullt. Det går for det meste i WoW og LFS.

Ihvertfall, jeg har sett meg ut ett oppsett hos netonnet som jeg syntes så greit ut:

Strømforsyning: Corsair CMPSU-750TXEU

Kabinett: Antec Three Hundred

RAM: Kingston 2GB DDR2 800MHz PC6400 Retail - 2pakk

HK: ASUS M3A-H

CPU: AMD Phenom X4 9650

Grafikkort: Sapphire Radeon HD4830 512MB

HD og dvd/cd rom har jeg liggende fra før

Dette oppsettet ender da på ca 4700kr. Jeg valgte bevist ett HK med innebygd gpu da jeg tenkte at når det er tid for oppgradering igjen kan jeg lage mediacenter/filmfremviser av det.

Eller så har man jo muligheten til å bytte ut hk med ett ASUS P5KPL/1600 og en intel c2duo 8400 cpu. Men da mister jeg muligheten til å bygge ut til mediacenter senere(uten å slenge på grafikkortet ihvertfall)

Jeg er veldig åpen for innspill ang hva jeg bør velge, evt om jeg bør velge noe helt annet.

Håper noen har noen gode råd å komme med :)

- Daruu

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e8400 knuser ikke ph ii 720 på spill, den kan være raskere på spill som støtter færre tråder, typisk eldre spill, men her er gjerne fps over 60 uansett, noe som er maks oppfriksinrate for de fleste lcd skjermer. Vidre viser tester at phii gir gjevnere og færre fps drops enn core 2 serien, og i spill som støtter flere kjerner kjører en phii 720 fra core 2.

Phii 720 er et meget godt kjøp i sin prisklasse, har faktisk vanskelig for å anbefale noe dyrer cpu for øyeblikket.

Phii 720 er ikke flaskehals for grafikkløsniger før vi går for bedre en min 3 x 4870 i cf. eller 3 x 280 i cli.

Ikke dum tanke med integrert skjermkort for en fremtig htpc, i såfall velg 780 g chipsett med hdmi.

Med tanke på fremtig oppgradering bør du se om du kan få råd til et 4850 1 gb, dette for å få maks ut av kortet når du har skjerm med 1920x1200 i oppløsning. Det at du har et 4850 1 gb gir senere mulighet til cf av 4850 noe som gir god effekt og du fortsatt kan bruke både skjermkort og hovedkort.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg støtter Osse her. PhII 720 yter overraskende bra i de fleste tester. Den slår Phii 920 nesten alltid, og ofte 940. Den står seg veldig bra mot E8xxx. Du må også se på tester med lav oppløsning for å vite hva som er bra eller ikke. Jo høyere oppløsning jo mere avhengig blir en av GPUen, og ytelsene nærmer seg = alle på samme nivå +-.

Men om du skal velge E8400 eller PII 720 det er vanskelig å avgjøre. Muligens hadde jeg valgt AMD sin siden den er nyere type. Men som sagt E8400 er også veldig bra. Er du helt prisbevistt så sparer du 300,- på AMD,en - kanskje er det avgjørende?

Lenke til kommentar

Mente 8400 mot den amd cpu'n i førsteposten :)

Men ja mot PII 720 ser det veldig jevnt ut.

Kan du /dere anbefale ett HK som passer sammen med amd cpu'n da?

Har gått litt bort ifra integrert skjermkort løsning, men det er vel ikke negativt om det har det uansett

Og det asus 4830 kortet har nesten lik ytelse som 4850 kortet, når det er OC med standard kjøler, 5fps mindre i bioshock 1920x1080 med alt på max feks, så syntes ikke det ser ut som det er verdt de ekstra kronene.

Tanken var at jeg skulle investere i ett kabinett og strømforsyning som holder noen runder med oppgradering, mens de øvrige komponentene byttes ut etthvert som tida går

Og takker så mye for svar sålangt :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at de rimligste hk ofte har integrert skjermkort, skal vi høyere opp bør vi se etter hk med minimum 2 pci x 16 spor.

Grunnen til å eventult å gå for et 4850 med 1 gb minne er at du har oppgraderingsalternativet med å kjøre 2 stk eller flere i crossfire, dette får du behov for når du har skjerm med oppløsning på 1920x1200.

Med en phii 720 så vil du ikke ha behov for oppgradering av denne før du ønsker grafikkytelse med 3 x 4870 eller bedre.

Vidre bør du også sørge for at alle deler i en amd rigg støtter AMD overdrive. Dette er en meget fin sak for enkelt å hente maks ytelse ut av riggen din, også fin når du ønsker å sette ned yteselen for å bruke den som en stille htpc maskin.

Men som alt annet handler det om penger, så hva er maks grensen din.

og ps, 5 fps er mye dersom vi ligger i grenseland på brukbar spillopplevese 30+, det har derimot ingen betyding om det er 60 eller 65 fps

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Okei

Hehe, nå begynner det å høres dyrt ut

Skal helst ikke overstige 5 tusen, ihvertfall i første omgang, så får vi se om lysten til å oppgradere ytterligere kommer etterhvert.

Her er forøverig testen av grafikkortet

http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_eah_4830/

edit: Hva med den her vognen? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93873.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Vi er i grenseland her

Vi er i grenseland her, er egentlig ikke noen komponenter jeg ville gått ned på. Men for å komme under 5000 så for du hk som vil passe med senere htpc. Men jeg hadde ønsket 1 gb versjoen av 4850 i riggen. Men vi trenger priskutt på 500 kr for å få dette til. Det går men må tenke litt.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

ok, ikke hdd, ikke dvd, jo da er det rom for mer.

Det er strengt tatt ingen grunn til å velge et dyrer hk, dersom vi ikke ser etter et hk med 2xpci 16 spor i, slik at jeg ville holdt meg til mini atx uansett, ser nå på handelkurven din daru.

Men lenge siden jeg har sett det asus hk, jeg hadde i min anbefalning på lager.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Da er PC bestilt :)

Ble litt forandringer, men tror de var til det bedre

Dette er fra amentio

AMD PHENOM II X3 720 2.8GHZ BLACK SKT AM3 7 5MB 95W P (HDZ720WFGIBOX) - 1 318,-

ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08300-3) -499,-

ASUS VGA-Card Radeon HD4830 512MB PCI-E HDTV TV-Out 2xDVI HDCP Retail (EAH4830/HTDP/512MD3)

-840,-

KINGSTON ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 (KVR800D2N5K2/4G)

-379,-

THERMALTAKE 700W Toughpower (W0106RED)

-957,-

Så bestemte jeg meg også for å bestille skjerm, så falt for en fra komplett, hvor også HK ble bestilt da amentio var tomme for det

BenQ 22" LCD E2200HD - 1495,-

Asus M4A78 PRO - 999,-

Endte da på 7002 kr samla, inkl frakta noe som jeg er greit fornøyd med. For bare håpe jeg blir fornøyd nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...