Gå til innhold

Hvorledes finne hard disk info i Windows registeret?

rofl

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte å ta en titt på registeret (XP) for å se om jeg kunne finne ut hva som var registrert der om mine hard disker. Men kunne ikke finne det.

Jeg har en med XP og en med Wi2k, og tenkte jeg kunne mekke litt på boot.ini slik at jeg kunne velge hvem jeg ville boote fra. Nå må jeg gå inn i bios ved oppstart og flytte den disken jeg vill boote fra øverst i boot-rekkefølgen, og så save bios med F10. Det funker jo, men er litt plunder.

Jeg antar at det i registeret på XP disken står noe om den andre disken som gjør at den ikke vil boote selv om jeg legger inn en linje i boot.ini som burde funke... Får bare melding om at det er noe muffens når jeg prøver på det.

Antakelig skyldes det at Win2k disken var tilkoplet da jeg installerte XP og den ble dermed gitt en id i registeret som D: eller noe sånt, kan det tenkes? (Begge diskene har for øvrig fire partisjoner, men det har nok ingenting med problemet å gjøre.)

Endret av rofl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har installert begge operativsystemene på c: disken blir nok dette vanskelig.

Slik jeg forstår deg, så har du byttet om på diskene i bios, så installert. Så byttet tilbake for å bruke andre os'et. Da har du ikke noen annen mulighet enn å fortsette slik eller reinstallere.

Det er en gylden regel når det gjelder å installere flere os'er på samme maskin - installer det eldste først.....og installer på forskjellige partisjoner.

Da vil boot.ini oppdatere seg med de nyere os'ene med riktig hd/partisjon info.

Slik du har det nå, så er begge installert med henvisning til hd 0 partisjon 1.

Når du starter opp win2k eller xp, så forventer begge operativsystemene at de ligger på c: disken. Om du prøver å forandre boot.ini og booter opp fra os som ligger da på d: disken så vil alle henvisningene til systemfiler osv være feil.

Så, hvis du vil ha begge operativ systemene på samme maskin, så sett inn win2k disk som hdd 0, og formater og installer på nytt xp på en annen partisjon.

Lenke til kommentar
Registeret har en referanse til signaturen i MBR.

http://www.multibooters.co.uk/mbr.html

Men dette har vel ikke noe å gjøre med boot.ini. Der går det på disk og partisjons nummer.

Det kan god være, men jeg fikk et tips et annet sted om at problemet kom av at jeg hadde lagt inn XP mens den andre disken var tilkoblet.

Så langt jeg har kunnet forstå boot ini skal det alltid stå

multi(0)disk(0)rdisk(x)partition(x), medmindre det er SCSI disker.

x = disk eller partisjon #

Jeg håper bare at jeg i mine forsøk ikke har blingset og skrevet partisjon i stedet for partition...

... Innlegget ovenfor dette av meg så jeg ikke første gang jeg så etter men jeg har begynt å lure på om det ikke er bios som er problemet. Når en disk er plassert øverst i listen i bios, så blir den C: og da er det visst umulig å kunne boote fra en annen.

Man kan altså definere ønsket partisjon for boot, men ikke for disk. Men det kan man visst gjøre hvis det er SCSI om jeg ikke tar feil? Så da burde det vel prinsipielt være mulig også med SATA, men det er vel ikke slik da. Kanskje fordi SATA hittil har vært behandlet mere eller mindre som om det var IDE?

Endret av rofl
Lenke til kommentar
... Når en disk er plassert øverst i listen i bios, så blir den C: og da er det visst umulig å kunne boote fra en annen.

Vet ikke hvor du har det fra, men det ser ut som du er på helt feil spor.

Booting har ingenting med bokstav å gjøre. Og det er ingenting spesiellt med bokstaven C:

Du nevner at du har lagt inn XP mens den andre disken er tilkoblet, og det er forsåvidt greitt (med forbehold om at du har W2K og Xp, og rekkefølgen de er lagt inn). Da skulle du normalt fått en linje lagt til i boot.ini og NTLDR skal vise meny med valg av Windows Boot partisjon.

Men når du velger bootrekkefølge i BIOS så er det noe helt annet. Da velger du hvilken System disk som booter, dvs den som inneholder boot.ini etc.

Har du vanlig multiboot så har du kun en System partisjon (på disken som velges i BIOS), og flere Boot partisjoner som velges fra menyen (boot.ini).

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre. Skal forsøke å klarlegge:

1. Installerte Win2k på en disk, partisjon 1

2. installerte Xp på annen disk, partisjon 1.

I begge tilfelle var den aktuelle disk satt som første disk i bios, dermed velger bios å lese og aktivere booting fra denne, og bootloaderen vil derfor lese den relevante info fra disken og bestemmer da at den heter C:.

Men hva så når jeg fra disk 0 ønsker å starte systemet på disk1?

bios går igjen inn starter load fra disk 0. På disk 0 finner den boot.ini, og fra boot.ini kan jeg så velge at systemet på disk 1 skal startes. Såvidt jeg skjønner går dette greit hvis området er en annen partisjon på samme disk. Men bios får tydeligvis problemer med å slutte å lese fra disk 0 og fortsette på disk 1?

DVs, for meg ser det ut som om bios ikke har gitt fra seg kontrollen selv om den har lest boot.ini? Ligger det noe i MBR - som jeg formoder betyr master boot record, som jo er det som ligger i diskens track 0, og som bios fortsetter å jobbe med selv om kontrollen etterhvert skal gis til partisjonen?

Jeg tror det er noe her jeg ikke vet, men for meg ser det ut som om fra det øyeblikk boot.ini blir lest er bestemt at det bare er denne disk som gjelder, unasett partisjon?

Begge disker inneholder en boot.ini - skulle jeg kanskje fjerne den fra en av dem? Tror jeg har prøvet det.

Endret av rofl
Lenke til kommentar

Da er kanskje diskene dine helt uavhengig av hverandre. Du kan boote hver av dem uten at den andre er tilkoblet? Hvis det er tilfelle så er det bare bootrekkeføgen i BIOS som bestemer hva som skal boote.

Men du nevnte altså at du installerte XP med Win2k disken tilkoblet. Da vil det som regel bli slik at XP får System og Boot separert, og da kan du ikke boote XP uten at Win2k disken er tilkoblet.

La oss først få klarhet i dette.

BIOS skal bare boote System partisjon. Derfra er det NTLDR som tar over, og det er NTLDR som bruker boot.ini. NTLDR er det man kaller en boot manager, og boot.ini styrer hva menyvalgene gjør.

Hvis du setter opp NTLDR og boot.ini på den ene disken så brukes ikke boot.ini på den andre disken.

Det finnes også andre boot managere som kan gjøre jobben. http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_manager

Lenke til kommentar

Win2k er installer t for lenge siden. Nylig installerte jeg XP på den andre disken, og da hade jeg bare satt den øverst i bios. Men det er mulig at 2k disken var frakoblet under installasjonen; jeg gjør ofte slikt for å være helt sikker;-)

Jeg kan altså boote hver av dem hetl fint bare ved å sette disken det gjelder på topp av listen i bios.

Så har jeg altså forsøkt å legge til en linje i boot.ini på Xp-disken for å kunne velge xp eller 2k.

Men ligger det ikke an til konflikt etter at system-partisjonen er lastet og NTLDR tar over, da blir jo ikke system-partisjonen på den andre disken lest? Jeg kan vel finne en annen løsning hvis jeg bare tar jobben med å reorgansiere alt jeg har. Mit opprinnelige motiv for å ha to disker slik var at jeg ville ha tilnærmet en speil-disk slik at om jeg fikk problemer med den ene kunne jeg bare bytte til den andre.

Men jeg har nå begynt å tenkte i retning av å ha begge systemer på hver sin partisjon på samme disk, og mest mulig av data på den andre - og så benytte meg av en extern backup disk - som jeg også har.

Jeg er bare så lei av å installere win om og om igjen, det er ikke noe moro... Men jeg skal se litt på ditt tips om andre boot managere først

Lenke til kommentar
...

Men ligger det ikke an til konflikt etter at system-partisjonen er lastet og NTLDR tar over, da blir jo ikke system-partisjonen på den andre disken lest?

Nei, kan ikke se noen konflikt i dette.

System er den partisjonen som booter fra BIOS og starter NTLDR. Så kan NTLDR boote den valgte Windows partisjonen. Windows selv bruker ikke System partisjonen.

Du finner mer info her: http://www.google.com/search?hl=en&q=C...mp;aq=f&oq=

http://www.mossywell.com/boot-sequence/ er en bra side, men ser ikke ut som den virker nå.

Lenke til kommentar
...

Men ligger det ikke an til konflikt etter at system-partisjonen er lastet og NTLDR tar over, da blir jo ikke system-partisjonen på den andre disken lest?

Nei, kan ikke se noen konflikt i dette.

System er den partisjonen som booter fra BIOS og starter NTLDR. Så kan NTLDR boote den valgte Windows partisjonen. Windows selv bruker ikke System partisjonen.

Du finner mer info her: http://www.google.com/search?hl=en&q=C...mp;aq=f&oq=

http://www.mossywell.com/boot-sequence/ er en bra side, men ser ikke ut som den virker nå.

All right, så NTLDR får altså beskjed om hvilken disk/partisjon den skal hente Windows, XP eller Vista fra, og dett er dett. Men det hjelper i hvert fall ikke i mitt tilfelle, om jeg forsøker å angi det i boot.ini. Men jeg får google litt til... Et annet spørsmål i samme gate er forresten: Siden jeg er alene bruker av denne maskinen, er det mulig å få angitt hvor jeg vil ha plassert e-post filer, mine dokumenter etc i stedet for å få dem begravet i strukturer under windows-mappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...