Hillbill Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) For å gjøre en lang historie kort: Backup programmet gjorde ting på eget initiativ da noen hadde nappet ut kabelen til den eksterne disken data normalt skulle vært lagret til. Mens jeg var bortreist har det blitt kjørt full backup hver natt og lagret på intern HDD. Resultatet var MYE unødvendig data som fyller HDD. Jeg er ikke all verdens oppegående i linux, så det som lar seg gjøre fra gui gjør jeg der. Siden eierskap til disse backupfilene ligger hos root, gjorde jeg følgende fra terminal: Sudo nautilus Fikk følgede melding i terminal som jeg riktignok stusset over men egentlig bare ignorerte siden alt tilsynelatende fungerte normalt og Nautilus startet opp: seahorse nautilus module initialized Initializing nautilus-share extension ** (nautilus:31855): WARNING **: Unable to add monitor: Operation not supported Så langt greit. Fant frem til backup filene/folderene som lå på /media/disk-2 og slettet disse med nautilus. Filene forsvant med dukket ikke opp i søppelkassen, disken er fortsatt like full, og nautilus tryna solid med følgende melding: --- Hash table keys for warning below: --> file:///media --> file:///root --> file:///media/disk-2 --> file:/// (nautilus:31855): Eel-WARNING **: "nautilus-metafile.c: metafiles" hash table still has 4 elements at quit time (keys above) (nautilus:31855): Eel-WARNING **: "nautilus-directory.c: directories" hash table still has 4 elements at quit time seahorse nautilus module shutdown Jeg har sikkert lagt ett eller annet egg her. Noen som har en ide om hvordan jeg nå blir kvitt "spøkelsesfilene"? Endret 25. februar 2009 av Hillbill Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Trolig fordi de havnet i root sin søppelkurv, siden du brukte sudo nautilus (da kjører du filbehandler som root). Sjekk i /root/.Trash , evt åpne nautilus som root og trykk på Trash. Ctrl+H i nautilus viser skjulte filer. "Feilmeldingene" trenger du ikke å bry deg med, de er normale. Du trenger ikke innom terminale heller, trykk alt+f2 og skriv "gksu nautilus", evt lag en snarvei/launcher for det. Endret 25. februar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 EDIT: Sjekk heller /root/.local/share/Trash/files evt /home/dinbruker/.local/share/Trash/files Evt åpne nautilus som root (eller din bruker) og gå til trash:// Søppelfiler havner visst der nå, i alle fall på min Ubuntu 8.10 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Neste gang bruker du shift + delete for å slette ting du er helt sikker på skal slettes. Da kommer det ikke i papirkurven. Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Da løste det seg. Det pussige er at som root fikk jeg ikke slettet filene ut av søppelkassen, og heller ikke sett hva som lå der. Men jeg kunne gå inn på /root/.local/share/Trash/files og finne dem. Men de "satt fast" der og lot seg ikke rikke. Men når jeg endret rettighetene, og så flyttet dem over i mitt Home directory kunne jeg slette dem. Tipset med shift+delete er notert. Det finnes sikkert en forklaring, men problemet er i hvertfall løst. Tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå