bjorn.e Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Hei, Vil bare dobbeltsjekke at eg ikkje har missforstått ting her før eg begynner å lage bråk Har returnert et deffekt skjermkort (HD3870) etter 1 år, det ble funnet defekt og da produktet var utgått fikk eg valget mellom et erstatningsprodukt eller å få refundert prisen for dette ertatningsproduktet. Eg svarte med en gang at eg var uenig i valg av erstatningsprodukt, og påpekte at et aktuelt erstatningsprodukt ville være neste tilgjengelige passivt kjølte Radeon HD kort (HD4850). Samt at en evt refusjon skulle være kjøpssummen og ikkje prisen for erstattningsproduktet, og bad om å få refundert porto i samme slengen. For å øke velviljen til å heve kjøpet nevnte eg at dei kunne kreditere kortet mot en ordre på en ny LCD skjerm, men fikk til svar at dei ikkje kunne tilby erstatningsvare i en annen produkt kategori. Greit, eg ba da om å få pengene overført og oppgav kontonr. I går fikk eg refundert 1061 kr, og bad om en redegjørelse for dette beløpet sammen med en påminnelse om at eg hadde sagt eg skulle ha kjøpssummen refundert. Eg la osgså til et avsnitt som tok for seg bruksfradrag og påpekte at dette ville utgjøre 20% etter 1 år (av 5 år som måtte være forventet brukstid ihht. reklamasjonsretten på 5 år da eg mener å kunne forvente at et kort uten bevegelige deler skal vare vesentlig lengre enn 2 år). Lang historie kort, bruksfradrag + renter + porto ble 9 kr mindre enn kjøpssummen. Fikk i dag til svar at eg hadde fått refundert prisen for erstattningsproduktet som dei hadde valgt ut, som eg altså hadde sagt ikkje var en aktuell erstattning. Ingen forklaring på hvorfor dette beløpet ble valgt fremfor opprinnelig kjøpssum (evt med bruksfradrag som eg også har nevnt for dei). .. tar eg feil her, eller kan eg med god samvittighet fortsette å mase på butikken til dei gir seg? Endret 25. februar 2009 av bjorn.e Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Du har en sak. Men ikke mas på butikken til de gir seg. Det er ofte tidkrevende og gir lite igjen. Send de et brev/en e-post hvor du forklarer situasjonen, henviser til heving av kjøp i forbrukerkjøpsloven og gir de en frist på å betale ut resten av pengene. Dersom de ikke betaler ut pengene så tar du saken videre til forbrukertvistutvalget. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vil bare nevne at her er det egentlig ikke snakk om heving av kjøp på samme måte som 3./4. gangs feil slik jeg forstår det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukerena) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Punkt a, c eller e gjelder ikke i denne saken. Butikken har dermed valget mellom retting, omlevering eller heving. Retting ville ikke butikken utføre så da blir det omlevering eller heving. Siden butikken ikke vil levere tilsvarende ting(omlevering) så står vi igjen kun med heving. Og da SKAL hele kjøpesummen utbetales(evnt så kan man kanskje kreve fradrag for bruk men da skal også renter iberegnes og man får stort sett samme sum(nesten)). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Vil bare nevne at her er det egentlig ikke snakk om heving av kjøp på samme måte som 3./4. gangs feil slik jeg forstår det. Uvesentlig så lenge butikken velger heving fremfor avhjelp. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Du har en sak. Men ikke mas på butikken til de gir seg. Masing var kanskje feil ordlag, men kan kan fort føles slik når eg for 3. gang må presisere at å refundere beløpet for "erstatningsvare" ikkje er et alternativ. Takk for inspill folken! Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Heilt fantastisk; Eg tillot meg å bokstavligtalt presisere enkle fakta La meg pressisere følgende: 1. Eg skrev opprinnelig at eg var uenig i valg av erstattningsvare, da den dere valgte ikkje var passivt kjølt. 2. Neste tilgjengelige passivt kjølte kort i Radeon HD serien var dyrere enn opprinnelig kjøpssum, og det blir å ta ting litt vel langt. 3. Eg informerte i forkant om at en refusjon skulle være kjøpssummen og ikkje beløpet for erstattningsvaren. 4. I gårsdagens mail gjentok eg punkt 3. med en påminnelse om deres valg til evt bruksfradrag (riktig nok med en liten feil i konklusjonen) .. Ønskere dere å kaste bort mer tid på saken kan eg gjerne skrive en klage på behandlingen og oversende forbrukertvistutvalget om det er det som må til. Til hvilket eg får svar (dette, og kun dette): [qoute]Det kortet som vi har henvist til har passiv kjøling,det er bare feil bilde på produktet. Mvh...[/qoute] Dette er første gang dei svarer på at eg klagde på at deira valgte erstattningskort ikkje hadde passiv kjøling, produktet er heller ikkje på lager lengre - så det akkuratt den saken er akademisk uansett.. Fortsatt kategorisk ignorering av krav om å få refundert kjøpssummen (med eller uten bruksfradrag). "Gleder" meg til å sende neste klage på en annen ordre der dei har sendt feile varer .. makan til manglene komunikasjonsevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå